17 Jul 2012

[BINGAI] RM28 Juta Untuk 2 Ekor Panda, Kan Lebih Baik Naiktarafkan Zoo Yang Ada?

Kerajaan tidak perlu membazir puluhan juta ringgit semata-mata membawa masuk dua ekor panda dari China sebaliknya menggunakan dana itu untuk menaik taraf zoo.

Presiden Persatuan Kebajikan Haiwan Malaysia, Shenaaz Khan berkata, zoo di Malaysia masih banyak kekurangan akibat peruntukan terhad dan kebanyakan beroperasi mengguna dana sendiri.

“Kita lihat saja di Zoo Negara dan Zoo Melaka. Keadaannya begitu kritikal disebabkan kerajaan tidak memberi perhatian serius. Sepatutnya zoo-zoo inilah yang perlu diberi peruntukan bukan untuk panda,” katanya ketika dihubungi.

Bulan lalu, Malaysia dan Persatuan Pemuliharaan Hidupan Liar China menandatangani memorandum Persefahaman (Mou) untuk meminjam sepasang panda dari republik itu selama 10 tahun.

16 Julai lalu, akhbar melaporkan Perbadanan Putrajaya (PPj) yakin kos lebih RM25 juta bagi menyediakan prasarana pasangan panda itu, akan membawa pulangan.

Mengulas lanjut, Shenaaz turut menempelak kerajaan kononnya mahu mengatasi kepupusan panda sedangkan tujuan sebaliknya mengaut keuntungan yang belum pasti.

Beliau berkata, jika kerajaan serius mewujudkan program konservasi, ia boleh dilakukan terhadap haiwan di negara ini yang semakin diancam kepupusan.

“Kita ada banyak haiwan-haiwan yang diancam kepupusan. Sebagai contoh beruang dan harimau. Mengapa kerajaan tidak memberi dana untuk program-program sedemikian sedangkan haiwan ini berasal daripada negara kita,” katanya. -KD

18 ulasan:

6803man sarawak berkata...

Elok duit tu ditaburkn saja untuk pendidikn

Tanpa Nama berkata...

Rakyat nak belanja RM10 pun terpaksa jimat cermat

Tanpa Nama berkata...

Nak undi cina punua pasal, panda lebih mulia dari orangutan.

1 Malaysia berkata...

Kera di hutan disusukan,
Anak di rumah mati kelaparan.
Peribahasa ini sesuai untuk tajuk ini. Yang kita dok bangga dengan panda tu buat apa? Haiwan tu kan kepunyaan negara China. Yang kita pi dok tolong bela buat apa? Apa yang kita dapat? Duit tu kalau digunakan untuk pendidikan anak-anak Malaysia kan lebih baik.
Nampaknya sudah makin hari makin hilang hala tuju kerajaan BN kita. Sudah sampai masanya kita tukar angin agar pembaziran tidak berlaku. Lebih-lebih lagi takut rasuah berlaku dalam hal ni. Kau tahu, Aku Tahu dan NAJIB PUN TAHU.

Tanpa Nama berkata...

bila masa pula najib haramjadah ni cerdik?setahu dan sepengetahuan aku,segala tindakan beliau menonjolkan kebodohan diri beliau sendiri.Haramjadah ko najib!

Tanpa Nama berkata...

bodoh yg amat...

Tanpa Nama berkata...

satu kebarangkalian besar otak piem nims dah berpindah ke kepala lutut kot..... bengong tak abiss...

Tanpa Nama berkata...

satu kebarangkalian yang pasti otak piem nim terletak kat kepala lutut...spesis bodoh tak buleh diajar...cerdik tak buleh diikut...

Tanpa Nama berkata...

MEMANG PM BINGAI .....

Tanpa Nama berkata...

lebih baik buat sekolah baru di sarawak... terutama sekolah yang dah ketinggalan dari segi infratruktur... bukan di pendalaman tetapi sekitar bandar kuching masih banyak sekolah yang daif dan tidak membangun selari dengan kemajuan pendidikan negara! SK Matang Contohnya..murid 750 orang hanya ada 11 bilik darjah bersaiz 80an! kantin seperti sebuah kedai kopi pagi..

Waris berkata...

Panda besar yg kat sri perdana tu lagi kuat makan

Tanpa Nama berkata...

INILAH PM 1 Malaysia yg Paling Cerdik. 1 satunya PM bukan pilihan dari rakyat.Ada BETUI KA ???

Tanpa Nama berkata...

Tentu ada agenda lain yang tersembunyi.

Tapi tindakan ini membazir.

Pemimpin Malaysia sudah tidak boleh memikirkan antara baik dan buruk, antara perlu atau tidak atau antara terdesak atau tidak.

Pening kepala rakyat memikirkan apa rasionalnya tindakan pemimpin Malaysia ini.

Tanpa Nama berkata...

ADUHAI MALAYSIA,.. DULU KPDNHEP DENGAN ANJING PENGESAN CD/DVD CETAK ROMPAKNYA.. HABIS BERJUTA-JUTA UNTUK ANJING. KALI NI PM DENGAN PANDA-PANDA NYA.. PANDA YANG DIA BAWA SELALU TU PUN DAH BERJUTA-JUTA ABIS. NI TAMBAH LAGI DUA PANDA.. !!!!

Tanpa Nama berkata...

Panda patuh arahan... manusia mudah lupa..

Kannan berkata...

hanya orang BODOH dalam UMNO.

Tanpa Nama berkata...

Apakah tujuan utama membawa panda tu ke Malaysia... RM28 juta boleh membina atau membaik pulih banyak sekolah yang daif di Sabah dan Sarawak...Apa dah jadi dengan matlamat Pemimpin kita...

Unknown berkata...

Zoo kita dah lama....dah.....