9 Apr 2012

PTPTN: Najib Keluh RM43 Bil Jadi Masalah, Tetapi Diam RM1 Trillion Lesap Sebab Ketirisan

Najib tak mampu cari RM43bil, dakwa Anwar

Ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim menggesa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak meletak jawatan sekiranya tidak mampu menyedia kos RM43 bilion untuk hutang pelajar.

Anwar berkata hutang melalui Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) itu boleh diselesaikan jika kerajaan mengelak daripada menanggung ketirisan perbelanjaan dan menolak perbuatan rasuah.

Berucap dalam satu ceramah sempena sambutan Jubli Perak PAS Shah Alam malam tadi, Anwar turut menempelak Najib kerana menimbulkan kos sebanyak RM43 bilion untuk langkah tersebut.

Anwar mempertikaikan kos berkenaan memandangkan kerajaan didakwa mampu menanggung kerugian seperti dalam isu pembelian saham MAS dan dalam projek National Feedlot Corporation.

"Hei Najib, RM43 bilion hang (kamu) tak reti (pandai) cari? Hang tak reti cari tak apa. Hang berhenti.

"Kalau tak berhenti, kami tolak hang jadi ketua pembangkang parlimen Malaysia selepas ini. (Sampai) tak tahu nak cari duit,
" sindir Anwar yang diiringi dengan tepukan hadirin.

Bekas menteri kewangan itu menegaskan bahawa Pakatan Rakyat akan menyelesaikan hutang PTPTN tersebut sekiranya gabungan itu membentuk kerajaan selepas ini.

Anwar mengulas kenyataan Najib semalam yang turut menjelaskan bahawa tindakan itu akan membebankan rakyat kerana kerajaan perlu mengenakan cukai yang tinggi sekiranya langkah itu dilaksanakan.

Keadaan itu boleh dilihat seperti di Norway yang menanggung pengajian tinggi rakyat negara itu sepenuhnya, kata Najib.

Najib juga berkata, kerajaan pada masa ini juga menanggung kira-kira 90 peratus daripada kos pengajian tinggi rakyat manakala PTPTN hanya digunakan untuk membayar yuran pengajian pelajar.

Keghairahan Anwar dan Najib dalam menjuarai isu hutang tersebut dilihat semakin memuncak ekoran rancangan sekumpulan pelajar untuk mengadakan perhimpunan anti-PTPTN pada 14 April.

Perhimpunan yang mensasarkan penyertaan 5,000 pelajar itu dirancang bagi menuntut kerajaan memansuhkan pinjaman tersebut dan menyediakan pendidikan percuma.

Perhimpunan anjuran Solidariti Mahasiswa Malaysia itu juga dirancang sebagai "pemanas badan" sebelum perhimpunan BERSIH 3.0 pada 28 April di lokasi yang sama. -mk

Jika jimat RM45b, tiada masalah mansuh PTPTN

KUALA LUMPUR, 8 April: Jika RM45 bilion setahun dapat dijimatkan, tidak ada masalah lagi hendak membelanjakan RM43 bilion jika Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) dimansuhkan, kata Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu.

"Persoalannya sekarang, mengapa kerajaan nampak benar tidak mahu mengambil sebarang daya usaha untuk menjimatkan sekurang-kurangnya RM45 bilion setahun itu.

"Kerajaan lebih suka bebankan rakyat, bebankan pelajar dan menjadikan pelajar sebagai buruan PTPTN,"
kata beliau.

Mohamad menjelaskan, jika dapat dijimatkan wang dari subsidi RM17 billion setahun menangung Penjana Tenaga Bebas (IPP) dan RM28 bilion setahun yang rugi akibat kelemahan pengurusan kerajaan seperti yang ditegur oleh laporan Ketua Audit Negara, RM45 bilion setahun dapat dijimatkan dan negara sepatutnya tidak ada masalah lagi hendak menanggung RM43 bilion jika PTPTN dimansuhkan.

Malah, katanya lagi, itu belum lagi diambil kira jika dapat diselamatkan RM10 bilion setahun kerugian yang ditanggung oleh negara akibat rasuah seperti yang didedahkan oleh agensi kerajaan sendiri, Pasukan Petugas Khas Pemudahcara Perniagaan (Pemudah).

"Dan lebih dari itu semua, semua angka yang saya nyatakan itu adalah angka rasmi yang diberikan oleh agensi-agensi kerajaan sendiri.

"Kalau diambilkira angka tidak rasmi, saya tak tahu berapa banyak yang dapat dijimatkan jika dilaksanakan pentadbiran yang bersih dan tidak khianat," kata Mohamad.

Dengan sedikit angka yang diberikannya itu, beliau berharap rakyat dapat melihat sendiri keengganan kerajaan mengambil langkah yang sepatutnya untuk membantu rakyat yang memerlukan.

"Kerajaan Umno bukan sahaja tidak mahu mengambil langkah yang sepatutnya untuk meringankan beban rakyat terutama yang berpendapatan rendah, malah jika menang lagi dalam pilihan raya akan datang, mereka mahu menghempuk kepala rakyat dengan cukai barangan dan perkhidmatan (GST), pemotongan pelbagai subsidi termasuk subsidi minyak yang tentu mengakibatkan kenaikan harga barang yang sangat menyiksa rakyat," kata Mohamad.

Sebelum ini, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata: "Persoalannya ialah masa. Saya berpendapat apabila tiba masanya, dalam masa terdekat... kemungkinan selepas pilihan raya akan datang, kami akan memperkenalkan GST".

Mengulas keengganan kerajaan menghapuskan PTPTN, Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim pula menggesa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak meletak jawatan sekiranya tidak mampu menyedia kos RM43 bilion untuk hutang pelajar.

Anwar berkata hutang melalui PTPTN itu boleh diselesaikan jika kerajaan mengelak daripada menanggung ketirisan perbelanjaan dan menolak perbuatan rasuah.

Anwar mempertikaikan kos berkenaan memandangkan kerajaan didakwa mampu menanggung kerugian seperti dalam isu pembelian saham MAS dan dalam projek National Feedlot Corporation.

Najib sebelum itu berkata, tindakan memansuhkan PTPTN itu akan hanya membebankan kerajaan kerana terpaksa membelanjakan RM43 bilion jika tabung itu dimansuhkan.
-HD


Ulasan GB

Betapa hipokritnya pemimpin UMNO BN!

mengikut badan pemerhati kewangan Washington Global Financial Integrity (GFI), wang haram sebanyak RM150 bilion (USD47 bilion) telah dikeluarkan dari Malaysia dalam tahun 2009 sahaja!

Dan RM1,077 bilion telah dibawa keluar dari negara kita dalam tempoh 10 tahun dari 2000-9.

Ketirisan lebih RM1,000 bilion tersebut amat besar dan gejala yang tidak bertanggungjawab ini adalah akibat daripada gejala rasuah semasa BN memerintah.

Tepat sekali kata Sasterawan Negara, lembu dan wang lebih penting dari anak bangsa!



Laporan sebelum ini
klik untuk baca





1 ulasan:

prihatinman berkata...

Aku dh x leh tahan..gigil2..x sabar tgu bersih 3.0..pas dh bersih pru 13 lak..x sbr tgk geng2 gerombolan tumbang menyembab bumi..camne org bodoh cam najib leh jd pm..tu menunjukkan penanda aras yg rakyat malaysia pun bodoh.