13 Mac 2012

[Video] Telok Gong : 8 Premis Runtuh Akibat Hakisan

Rumah runtuh, hanyut

KLANG - Penduduk di Kampung Nelayan, Telok Gong, di sini, tidak menyangka retakan tanah sepanjang 30 meter berhampiran jeti kawasan itu kelmarin bakal menjadi mimpi ngeri buat mereka.

Dalam kejadian kira-kira jam 2.15 petang kelmarin, lapan bangunan dan sembilan bot yang semuanya dianggarkan bernilai lebih RM100,000, runtuh serta tenggelam dalam tempoh kurang setengah jam.

Penolong Pengarah Operasi Jabatan Bomba dan Penyelamat Negeri Selangor, Mohd Sani Harul berkata, pihaknya menerima panggilan telefon jam 2.16 petang dan tiba dengan tujuh jentera dari Pelabuhan Klang 11 minit kemudian.

Katanya, dalam kejadian itu, lapan premis melibatkan empat stor dan empat kedai runtuh serta tenggelam secara perlahan-lahan dipercayai akibat arus deras menyebabkan hakisan, sebelum runtuh.

“Terdapat 10 orang berada di premis itu ketika kejadian, tetapi mereka berjaya melarikan diri ke kawasan selamat.

“Stor itu milik nelayan simpan barang. Kita masih siasat punca sebenar kejadian,” katanya.

Mohd Sani berkata, jeti itu akan ditutup buat sementara waktu sehingga dipastikan selamat dan pihaknya bersama anggota polis akan memantau kawasan itu untuk mengelak kejadian sama berulang.

Seramai 15 anggota bomba, 10 polis dan anggota Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia (JPAM) terlibat dalam operasi itu.

48 rumah tenggelam sehari sebelum bencana

SEMENTARA itu, Ahli Jawatan Kuasa Kemajuan dan Keselamatan (JKKK) Kampung Telok Gong, Wazirudin Mokhtar berkata, sehari sebelum kejadian, 48 buah rumah di kampung berkenaan tenggelam akibat banjir.

“Banjir dipercayai berlaku akibat hujan lebat kerana masalah sistem perparitan dan air pasang. Apabila air pasang dan kunci air dibuka, ia akan melimpah sehingga mengakibatkan banjir.

“Saya percaya, banjir semalam (kelmarin) juga memberi kesan kepada kejadian hari ini (semalam) kerana pengaliran air yang tidak lancar sehingga menyebabkan hakisan dan runtuhan,” katanya.

Mengulas mengenai insiden runtuh dan tenggelam itu, Wazirudin berkata, pihaknya masih belum menerima notis supaya penduduk di kawasan berhampiran jeti dipindahkan ke kawasan lain.

“Kita akan bincang dahulu perkara ini dengan pejabat daerah dan penyelaras Dewan Undangan Negeri (Dun), sebelum sebarang tindakan diambil. Jika penduduk hendak pindah kerana tidak selamat, mereka boleh berbuat demikian,” katanya.

Sementara itu, seorang penduduk, Mohd Rais Mohd Jamil, 35, berkata, sehari sebelum kejadian, rumahnya yang terletak berhampiran jeti dinaiki air, bagaimanapun ia tidak melimpah masuk ke dalam kediaman mereka.

Katanya, air naik sehingga empat inci selama lebih dua jam, tetapi surut kembali seperti kebiasaannya.

“Saya ada di rumah ketika itu tetapi tidak langsung berasa cemas kerana keadaan seperti itu kerap berlaku dan selalunya tiada apa-apa yang berlaku pun. Keadaan itu berlaku dalam dua jam lebih.

“Tidak sangka kejadian seperti ini boleh berlaku. Nasib baik saya simpan peralatan menangkap ikan di rumah, kalau simpan di stor, sudah tentu hanyut hari ini (semalam),” katanya.

Pemilik premis rugi barang hanyut

SEORANG pemilik kedai makan dan stor, Saharudin Abdul Rahman 42, berkata, dia kerugian kira- kira RM30,000 kerana tidak sempat menyelamatkan barang- barang niaganya.

“Ketika kejadian, saya berada di rumah dan dimaklumkan seorang rakan sebelum ke lokasi kejadian, tetapi tidak sempat. Saya Nampak hakisan tanah berlaku sedikit demi sedikit sebelum menenggelamkan kedai dan stor saya.

“Semua barang niaga, enjin sangkut dan peralatan menangkap ikan hanyut. Walaupun sehari sebelum kejadian ini ada berlaku retakan tanah, tetapi saya tidak sempat punggah apa-apa pun barang kerana tidak sangka perkara seperti ini akan berlaku.

Seorang lagi pemilik kedai makan, Rahimah Samilon, 60, berkata, dia reda dengan musibah itu dan menyifatkan kejadian itu sebagai ujian daripada ALLAH.

“Esok (hari ini), saya dan suami akan menunaikan umrah di Makkah. Walaupun sedih, tetapi saya tidak mahu fikir apa-apa buat masa ini. Tunggulah apabila saya pulang ke sini selepas umrah nanti,” katanya.

Rahimah berkata, ketika kejadian, dia tiada di kedai kerana sedang bercuti dan perkara itu hanya diketahui selepas dimaklumkan pembantunya.

Berlainan pula dengan Azami Ismail, dia sempat memunggah semua barang-barang dari kedainya setelah mengetahui tanah retak kelmarin.

“Saya dimaklumkan bapa saudara yang menyatakan kedai sudah hendak runtuh kerana tanah retak, selepas itu kami bergegas angkut semua barang,” katanya. -SH




2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

itu lah di katakan kekuaaan tuhan..apa 2 pun kita nie merancang tpi tuhan lebih tahu qada dan qarda nya..semugo mereka sabar menghadapi dugaan itu.

din berendoi berkata...

Kalau takut dilambung ombak jangan berumah di tepi pantai. Memang betul kata2 cerdik pandai zaman dahulu.. Kita kena tahu risikonya barulah tidak menyalahkan orang lain membuta tuli. Dah jadi cam ni, pihak berkaitan kena bagi perhatian segera sebelum PRU....