13 Feb 2012

Satu Hari Ahmad Maslan Akan "Dibakulsampahkan"!

Ahmad Maslan 'bakul sampahkan' Buku Jingga

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Ahmad Maslan hari ini mencampak Buku Jingga ke dalam tong sampah tanda tidak puas hati terhadap dasar bersama Pakatan Rakyat dalam isu Felda yang dipertikaikannya.

Menurutnya, beliau bertindak demikian dalam majlis perjumpaan bersama kepimpinan tanah rancangan itu di Kuala Lumpur hari ini kerana beberapa perkara yang diketengahkan pembangkang didakwa tidak berdasarkan maklumat tepat.

Tindakan simbolik itu dibuat di pentas ketika sesi penerangan lebih dua jam kepada pemimpin Felda daripada keseluruhan 317 tanah rancangannya berlangsung hari ini.

Malaysiakini dan portal berita Merdeka Review bagaimanapun tidak dibenarkan membuat liputan pada acara itu dan hanya dibenarkan menghadiri sidang media selepas majlis berkenaan.

Buku Jingga yang memuatkan tawaran 100 hari sekiranya berjaya menawan Putrajaya antaranya berjanji akan membatalkan Felda Plantations bagi tujuan membuka ladang yang diuruskannya kepada generasi kedua dan ketika Felda.

Bercakap dalam sidang media selepas itu, Ahmad yang juga ketua penerangan Umno berkata tindakannya memasukkan Buku Jingga ke dalam tong sampah memang dimaksudkan kerana hujah pembangkang didakwa "amat salah".

Bantu keluarga miskin

"Pertama, mereka sebut tanah itu milik Felda Plantations. Felda Plantations tak ada tanah. Itu pun dah salah, belum lagi ulasan yang saya sebut (dalam sesi penerangan)," katanya.

"Itu sebabnya saya masukkan dalam tong sampah di depan peneroka, sebab mereka tak sudah-sudah pergi bagi borang tanah. Macam mereka ini DO (pegawai daerah). Nak faraid tanah, kononnya tanah Felda Plantations."

Sebaliknya, jelas Ahmad, Felda Plantations hanya mengurus dan pemilik sebenar tanah adalah "the big Felda" selepas kerajaan tidak lagi memberikan tanah kepada peneroka pada 1990 supaya ia dapat berdikari dan mendapat keuntungan.

"Dan itu sepatutnya bantu keluarga miskin lain. Jadi tanah itu tidak boleh nak serahkan pada anak peneroka. Dan kalau kita beri tanah pada anak peneroka, orang kampung yang ayah dia tak dapat tanah, Cina tak dapat tanah, India tak dapat tanah...

"Tiba-tiba nak lagi pada orang yang ada tanah tanah. Adil ke tu? Sebab itu saya campak buku tadi dalam tong sampah," soalnya lagi dengan sinis.

Ahmad juga berkata keuntungan Felda juga, antaranya melalui tindakan terbaru untuk menyenaraikannya di Bursa Malaysia pada Mei akan diserahkan kembali kepada rakyat.

"Itu jauh lebih baik daripada Buku Jingga dan 'Negara Berkebajikan' PAS yang juga sebut pasal Felda ini," katanya lagi.

Ulasan GB

Hari ini hari kau Ahmad Maslan. Kau boleh membakul-sampahkan "Buku Jingga" milik Pakatan Rakyat. Perbuatan membakulsampahkan adalah satu tindakan melampaui batas.

"Bakul sampah" dan "penyapu" adalah dua lambang kepada sesuatu yang tidak elok, dan setiap perlakuan yang mempermainkan kedua-dua peralatan tersebut, insyaAllah, bakal menerima "suweh"nya.

Dahulu GB pernah mengulas mengenai Khir Toyo yang menghadiahkan penyapu kepada PBT. Dan akhirnya, apa yang GB katakan itu menjadi kenyataan, Khir Toyo terkena suweh penyapu tak kunjung sudah. Begitu juga kelompok UG yang mengagungkan Hassan Ali, akhirnya apa berlaku? Hassan Ali dihumban keluar dari parti.

Petikan ulasan GB yang terdahulu:

Kumpulan UMNO yang dahulunya ber"kepala lembu" kini "bertopeng dan berpenyapu".

Penyapu dikatakan sebagai sesuatu simbol yang tidak baik. Di dalam adat bangsa Melayu yang dipercayai sebilangan besar ahli UMNO sendiri, ia pembawa suweh... maka dibawalah penyapu ke hari demonstrasi semalam.

Jangan lupa Khir Toyo yang dahulu menghadiahkan penyapu kepada PBT, tiba-tiba beliau yang ditimpa suweh sehingga sekarang tak habis-habis lagi.

Kerana apa? Mentaliti orang Melayu dah anggap penyapu itu pembawa suweh. "Kamu ialah apa yang kamu fikirkan"!


Maka yang akan ditimpa suweh nanti nampaknya bukan Khalid Ibrahim tetapi kepada penghadiah penyapu itu iaitu UMNO Selangor yang berselindung di sebalik nama NGO yang dikenali sebagai GEMPAK dan WARISAN.

Kalau geng kepala lembu sudah menerima habuannya, tak lama lagi geng penyapu dan mangkuk tandas ini bakal menerima apa yang mereka lakukan bersama-sama tokoh pujaan mereka Hassan Ali namanya.

Allah itu Maha Melihat dan Allah itu Maha Berkuasa. Sebenarnya Allah yang akan mengurniakan habuan pembalasan itu, bukan kerana suwehnya penyapu.

Dia juga yang akan menunjukkan siapa sebenarnya yang bertanduk. MB Selangor & Khalid Samadkah atau geng songkok tinggi bersama UG. Di dalam Islam, yang jahat akan terkena balik kejahatan yang mereka lakukan. Di dalam konteks demonstrasi semalam nampaknya UMNO Selangor yang diwakil oleh geng bersongkok tinggi bersama-sama tokoh pujaan mereka Hassan Ali & kumpulan UG bakal terkena "suweh penyapu" itu disertai dengan wartawan-wartawan & akhbar-akhbar yang menjulang tinggi tindakan mereka itu.

InsyaAllah, pemerhatian GB ini tidak silap.


Tidakkah apa yang GB utarakan di atas TELAH menjadi realiti?

Kepada Ahmad Maslan, kita peringatkan jangan angkuh, jangan sombong dan jangan takbur. Kamu sedang menunggu gilirannya!

Jangan main-main dengan Hukum kebenaran & Keadilan.

6 ulasan:

kembara putih berkata...

Bertuah PR kerana parti lawan UMNO memiliki Ahmad Maslan.

matABU berkata...

Dulu Khir Toyo yang suka main penyapu,akhirnya dia kena sapu keluar dari pejabat MB Selangor.Sekarang Ahmad Maslan pulak main dengan tong sampah,InsyaAllah dia sendiri akan masuk bakul sampah bila selesai PRU ke13 nanti.

Awanama berkata...

Megahnya awak wahai Ahmad Maslan. Berani lagi takbur..... kita tunggu dan lihat siapa awak selepas PRU nanti !

ila manzui berkata...

Dia nie tak belajar ke daripada perumpamaan " Bagai Khir dengan Penyapu "

Awanama berkata...

salam.. Semoga Allah melembutkan hati Ahmad Maslan..

hairan berkata...

seram aku tgk manusia nih buat mcm tuh... teringat apa yg dah dibuat oleh khir toyo...

mati ler ko jadi setaraf sampah 1 masa nnti...