11 Dis 2011

Guan Eng Bidas Zahid Putarbelit Hal Sebenar Mengenai Scorpene

Kapal selam: Jangan percaya putar belit media BN

KUALA LUMPUR, 10 Dis: Menyelam dalam Kapal Selam KD Tun Razak 21 buan selepas cabaran dikeluarkan oleh Menteri Pertahanan, Datuk Seri Zahid Hamidi tidak dapat menyembunyikan hakikat bahawa kapal selam itu tidak dapat menyelam semasa penyerahan dan juga sama ada ia berbaloi berdasarkan harga pembeliannya RM3.68 bilion untuk dua kapal selam.

“Bagaimanapun, dua fakta penantian 21 bulan dan keperluan pembelian dengan harga yang tinggi tidak diketengahkan oleh media utama dari Utusan Malaysia hingga ke Bernama, sebaliknya, pihak tersebut tidak malu memfokuskan kenyataan saya yang ingin mengesahkan pembelian dua kapal selam yang mahal,” kata Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng dalam satu kenyataan.

Katanya, rakyat Malaysia tidak seharusnya percaya laporan media BN yang mana diputarbelit dan dirosakkan untuk membetulkan fakta penipuan bagi membantu BN berhadapan dengan pilihan raya akan datang.

Beliau yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang juga ingin mengulangi soalan sebelum ini berhubung pemberian kontrak perkhidmatan atau “komisyen” kepada Perimekar Sdn Bhd.

“Zahid telah mencabar saya di Parlimen pada 17 Mac 2010 untuk menyelam di dalam kapal selam tersebut bagi membuktikan bahawa ia (kapal selam) dapat menyelam apabila beliau tidak dapat memberikan jawapan terhadap desakan saya bahawa Kerajaan telah memulangkan kapal selam tersebut kepada pengeluar untuk digantikan dengan yang baru,” katanya.

Hakikatnya, kata beliau apabila seseorang membeli kereta baru dan mendapati ia terdapat kecacatan, anda akan bawa kereta tersebut ke pusat pembelian dan pohon yang baru.

Bagaimanapun, jelasnya Zahid enggan menerima cadangannya dan mencabar untuk menyelam bersama kapal selam berkenaan.

Katanya, beliau dengan segera menerima jemputan tersebut tetapi tanpa disedari ia perlu mengambil masa 21 bulan untuk Zahid memenuhi cabarannya.

Menurutnya, sama ada kelewatan 21 bulan tersebut adalah disebabkan oleh kecacatan teknikal yang tidak dimaklumkan.

Tambahnya, tiada pertikaian profesionalisme, kepakaran dan pengorbanan pasukan tentera laut kita di sini, termasuk pasukan kapal selam Malaysia.

“Semua ketidakgembiraan kami adalah mengenai harga, PR dan rakyat Malaysia inginkan yang terbaik untuk pasukan tentera laut kita dan tidak pernah mempersoalkan perkhidmatan cemerlang pasukan terbabit kepada negara,” katanya.

Beliau berkata, Zahid tidak menyelam bersamanya sebagaimana dijanjikan ekoran beliau menyatakan bahawa terdapat tugas rasmi lain bersama Sultan Johor.

Guan Eng dimaklumkan bahawa tiada blogger lain yang dibawa bersama.

Pada awalnya, kata beliau blogger Papagomo sepatutnya dibawa bersama, tetapi beliau membantah.

Ini, katanya kerana beliau tidak ingin berada di dalam kapal selam sama bersama seorang penipu yang membuli anak-anak muda, yang mana membuat kenyataan palsu seksual terhadap anak lelakinya berusia 15 tahun mencabuli rakan sekelasnya.


“Saya tidak pernah berjumpa papagomo dan Zahid telah berjanji bahawa Papagomo akan dikeluarkan. Semasa menyelam, saya ternampak dua krew TV3 dan seorang wartawan Bernama," ujarnya.

Tambahnya lagi, Zahid sepatutnya menjelaskan bahawa tidak menipunya dan juga pihak media.

Bagaimanapun, katanya ekoran penglibatan wang awam sebanyak RM4.23 bilion di dalam pembelian dan penyelenggaraan 2 kapal selam tersebut, persoalan terus kekal berhubung kos pembelian tinggi dan pemberian kontrak perkhidmatan kepada syarikat yang tidak mempunyai rekod ataupun pengalaman di dalam membaiki dan menyelenggara kapal selam.

Katanya, kerajaan BN perlu sedar bahawa ia bukan hanya membabitkan wang awam yang banyak berjumlah RM4.23 bilion, sebaliknya, keselamatan kelasi adalah amat penting bagi memastikan standard tertinggi atau keselamatan dan kawalan adalah diselenggara oleh pakar syarikat perpengalaman dengan trek rekod terbukti. -HD

Guan Eng slams Zahid: Don't try to cover up Scorpenes high cost and commission

Diving with the Scorpene submarine KD Tun Abdul Razak 21 months after challenge was issued by Defence Minister Datuk Seri Zahid Hamidi does not dispute the fact that the submarine could not dive upon delivery nor whether it was value for money for the purchase price tag of RM3.68 billion for two submarines.

However these 2 points of waiting 21 months and the necessity for such a high price tag were not highlighted by the BN mainstream media from Utusan Malaysia to Bernama which instead shamelessly focused on my so-called admission justifying the purchase of the two expensive submarines. Malaysians should not trust such BN media reports which are distorted, twisted and corrupted into outright lies to help BN face the coming general elections.

Commission to Perimekar

I would also like to reiterate my previous questioning of awarding a RM534 million service contract or “commission” given to Perimekar Sdn Bhd. Zahid had challenged me in Parliament on 17 March 2010 to go for a submarine ride to prove that the submarine could dive when he could not answer my insistance that the Government return the vessel to the manufacturer to be replaced with a new one.

After all if one buys a new car, and there is a defect, you take it back to the showroom and ask for a new one. However Zahid refused my suggestion and challenged me to take a dive with the submarine. I had accepted immediately but did not realise that it would take 21 months for Zahid to fulfil his challenge. Whether this long 21 months delay was due to some technical defect was not made known?

There is no disputing the professionalism, expertise and sacrifice of our navy boys, including Malaysia’s submariners. Whatever our unhappiness with the price tag, PR and Malaysians want what is best for our navy boys and has never questioned their excellent service to the nation.

Stop telling lies

Zahid did not dive with me as promised as he said he had other official duties with the Johor Sultan. I was informed that no other blogger was on board. Initially blogger Papagomo was supposed to be on board but I had objected as I refused to be in the same submarine with a liar bullying young kids, who made false allegations against my 15 year old son of sexually molesting his classmate. I have never met Papagomo and Zahid had promised that Papagomo would be removed. During the dive, I saw two TV3 crew members and one Bernama reporter. Zahid should clarify that he had not lied to me and the press.

However as huge public funds of RM4.23 billion is involved in the purchase and servicing of the 2 submarines, questions remain about the controversy of the high cost of purchasing the submarine and awarding the service contract to a company that had no previous track record or experience in servicing and maintaining submarines.

The BN government must realise that not only huge sums of public funds amounting to RM4.23 billion are involved but the safety of sailors are at stake to ensure that the highest standards or safety and security are maintained by experienced and expert service companies with a proven track record. -Malaysia-Chronicle


Ulasan GB

Sepertimana kata Lim Guan Eng, Zahid tidak dapat lagi menyembunyikan hakikat bahawa kapal selam itu memang tidak dapat menyelam semasa penyerahannya kepada Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) tidak lama dulu.

“Pada masa sama, rakyat Malaysia masih lagi menunggu jawapan kepada soalan-soalan tentang kos pembelian yang tinggi dan penganugerahan kontrak perkhidmatan yang kini juga terlibat dalam kes saman di negara asing.

“Zahid juga tidak menjawab soalan-soalan mengenai kos pembelian sebanyak RM3.68 bilion dan kontrak perkhidmatan atau “komisyen” sebanyak RM534 juta.

“Adakah pembetulan kecacatan teknikal itu mengambil masa begitu lama?”

Kemudian, isu Papagomo.

Yang nyata Zahid memang berniat jahat apabila menjemput papagomo ikut-serta di dalam penyelaman tersebut kerana semua orang tahu papagomo adalah diantara blogger UMNO yang memfitnah Lim Guan Eng dengan isu "pelajar raba buah dada".

Mengapa menjemput papagomo? Untuk terus menyebarkan fitnah terhadap KM Pulau Pinang itu?

Anehnya pihak polis sendiri sehingga hari ini membiarkan papagomo memfitnah secara bermaharajalela tanpa sebarang tindakan. Malah ada pihak mendakwa pihak polis sendiri menggunakan "perkhidmatan" papagomo di dalam beberapa isu seperti isu viodeo seks dan seumpamanya.

Ada konspirasi terlindung diantara mereka.

Satu hari kebenaran akan trerdedah jua. Konspirasi mereka akan binasa - itu hukum kebenaran dan keadilan. Depan Tuhan ke mana anda semua mahu lari?

6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

tukarkan saja nama papa gomo kepada papa taik lagi sinonim dengan orangnya.

Pakcu Rantau Panjang berkata...

Pakcu pun rasa pelik kalau beli kapal selam tak boleh meyelam ni agaknya dari kilang tempat kapal tu dibuat hingga ke pelabuhan Malaysia asyik timbul aja kok..laju ke bergerak atas air tu....dari menyelam...?

Kalu lagu tu lebih baik beli jenis ni dari beli kapal ronda KD Hang Tuah atau yang lain-lain yang memang pun timbul....lagi laju lepas tu bila pandai menyelam lagi untung.....macam Guang Eng naik sekarang kan baru puas hati...dapat dua-dua.

Tanpa Nama berkata...

Kalau tak tipu itu bukan UMNO/BN namanya. Untuk mengatasi masalah ini tumbangkan saja BN. Wang negara/rakyat pasti selamat daripada diselewengkan.

Tanpa Nama berkata...

papagomo0 tajaan UMNO, kalau BN jatuh mau hidup melarat kelaparan dan mengemis agaknya?

mahyuddinm berkata...

Satu soalan, papagomo dah jadi Timbalan Menteri Pertahanan II ke yang dijemput bersama LGE seorang MB Pulau Pinang?

Ape tak jemput Apek jual ayam atau Keling jual botoi atau Mak Mah jual nasi lemak sekali?

Tanpa Nama berkata...

sapa papagomo nak bersama dgn LGE? keluaran Harvard ke beliau? tulisan fitnahnya macam sama dengan budak SPM jer.....