15 Nov 2011

Kes Feedlot-Kondo Hanya Disiasat Apabila Pakatan Rakyat Berkuasa

SPRM serah siasatan projek Fidlot pada polis

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyerahkan kes projek lembu Perbadanan Fidlot Nasional (NFC) milik keluarga Menteri Pembangunan Wanita Datuk Shahrizat Abdul Jalil untuk disiasat Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Menurut suruhanjaya itu, keputusan itu dibuat setelah merujuk kepada bahagian perundangan dan pendakwaannya yang mengaklasifikasikan aduan yang diterima bawah kesalahan Kanun Keseksaan.

"Sehubungan itu SPRM telah diminta merujuk aduan tersebut kepada pihak PDRM," kenyataan itu dipetik.

"Ia juga selaras dengan nasihat daripada Lembaga Penasihat dan Pencegahan Rasuah yang meminta SPRM tidak menjalankan siasatan selain daripada kesalahan di bawah ASPRM (Akta Pencegahan Pencegahan Rasuah Malaysia) 2009."

Kenyataan itu juga memaklumkan, keputusan itu sudah dimaklumkan kepada pengadu yang bersetuju dengan tindakan itu.

Sementara itu, NGO Jingga 13 sebagai pengadunya berkata, mereka dimaklumkan kes itu akan disiasat bawah Seksyen 409 melibatkan kesalahan pecah amanah jenayah oleh pekhidmat awam.

"Jingga 13 meminta agar pihak PDRM mengambil sikap telus dan profesional serta segera menyiasat dan mengambil tindakan yang sewajarnya terhadap kes berprofil tinggi ini kerana ia melibatkan wang rakyat yang telah dipecah amanah tanpa rasa bersalah; dan bertanggungjawab melakukan jenayah dan mengkhianati rakyat Malaysia," kata Penyelarasnya Fariz.

Pengadu: Prasangka berlarutan

NGO yang dikaitkan dengan PKR itu pada 11 November membuat laporan pada SPRM berhubung dakwaan penyalahgunaan pinjaman untuk membeli kondominium mewah RM9.8 juta One Menerung di Bangsar, Kuala Lumpur.

Ia ekoran dakwaan PKR bahawa dana daripada pinjaman NFC kepada National Meat and Livestocks Corporations Sdn Bhd (NLMC) digunakan untuk pembelian seunit projek berprestij itu.

Setiausaha agung PKR Saifuddin Nasution mendakwa, tindakan syarikat milik keluarga Menteri Pembangunan Wanita Datuk Shahrizat Abdul Jalil itu merupakan penyelewengan dan bertentangan dengan tujuan pinjaman wang kepada NFC.

Menurut seksyen itu, penjawat awam atau agen yang disabitkan kesalahan boleh dihukum penjara bagi tempoh tidak kurang dari dua tahun dan tidak lebih 20 tahun, dan dengan hukuman sebatan dan denda.

Dalam kenyataannya hari ini, Fariz juga mengucapkan terima kasih atas komitmen SPRM yang bertindak profesional terhadap aduan pihaknya.

Sementara itu, Setiausaha Jingga 13 Sharifuddin Shafi Muhammad pula mendesak Shahrizat meletakkan jawatan kerana penglibatan keluarganya didakwa "mendatangkan prasangka yang berlarutan".

Malah, katanya, "pendedahan lengkap" beberapa pemimpin PKR gagal dijawab dengan fakta oleh menteri yang didakwa bersikap berdolak dalik.

"Jingga 13 juga benar-benar amat hairan sehingga kini seluruh ahli Wanita Umno terus membisu dengan skandal NFC yang melibatkan ketuanya," katanya. -mk

Ulasan GB

Dalam kes isu Feedlot ini, kita sudah dapat mengagak tindakan SPRM yang "menendang bola" kepada Polis.

Polis pula akan bertindak acuh tidak acuh terhadap sebarang laporan yang dibuat oleh Pakatan Rakyat terhadap salahlaku pemimpin-pemimpin UMNO, berbanding jika sebaliknya laporan UMNO terhadap pemimpin-pemimpin PR.

Kes ini melibatkan wang rakyat yang beratus juta nilainya. Siasatan ke akar umbi perlu dilakukan. Suruhanjaya Siasatan Diraja perlu ditubuhkan, tidak memadai siasatan SPRM atau polis.

Tetapi seperti yang GB nyatakan sebelum ini, PM sepastinya berdiam diri terhadap sebarang desakan untuk penubuhan Suruhanjaya Siasatan kerana beliau awal-awal sudah membela projek berkenaan.

Hanya satu jawapan, Pakatan Rakyat perlu menang PRU13 untuk merampas kerajaan Pusat. Barulah fail siasatan akan dibuka, dan menteri-menteri yang bertanggungjawab itu akan diheret ke muka pengadilan.

Ulasan GB sebelum ini. Petikan:

Kes ini melibatkan wang rakyat yang beratus juta nilainya. Siasatan ke akar umbi perlu dilakukan.

Penyelewengan dan salahlaku seperti yang didedahkan oleh Jabatan Audit egara adalah jelas.

Alasan Shahrizat bahawa keluarganya berhak mendapat projek lembu berkenaan kerana mereka telah bekerja kuat adalah teramat lucu dan dilihat cuba "melembukan" orangramai.

Hubungan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Md. Noh Omar dengan keluarga Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat perlu juga disiasat kerana Noh Omar terlalu kuat membela pemberian projek itu kepada Shahrizat. Dan Shahrizat pula cukup bergantung kuat kepada jawapan menteri berkenaan untuk menjustifikasikan keluarga beliau diberikan projek berkenaan.

"(Perkara) ini sudah dijawab dengan panjang lebar oleh menteri pertanian dan industri asas tani.

"Dan daripada apa yang saya dimaklumkan, jawapan daripada beliau itu sangat jelas dan nyata,"


Najib sepastinya akan menolak Suruhanjaya Siasatan ditubuhkan kerana beliau juga telah terlibat awal-awal membela pemberian projek itu kepada Shahrizat.

Tiada pilihan lain, Pakatan Rakyat perlu menang di dalam PRU13 ini bagi mempastikan kesemua penyelewengan dan salahlaku ini terbongkar.

Yang bersalah, seperti yang GB katakan sebelum ini, mengikut hukum kebenaran dan keadilan, perlu dihambat masuk ke penjara. Itu kandang yang sesuai bagi mereka kerana mengkhianati wang rakyat dengan jumlah yang begitu besar.



6 ulasan:

Sharif berkata...

Bolehkah Pakatan Rakyat menang PRU13 ?

DAP menentang hudud = DAP tolak Islam. Saya percaya ramai penggundi Islam akan boikot atau rosakkan kertas undi DAP. PKR pula tak boleh pakai. Selain dari melompat parti, ponting sidang parlimen.

Tanpa Nama berkata...

Tepat.
Rakyat WAJIB berganding fikir dan tindak menolak BN/UMNO pada PRU-13 nanti. Berjuang mengembalikan kedilan.

ketuananCukong berkata...

kpd sharif...
hudud bukan penentu dan isu penting dalam PRU13..tapi isu penting ialah bagaimana mahu menumbangkan BN-UMNO...lepas pegang PTjaya,baru cerita hudud.tak nampak nak boikot,tapi banyak sentimen anti umno-bn..

DAP tiada dasar dalam hudud,yang menentang hanya karpal sahaja,Dr.TAn seng giew pernah menyebut Hudud boleh dijalankan tanpa melanggar prinsip asas bukan islam.jgn lupa,dalam DAP ada cina muslim yang menyorokkan identiti mereka sbg muslim dan mengekalkan nama cina mereka,hatta dlm majlis tertinggi DAP sekalipun.Mereka ni mahu lihat sejauhmana Umno mahu berjuang bukan berdasarkan ras tp agama.
Mahu laksanakan Hudud perlu ambil masa dan perlu pegang kerajaan pusat,dan mentarbiah kembali non muslim berkaitan dengan hudud yang selama ni ini ditakut-takutkan oleh umno.Umno selama ini telah mentarbiah non muslim keburukan hudud.PKR masih muda dan masih kurang jatidiri mereka seprti pas..suadah kuasai putrajaya..buka siasatan terhadap banyak kes seperti peguam negara,KP negara,najib dsb

hairan berkata...

aku tak dulik dap anti hudud ke pas anti sosial ke... yang PENTING bn kena TENDANG dulu!!!

abis rakyat makin susah
abis orang melayu jadi miskin

cuba ko org tengok apa dah jadi pada UEM Land bhd... merge dengan sunrise yang milik cina 100% abis boss2 penuh dengan cina. konsultant & kontraktor melayu semua dia nak tendang keluar cara terang atau cara halus!!!



celaka punya umno, kata ketuanan melayu tapi rupanya MELAYU DIKULIKAN!!!

Tanpa Nama berkata...

dalam BN, U.M.N.O MCA dan MIC semua tolak hukum hudud islam bukan setahun dua ini malah sejak negara capai kemerdekaan lagi,UMNO bukan saja menolak islam malah telah menakutkan2 kawannya2 dalam BN tetang hukum hudud nak menunjukan UMNO lebih jehat dari DAP.
dalam PR hanya DAP tolak hukum hudud walau bagaumana pun kata LGE DAP tetap menghurmati pendirian PAS mahu laksana hudud kalau nak dibandingkan kejehatan UMNO dengan DAP, UMNO lebih jehat dari DAP kerana UMNO itu mejoritinya orang melayu islam tapi tolak hukum islam sedangkan DAP moejorinya orang cina bukan islam tak pelek sekiranya mereka tolak islam.

direktor wayangtinggi berkata...

SPRM tak mampu nak lawan Shahrizat Jalil sebab itu kes ini diserahkan pada PRDM.Polis pulak akan siasat macam mana mereka menyiasat kes lebam mata DSIA dulu.Nanti siasatan jenis "melepaskan batuk ditangga" ni akan diserah pada Gani Patail.Keputusan - tak cukup bukti,kes dibuang dalam bakul sampah.Skrip ulangan ni semua orang dah faham.Heroin tak akan diapa-apakan.