29 Sep 2011

Kerana Amanah, Kakak Ini Meredah Api Selamatkan Wang RM2000 Yang Bukan Miliknya

Dungun – Seorang wanita sanggup menggadaikan nyawa dengan meredah api yang sedang marak semata-mata mahu menyelamatkan wang tunai RM2,000 dalam kejadian kebakaran di rumahnya di Felda Jerangau dekat sini kelmarin.

Masliza Mohd., 27, bertindak demikian selepas dia berjaya membawa keluar dua anak kecilnya, Isma Haikal Ismail, 4, dan Mohd. Adam Daniel, 2, dalam kebakaran yang berlaku kira-kira pukul 3.30 petang itu.

Menurut suri rumah itu, selepas berjaya menyelamatkan dua anaknya, dia tiba-tiba teringatkan wang tunai RM2,000 milik seorang peneroka yang disimpan di dalam rumahnya.

Katanya, duit itu diperoleh daripada suaminya, Ismail Ibrahim, 31, yang mengambil upah mengait dan menjual kelapa sawit seorang peneroka di Felda terbabit dan bercadang untuk menyerahkan duit itu kepadanya dalam masa terdekat.

“Saya lupakan bahaya dan risiko meredah api kerana takut duit itu hangus kerana duit itu bukan milik kami. Lagipun, sukar untuk kami sekeluarga mencari pendapatan lain untuk menggantikan semula duit peneroka itu,” katanya ketika ditemui di sini semalam.

Mengimbas kejadian itu, cerita Masliza, dia sebelum itu sedang melayan dua anak kecilnya di ruang tamu sebelum ternampak asap hitam yang keluar dari bahagian dapur.

“Saya ingat asap itu berpunca daripada tindakan adik ipar yang membakar sampah di belakang rumah, tetapi selepas ditinjau, sebahagian dapur rumah saya sudah dijilat api.

“Api kemudian dengan pantas menyambar bahagian ruang tamu membuatkan saya panik dan segera membawa keluar dua anak kecil saya,” katanya.

Sejurus selepas keluar dari rumah, Masliza berkata, dia berpatah balik dan meredah api yang sedang marak apabila teringat beg tangannya yang mengandungi duit RM2,000 milik seorang peneroka.

Katanya, beg yang turut mengandungi duit miliknya bernilai RM1,000 itu disimpan di sebuah bilik di rumah itu.

“Ketika itulah saya memberanikan diri dengan naik semula ke rumah tanpa memikirkan keselamatan diri,” katanya.

Sementara itu, Pengarah Bomba dan Penyelamat negeri, Md. Salleh Sarbini ketika dihubungi berkata, 12 anggota bersama dua jentera dikejarkan ke tempat kejadian bagi memadamkan kebakaran. -kosmo

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Pengorbanan yang tinggi nilainya. Amanah sebahgian daripada iman.



hby

Tanpa Nama berkata...

sukar untuk mencari orang yang sebegini jujur dan amanah hari ini.

Tanpa Nama berkata...

tuhan sentiasa membantu hambanya yang berusaha menunaikan amanah yang tertanggung atas dirinya.