13 Jul 2011

BERS✔H 2.0: Warga Emas Bekas Guru Ini Dinobatkan "Lady Of Liberty" Malaysia

Antara ratusan gambar dan video yang merakamkan BERSIH 2.0 - satu yang agak menonjol - ia memaparkan seorang wanita berpakaian kuning yang basah kuyup sambil memegang sejambak bunga kekwa putih.

Wanita itu adalah sorang bekas guru bahasa Inggeris, Anne Ooi, 65 tahun yang terkena pancutan air berkimia polis di luar bangunan Hospital Tung Shin di ibu negara Sabtu lalu.

Di alam siber, beliau kini dilabel sebagai 'Makcik BERSIH' ataupun 'Lady of Liberty' Malaysia.

Menurut jurugambar Hugo Teng yang merakamkan gambar itu, beliau terlihat wanita itu melarikan dirinya ke arah Wisma Magnum dari Hospital Bersalin Cina supaya tidak ditangkap oleh polis.

Hospital Bersalin Cina itu terletak bersebelahan Hospital Tung Shin Hospital, manakala Wisma Magnum pula terletak bertentangan dua hospital di Jalan Pudu, Kuala Lumpur.

“Saya sedang cuba ke Hospital Bersalin Cina tetapi ternampak anggota polis meluru mengejar orang ramai, jadi saya bertukar fikiran dan berlari ke Wisma Magnum. Dalam perjalanan saya terlihat seorang wanita berusia yang dikejar oleh ramai polis pencegah rusuhan.

“Tiba-tiba tergerak di hati saya untuk merakamkan gambar itu tetapi polis mula menembaknya dengan meriam air... dia tidak terdaya menahannya dan terus berjalan beredar dari kawasan itu.”

Katanya, Makcik Anne dikesan pada awal perhimpunan itu kerana statusnya sebagai warga emas.

“Sebab itu, banyak juga gambarnya yang berdear di Internet. Bukan saya sahaja yang merakamkan gambarnya pada hari itu,” kata Teng, bekas jurugambar akhbar harian Cina Oriental Daily News.

Malaysiakini sempat mewawancara Makcik Anne ketika beliau berjalan seorang diri di Jalan Petaling pada perhimpunan Sabtu itu. Katanya, lebih “mudah jika berjalan seorang diri”.

"Saya sudah tua tetapi terus berjalan kerana mereka merampas kebebasan saya. Sekarang saya tak boleh pakai baju kuning sekalipun,” katanya.

"Semasa muda saya tidak berbuat apa-apa. Saya dalam perkhidmatan pendidikan dan terpaksa menerima apa sahaja (arahan kerajaan) kerana mereka bayar gaji saya.” -mk

Kenangan




4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

KEBANGKITAN INI
Teruskan kebangkitan ini
Undur bukanlah pilihan kini
Melangkah gagah berani
Demi kelangsungan generasi

Ayuh kita warisi generasi mendatang
Dari pengorbanan tidak megenal aral melintang
Walaupun dikekang
Agar mulia dipandang

Pedulikan kesakitan
Pedulikan kecaman
Pedulikan tohmahan
Pedulikan hukuman

Mara tetap mara
Undur bukan mutiara kata
Biar pedih di mata
Biar berdarah luka
Biar kita hancur binasa
Kita manusia mulia
Dan kita bakal tidak dilupa

gathort berkata...

salute dia maa

TERBAIK SAAT INI!!:
ABANG SHAHEIZY SAM KENA PENJARA DAN SEBAT!!
VIDEO JARINGAN MALAYSIA VS ARSENAL!!

Martoiriat berkata...

Saya berasa amat bangga melihat beliau sanggup berdemo bersama2 dengan anak muda walaupun terpaksa berdepan dengan polis dan pancutan air berkimia. Walau pun umurnya sudah lanjut, mempunyai semangat juang yang kental, demi hak sebagai warga Malaysia, sanggup berjuang bersama-sama mencari keadilan demi untuk semua.

Tanpa Nama berkata...

Tabik spring Che Gu