12 Apr 2011

Telur Itu Tulen Tetapi Rosak Dan Bergred Rendah

Tiada telur tiruan, jamin Jabatan Veterinar

Jabatan Veterinar menafikan adanya telur tiruan dijual di pasaran negara berdasarkan ujian dijalankan dari sampel telur yang diambil dari pasar seluruh negara termasuk di Pulau Tikus, Pulau Pinang.

Ketua Pengarah Veterinar, Datuk Dr Abd Aziz Jamaluddin berkata, ujian itu dilakukan ekoran dakwaan Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) yang menyatakan terdapat telur tiruan di pasaran.

Menurutnya, hasil kajian dan pemeriksaan mendapati ia adalah telur yang rosak atau bergred rendah dan tidak sepatutnya dijual kepada orang ramai.

Kata beliau, bentuk yang berlainan tidak bermakna ia telur tiruan kerana ia berpunca daripada makanan dan antibiotik yang digunakan oleh penternak.

“Makmal Kesihatan Awam di Salak Tinggi, sedang menjalankan kajian terhadap telur tersebut bagi memastikan ia selamat digunakan oleh pengguna,” kata beliau di Putrajaya hari ini.

Rabu lalu, CAP mendedahkan pihaknya telah menerima aduan daripada pengguna yang membeli 30 biji telur tiruan pada harga RM11 di pasar Pulau Tikus.

Abdul Aziz berkata, bagi menghasilkan telur tiruan memerlukan kos yang tinggi ini termasuk penyelidikan, malah telur tulen di negara ini dijual begitu rendah dengan hanya 32 sen sebiji bagi gred terbaik (AA).

Beliau berkata, Malaysia tidak membenarkan pengimportan telur kecuali bagi tujuan pembiakan dan berkemungkinan telur tiruan dihasilkan di negara lain dan diimport ke negara ini.

Di negara ini terdapat 390 ladang ayam telur dengan 37.82 juta ekor ayam dan pengeluaran telur sebanyak 23.46 juta biji sehari. Sementara itu Dr Abdul Aziz berkata, kerajaan mengambil keputusan untuk mewajibkan semua pengeluar telur berdaftar dengan Jabatan Veterinar dan diberikan pensijilan untuk memastikan telur yang dihasilkan memenuhi piawaian yang ditetapkan. -TMI


Dakwaan telur tiruan tidak benar

PERBEZAAN dua jenis kuning telur dari telur ayam yang berlainan gred.


PUTRAJAYA – Kebimbangan orang ramai terhadap kewujudan telur ayam tiruan sejak seminggu lalu berakhir apabila ujian terhadap sampel telur ayam didakwa tiruan yang dirampas di sebuah pasar di Pulau Tikus, Pulau Pinang mendapati ia adalah telur tulen.

Ketua Pengarah Jabatan Perkhidmatan Veterinar, Datuk Dr. Abdul Aziz Jamaluddin berkata, ujian itu dilakukan melibatkan kandungan telur berkenaan serta kulitnya.

Beliau bagaimanapun berkata, hasil pemeriksaan pihaknya mendapati terdapat keganjilan pada telur-telur terbabit termasuk aspek fizikalnya yang bersaiz besar dan ia tidak sesuai dijual kepada pengguna.

“Mengikut kajian, apa yang ditakrifkan sebagai telur tiruan seperti yang didakwa oleh CAP (Persatuan Pengguna Pulau Pinang) ialah telur itu luar biasa dari segi saiz sama ada besar dan tidak mempunyai bentuk bulat telur.

“Justeru, orang ramai tidak perlu bimbang terhadap ketulenan telur di pasaran dan ia di dalam pengawasan serta tindakan pihak kerajaan,” katanya pada sidang akhbar mengenai isu telur tiruan di ibu pejabat jabatan itu di sini semalam. -kosmo


Ulasan GB

Ada asas dan hikmahnya juga keresahan dan pendedahan yang dilakukan oleh CAP. Sekurang-kurangnya setelah diperiksa telur itu sekalipun tulen tetapi rosak atau bergred rendah dan tidak sepatutnya dijual kepada orang ramai.


Tiada ulasan: