12 Apr 2011

Pemuda Bakar Rumah Keluarga Kerana Tak Dapat Kahwin


Alor Setar: Seorang pemuda nekad membakar rumah keluarga sendiri hingga musnah dipercayai selepas permintaannya untuk berkahwin dengan gadis pilihan tidak diendahkan keluarganya sejak sebulan lalu.

MOHD NOOR mencari sisa barang di rumah keluarganya yang terbakar di Kampung Alor Madi, malam kelmarin. - Foto Rizal Braim

Dalam kejadian jam 12.15 malam kelmarin, lelaki terbabit, Mohd Khairi Mahmud, 28, dikatakan mencabut kepala tabung gas memasak di dalam rumahnya sebelum naik ke atas bumbung rumah dua tingkat dan mencucuh dengan api hingga menyebabkan kebakaran.

Difahamkan suspek pernah berkelakuan pelik apabila membakar semua pakaian kerjanya kira-kira dua hari sebelum pertunangannya.

Abangnya, Mohd Noor, 33, berkata, berikutan itu keluarganya terpaksa meminta pertunangan yang dijadualkan pada awal bulan lalu ditangguhkan kerana kelakuan pelik adiknya itu.

Beliau berkata, sejak itu adiknya yang bekerja di sebuah jabatan kerajaan beberapa kali meminta berkahwin tetapi keluarga mereka tidak mengendahkannya kerana kelakuan adiknya yang mengalami banyak perubahan.

Bagaimanapun, katanya, petang kelmarin Mohd Khairi meminta wang RM200 daripada ibu mereka, tetapi tidak dilayan menyebabkan adiknya itu berkurung dalam bilik.

“Dia kelihatan murung dan hanya berkurung dalam bilik serta tidak mengendahkan orang lain. Ini menyebabkan saya terpaksa membawa ibu keluar dari rumah kerana khuatir berlaku kejadian tidak diingini.

“Saya kemudian melaporkan kejadian itu kepada polis pada kira-kira jam 9 malam dan tidak lama selepas itu, anggota polis datang dan memujuk adik saya untuk keluar tetapi dia memberitahu tidak mahu berunding dengan sesiapa,” katanya di sini, semalam.

Mohd Noor berkata, ketika anggota polis sedang memujuk adiknya, dia cuba memasuki rumah tetapi terpaksa keluar semula selepas terhidu bau gas yang kuat.

“Adik pernah menyatakan hasrat membakar rumah beberapa bulan lalu dan akhirnya menjadi kenyataan apabila dia berlari naik ke bumbung rumah selepas membakar rumah kami dan kemudian melompat turun sebelum menghilangkan diri,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kota Setar, Asisten Komisioner Azaman Mohd Jan berkata, polis cuba menahan pemuda berkenaan kira-kira jam 11 malam kelmarin, tetapi tidak berjaya kerana dia enggan berunding dengan sesiapa.

Katanya, berdasarkan maklumat awal polis percaya lelaki berkenaan mengalami tekanan jiwa tetapi tidak dikenal pasti puncanya.

“Kita masih mencari lelaki berkenaan untuk membantu siasatan mengikut Seksyen 435 Kanun Keseksaan kerana mencetuskan bencana dengan api,” katanya.

Jurucakap Jabatan Bomba dan Penyelamat berkata, dua jentera dan 12 anggota dikejarkan ke tempat kejadian sebaik menerima maklumat pada jam 12.15 tengah malam. -BH

Tiada ulasan: