30 Mac 2011

[Video] Thailand Huru Hara Dilanda Banjir, 11 terkorban

Banjir di Thailand Selatan telah mengorbankan 11 orang mangsa dengan ribuan yang lain telantar. Mereka ynag terkorban samada dibawa air pasang atau terkubur dalam longsor ketika banjir menggenangi rumah-rumah dan kawasan perniagaan.

Penduduk terbiar tanpa elektrik di beberapa daerah, manakala jalanraya, keretapi, dan perjalanan udara ke wilayah selatan masih terputus.

Ribuan orang terdampar di pulau pelancongan Koh Samui dan Koh Tao di Teluk Thailand sementara perkhimatan feri dibatalkan akibat cuaca buruk.

Wakil Perdana Menteri Suthep Thaugsuban menyatakan, kerajaan telah mengirimkan kapal induk untuk menyelamatkan sekitar 1,000 orang yang tersangkut di pulau Koh Tao.

"Ada sekitar satu juta orang terkena kesan banjir di banyak wilayah. Pada awalnya kami sangkakan banjir akan berlangsung satu atau dua hari, tapi sekarang sudah seminggu," katanya.

Penerbangan nasional Bangkok Airways mengatakan, terdapat 2,000 orang, sebahagian besar pelancong, terdampar di pulau Samui baik di bandar atau di hotel setelah syarikat penerbangan membatalkan penerbangan selama dua hari berturut-turut.

Sekitar 800 penumpang juga menunggu di Bangkok untuk melakukan perjalanan ke pulau.

Cuaca buruk dan pemadaman elektrik di Bandar Samui menyebabkan penerbangan tergendala lebih dari 50 penerbangan pada Isnin dan Selasa.

Banjir, yang dimulai di Thailand selatan seminggu lalu, mengorbankan tujuh orang di Wilayah Nakhon Si Thammarat, tiga orang di sepanjang pantai di Surat Thani, dan seorang di wilayah tetangga Phatthalung.

Secara keseluruhan, 80 daerah di lapan wilayah telah dinyatakan sebagai daerah bencana oleh pencegahan bencana Thailand.

Banjir dasyat di Thailand akhir tahun lalu mengorbankan lebih dari 220 orang, merosak rumah-rumah atau mata pencarian sekitar 8.6 juta orang di 51 dari 76 wilayah kerajaan.



2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

BN nak bagi bantuan RM500 juga?

waksab berkata...

Kuasa Allah memusnahkan kota maksiat..moga maksiat di Malaysia tidak ditimpa bala seperti di jepaun dan thailand..hnaya peringatan buat mereka yang melihat dari mata hati..