11 Mac 2011

Terbakar Lagi - 2 Beranak Nyaris Maut

Bandar Jerantut – Dua beranak nyaris maut apabila kereta jenis proton Wira yang dipandu seorang wanita tiba-tiba mengeluarkan asap sebelum terbakar dalam kejadian kira-kira 1.05 petang semalam.

Mangsa iaitu seorang suri rumah, Hasliza Sharif, 34, bersama anak lelakinya, Izul Hazim Zahari, 5, ketika itu dalam perjalanan pulang ke rumah selepas mendapatkan rawatan di Hospital Jerantut.

Menceritakan detik cemas itu, Hasliza berkata, ketika kejadian, dia baru sahaja keluar dari arah lampu isyarat kompleks kerajaan menuju ke rumah setelah membawa anaknya ke hospital untuk mendapatkan rawatan akibat asma.

Menurutnya, mereka mendengar siaran radio ketika kejadian itu namun ia tiba-tiba terpadam sendiri.

“Radio itu tidak berbunyi dan mati dengan sendirinya dan secara tiba-tiba, keluar kepulan asap kecil dari arah radio dalam kereta.

“Mujur saya tidak panik dan cepat bertindak dengan memberhentikan kereta di bahu jalan. Saya mendukung anak dan berlari keluar untuk mendapatkan perlindungan agak jauh sedikit dari kereta itu,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian.

Hasliza berkata, selepas keluar, asap hitam tebal mula memenuhi kereta diikuti percikan api yang seterusnya marak membakar seluruh kereta.

Menurutnya, dia tidak pernah berhadapan dengan kes kemalangan dan kejadian itu pertama kali ditempuhinya sepanjang memiliki lesen dan memandu kenderaan.

“Walaupun kereta musnah terbakar, saya amat bersyukur kerana kami dua beranak selamat. Hanya nyawa yang difikirkan ketika itu dan bantuan orang ramai menghubungi bomba juga amatlah dihargai sepenuhnya.

“Bekalan ubat yang diperoleh dari hospital juga turut terbakar bersama kereta, namun dokumen penting sempat diselamatkan,” katanya.

Sementara itu, saksi kejadian, Mohd Ali Abdul Rahman berkata, dia sendiri terkejut apabila pertama kali melihat insiden kereta terbakar.

Menurutnya, tiada sesiapa berani mendekati kenderaan itu kerana bimbang ia meletup, namun dia dan anaknya nekad untuk berjumpa mangsa dan memberikan pertolongan termampu.

“Syukur semuanya selamat dan atas bantuan orang ramai serta bomba, keadaan dapat diselamatkan daripada menjadi lebih teruk,” katanya.

Catat empat kes kebakaran kenderaan

Sementara itu, Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Jerantut, Yahaya Hanafi berkata, kejadian kebakaran kereta semalam merupakan kes keempat dicatatkan berlaku pada tahun ini.

Menurutnya, kes kenderaan terbakar itu membabitkan tiga kereta dan sebuah lori pada awal tahun ini.

“Kita masih menyiasat punca kenderaan semalam terbakar dan pemandu diharap tidak panik jika berdepan dengan kes sebegini.

“Jika berlaku masalah, mereka diharap dapat bertindak segera dengan memberhentikan kenderaan di bahu jalan dan keluar menyelamatkan diri terlebih dahulu,” katanya.

Bagi Ketua Operasi Balai Bomba Penyelamat Jerantut, Osman Malik pula berkata, satu jentera dengan kekuatan enam anggota bergegas ke tempat kejadian sejurus mendapat aduan semalam.

Menurutnya, tiada sebarang kecederaan berlaku berikutan mangsa sempat menyelamatkan diri, manakala operasi memadam kebakaran itu tamat sepenuhnya kira-kira sejam kemudian. -SH

Tiada ulasan: