11 Mac 2011

Rumah Mewah Anak Ghaddafi Di London Ditawan Pemberontak

Setinggan, pembantah duduki rumah anak Gaddafi

LONDON: Kira-kira 20 setinggan dan orang buangan Libya menduduki sebuah rumah milik Encik Saif Al-Islam, anak lelaki pemimpin Libya, Encik Muammar Gaddafi, yang bernilai lebih £12 juta (RM58.5 juta) di London, kelmarin.

Para aktivis menggantung sepanduk di bumbung rumah yang diperbuat daripada batu bata itu sambil menggesa Encik Gaddafi 'Keluar dari Libya' dan 'Keluar dari London'.

Polis berkata mereka tidak membuat tangkapan dan menganggap pendudukan itu satu 'perkara sivil'.

Encik Saif Al-Islam membeli rumah di kawasan Hampstead Garden Suburb, di utara London, yang eksklusif pada 2009, kata laporan media.

Rumah empat tingkat itu diiklan untuk dijual di laman web hartanah setempat dengan harga £pounds;12.5 juta.

Para setinggan yang menggelar diri mereka sebagai 'Topple the Tyrants' itu berkongsi rumah itu dengan para pembantah daripada kumpulan anti-Gaddafi dan Kempen Perpaduan Britain-Libya (BLSC).

Mereka memanjat bumbung rumah itu dan mengibarkan bendera.

'Kami mahu memberitahu rejim Libya bahawa (pemerintahan) mereka sudah tamat dan mahu memastikan Gaddafi tidak diingini di Britain,' kata Encik Azeldin El Sharif kepada agensi berita Reuters.

Salah seorang setinggan, yang hanya memberi namanya sebagai Encik Dariush, berkata: 'Kami sudah menduduki rumah ini dalam perpaduan dengan orang-orang yang berjuang di Libya dan kami berhasrat mendudukinya sehingga ia diberi semula kepada rakyat Libya.'

Encik Saif Al-Islam adalah bekas mahasiswa Sekolah Ekonomi London, yang pengarahnya, Encik Howard Davies, minggu lalu terpaksa meletak jawatan kerana menerima pembiayaan daripada sebuah badan kebajikan kendaliannya.

Britain membekukan aset yang dimiliki dan dikuasai Encik Gaddafi dan anak-anaknya, yang dilaporkan bernilai beberapa bilion dolar di London. -- Reuters.

Tiada ulasan: