17 Feb 2011

UPP Lepaskan Tembakan Dalam Kawasan Hospital

Seorang remaja berusia 19 tahun parah, manakala seorang anggota Unit Pencegah Penyeludupan (UPP) cedera dalam pergelutan di perkarangan Hospital Tumpat (HT), di sini, semalam.

Gambar: REMAJA yang cedera ditembak selepas menyerang anggota UPP dibawa ke Hospital Raja Perempuan Zainab II, di Kota Bharu, semalam.

Dalam kejadian kira-kira jam 9.20 pagi itu, remaja terbabit bersama beberapa lelaki yang menaiki lima kereta dikatakan menyerang empat anggota UPP berikutan salah faham.

Tiga anggota UPP berjaya meloloskan diri, manakala seorang lagi yang diserang menggunakan cota terpaksa melepaskan dua das tempat mengenai dada dan perut remaja terbabit.

Ketua Polis Kelantan, Datuk Abdul Rahim Hanafi, berkata anggota berusia 29 tahun itu terpaksa melepaskan tembakan untuk menyelamatkan diri.

“Sebelum kejadian anggota UPP berkenaan menemui seorang lelaki yang disyaki penyeludup dalam berkeadaan lemah dengan mulut berbuih dalam kereta Perodua Kancil, pada jam 7.45 pagi di Kampung Tin, di sini.

“Lelaki terbabit, Said Mat Hassan, 56, kemudian disahkan meninggal dunia sebaik saja tiba di HT selepas dihantar oleh empat anggota UPP berkenaan,” katanya ketika dihubungi semalam.

Abdul Rahim berkata, pihaknya sudah mengambil keterangan anggota UPP terbabit untuk membantu siasatan mengikut Seksyen 148 Kanun Keseksaan kerana merusuh.

“Kita menjalankan siasatan mengikut Seksyen 37 Akta Senjata Api dan Seksyen 427 Kanun Keseksaan,” katanya.

Sementara itu, kakak mangsa yang terkena tembakan meminta siasatan rapi dibuat pihak berkuasa berhubung dengan kejadian itu.

“Saya kecewa kejadian itu boleh berlaku dalam kawasan hospital, saya berharap ia disiasat sewajarnya,” katanya ketika ditemui di Hospital Raja Perempuan Zainab II.


Tiada Tembakan Amaran

Rasanya KP Kelantan telah diberi maklumat yang salah oleh anggota yang membuat laporan. beberapa kenyataan yang dikeluarkan oleh KP Kelantan bercanggah dengan apa yang diceritakan oleh beberapa saksi kejadian yang ditemui oleh pihak kami.

Antaranya ialah berkenaan dengan laporan yang mengatakan bahawa anggota UPP terbabit diserang oleh mangsa yang ditembak.

Menurut saksi, mangsa yang ditembak tidak menyerang anggota UPP terbabit sebaliknya beliau berada agak jauh dari kumpulan orang kampung yang menyerang anggota UPP berkenaan tetapi tiba-tiba beliau ditembak tanpa disangka-sangka.

Anggota UPP terbabit juga dikatakan tidak langsung melepaskan tembakan amaran diudara sebaliknya terus sahaja menembak mangsa yang mana sebutir peluru mengenai sebelah kanan perut mangsa dan sebutir lagi peluru mengenai sebelah kanan dada mangsa.


Mangsa juga disyaki ditembak dengan sengaja kerana mangsa sebelumnya telah menyaksikan kejadian 4 orang anggota UPP terbabit membelasah Allahyarham Sa'aid sehingga lembik, malah mangsa juga dikatakan melihat bagaimana Allahyarham Sa'aid dipijak tubuh badannya oleh anggota UPP terbabit walaupun keadaan mangsa ketika itu sudah tidak bermaya.

Kenyataan KP Kelantan berkenaan tembakan yang dilepaskan juga bercanggah dengan apa yang berlaku. dilaporkan bahawa anggota UPP terbabit telah melepaskan 2 das tembakan dimana tembakan pertama berupa tembakana amaran di udara manakala tembakan ke 2 ialah untuk mempertahankan diri akibat serangan orang ramai.

Jika hanya 2 das tembakan dilepaskan termasuk tembakan amaran, bagaimana mangsa yang ditembak menerima 2 kesan tembakan iaitu 1 di bahagian kanan dadanya & 1 lagi di bahagian kanan perutnya?

Apa yang menjadi persoalan ialah, kenapa ketika kejadian, mangsa yang juga saksi kejadian sebelumnya menjadi mangsa tembakan? adakah ianya secara kebetulan atau adakah kerana beliau ialah "SAKSI" utama kejadian sebelumnya?

Dalam laporan tersebut juga dinyatakan bahawa anggota UPP terbabit menemui Allahyarham Sa'aid di dalam keretanya di tepi jalan dalam keadaan lemah, berwajah pucat serta mulut berbuih.

Disini juga timbul persoalan. sekiranya begitulah keadaan mangsa, ianya menyerupai simptom sawan. Allahyarham tidak mempunyai rekod penyakit sawan dan yang lebih menghairankan lagi, kenapa dalam keadaan begitu, kereta yang dipandu oleh Allahyarham tidak terbabas sebaliknya berada di tepi jalan?

Apakah dalam keadaan tersebut, mangsa sempat memberhentikan keretanya di tepi jalan seperti mangsa berada dalam keadaan yang sihat?

Apa yang diceritakan oleh saksi ialah, mangsa (Allahyarham Sa'aid) sebelumnya telah dikejar oleh anggota UPP terbabit kemudian mangsa kemudiannya telah berhenti dan menyerah diri. sebaik sahaja menyerah diri, 4 anggota UPP terbabit telah bertindak menyerang dan membelasah mangsa sehingga mangsa tidak lagi berupaya untuk berdiri. dalam keadaan yang lemah tidak mampu berdiri, mangsa dipijak-pijak oleh anggota UPP terbabit sehingga tidak sedarkan diri.

Ini cerita sebenar yang dimaklumkan kepada pihak kami oleh saksi-saksi seramai lebih dari 10 orang yang ditemui.

Kita berharap agar kejadian ini disiasat dengan terperinci dan kita tidak mahu Allahyarham Sa'aid & Adik Ahmad Nizamudin menerima nasib yang sama sepertimana yang menimpa Mendiang Kugen, Teoh Beng Hock, Atlantuya, Adik Aminurrasyid dan lain-lain mangsa keganasan pihak berkuasa.

Negara ini Negara yang mempunyai undang-undang. jika pihak-pihak yang sepatutnya menegakkan undang-undang tidak mampu untuk memikul tanggungjawab tersebut, pada siapa lagi mahu kita harapkan?

Sumber - Keadilan Untuk Allahyarham Sa'aid & Adik Nizamudin / Perisik Rakyat


Tiada ulasan: