17 Feb 2011

Pemimpin PAS Kesal Dengan Kenyataan Azmin

Shah Alam - Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali diingatkan jangan cuba mengawal kesemua pemimpin tertinggi Pakatan Rakyat (PR) selepas memenangi jawatannya pada pemilihan pusat PKR hujung tahun lalu.

Setiausaha Agung Pas, Datuk Mustafa Ali (gambar) berkata, Azmin seharusnya menyuarakan isu-isu sensitif seperti pembahagian kerusi antara komponen PR dalam mesyuarat tertinggi parti dan bukannya secara terbuka melalui media.

Menurutnya, Azmin juga tidak layak bercakap dan mendakwa Pas mahu mengintai kawasan PKR kerana isu tersebut tidak pernah muncul dalam perbincangan pemimpin tertinggi Pas sebelum ini.

“Apa yang beliau cakap adalah tidak betul. Perkara ini tidak pernah berbangkit, jadi saya tegaskan beliau berhenti bercakap mengenai isu ini.

“Sepatutnya perkara ini disuarakan secara tertutup dalam mesyuarat tertinggi PR, bukannya secara terbuka di media,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian semalam.

Isnin lalu, Azmin dipetik dari sebuah portal berita berkata, PKR sekarang menghadapi rundingan sukar apabila Pas mula mengintai kerusi yang sama menjelang pilihan raya umum yang dijangka diadakan dalam tempoh terdekat.

Pas secara lazimnya sebelum ini bertanding di kawasan majoriti Melayu tetapi laporan kebelakangan ini menunjukkan undian kaum Melayu mula beralih semula pada UMNO selepas Pilihan Raya Umum 2008 lalu.

Sebagai contoh pada Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Tenang baru-baru ini, Pas tewas apabila 83 peratus undi kaum Melayu memihak kepada calon Barisan Nasional (BN) daripada UMNO. -SH



Respon Salahuddin terhadap kenyataan Azmin

PETALING JAYA: Dakwaan bahawa PAS turut berminat dengan kerusi PKR menimbulkan rasa kurang senang kepada Naib Presiden PAS Salahuddin Ayub.

Beliau menyifatkan kenyataan Timbalan Presiden PKR Azmin Ali bahawa PAS berminat dengan kerusi kawasan bercampur sebagai tidak tepat dan dibuat di tempat yang salah.

“Sepatutnya Azmin membicarakannnya dalam premis yang betul. Kita (Pakatan Rakyat) tidak membincangkan perkara ini.

“Bagaimanapun, saya percaya perkara ini boleh diselesaikan dalam Pakatan Rakyat,” katanya ketika dihubungi hari ini.

Salahuddin yang juga ahli Parlimen Kubang Kerian berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Azmin bahawa “tiada lagi formula PAS akan bertanding di kawasan majoriti Melayu, DAP di kawasan Majoriti Cina dan PKR di kawasan bercampur. “

“Sekarang, PAS juga mahu kawasan bercampur,” kata Azmin seperti dilapurkan.

Keadaan ini boleh menyukarkan rundingan komponen Pakatan Rakyat yang membabitkan PKR, PAS dan DAP menentukan pembahagian kerusi dalam pilihanraya umum akan datang.

Mengulas lanjut, Salahuddin berkata jika PAS berminat bertanding di kawasan bercampur ia merupakan fenomena semasa berikutan sokongan pengundi bukan Melayu, terutama pengundi Cina, kepada parti itu.

Tambahnya, fenomena ini sepatutnya tidak menjadi pertikaian dalam Pakatan Rakyat.

Bagaimanapun, kata bekas Ketua Pemuda PAS itu, parti Islam itu mempunyai penyokong setia di kalangan pengundi Melayu.

“Kalau pilihanraya umum 2008 dijadikan ukuran, pengundi Melayu masih memberi sokongan kepada PAS,” katanya.

Sementara itu, Salahuddin menjelaskan PAS belum membuat keputusan sama ada bertanding atau tidak dalam pilihanraya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Kerdau.

Katanya, keputusan tersebut akan dibuat dalam mesyuarat PAS.

Pilihanraya kecil Kerdau akan diadakan berikutan kematian wakil rakyatnya, Datuk Zaharuddin Abu Kassim, 63 akibat serangan jantung Sabtu lalu. -FMT


Ulasan GB

Ringkas sahaja - Azmin seperti mahu PAS kalah di PRK merlimau dan Kerdau dengan membuat kenyataan terbuka sedemikian.

Bak kata Mustafa, baru menang Naib Presiden sudah mahu kawal semua pemimpin tertinggi PR.


4 ulasan:

Amuraria berkata...

JANGAN BAGI PELURU PADA PARTI SEKUTU APCO AA !

Kuda Perang berkata...

Saya andaikan kenyataan azmin itu sebagai salah lapor media semata-mata.. tetapi jika benar, maka itu adalah seperti sdr amuraria kata lah...

Unknown berkata...

masalah utama dalam PR skrg ialah pemimpin PKR yang berjiwa UMNO ada. Gila kuasa dan tak penah merasa kesusahan yang dialami oleh PAS.

win win malaysians berkata...

wa kah,kah Azmin lebih berEQ bukan mcm sokong org dulu2,waa pun rasa media buat putar alam..