22 Feb 2011

Maut Dipanah Petir

Teluk Intan: “Ketika itu bot kami hampir tiba di jeti, seketika saya ternampak cahaya terang memancar dari jauh sebelum terdengar dentuman kuat menyebabkan saya dan arwah rebah,” kata Mohd Fadli Yunus, 22, anak saudara kepada Yahya Mokdar, 59, yang maut dipanah petir ketika pulang memancing udang galah, petang kelmarin.

YAHYA bersama udang galah yang dipancing baru-baru ini.

Dalam kejadian kira-kira jam 5.45 petang berhampiran jeti Kampung Sungai Jelawat, Sungai Perak, Yahya maut di tempat kejadian manakala, Mohd Fadli cedera ringan dan dirawat di Hospital Teluk Intan (HTI) untuk rawatan susulan.

Sebelum kejadian, arwah bersama Mohd Fadli dan seorang lagi rakan, Sofian Saroji, 33, keluar memancing udang galah di Sungai Perak seawal jam 7 pagi.

“Sebaik dentuman itu, saya rebah tidak sedarkan diri dan tidak menyangka kejadian itu meragut nyawa bapa saudara saya. Itu kali pertama arwah mengikut kami memancing udang galah,” katanya.

Sofian berkata, mereka membuat keputusan pulang selepas mendapati cuaca tidak mengizinkan.

Katanya, melihat arwah dan Mohd Fadli rebah tidak sedarkan diri menyebabkannya panik.

“Saya cuba mengejutkan arwah, namun tiada reaksi sebelum mendapati Mohd Fadli menunjuk tindak balas. Ketika itu, saya terasa bahang dan sakit sebahagian badan termasuk kebas di tangan dan kaki.

“Risau sesuatu yang buruk berlaku, saya membawa sampan ke jeti dan meminta pertolongan daripada pemilik bot sebelum menghubungi pihak ambulans,” katanya.

Katanya, arwah disahkan meninggal dunia ketika tiba HTI manakala Mohd Fadli pula dimasukkan ke hospital sama untuk rawatan susulan.

Sofian berkata, arwah tidak banyak bercakap ketika memancing dan membawa pulang dua kilogram hasil udang ditangkap bersama.

Isteri mangsa, Siti Rafingah Abd Wahab, 56, berkata, arwah sempat minum kopi sebelum keluar rumah untuk memancing kelmarin.

Katanya, arwah sebenarnya bukan seorang kaki pancing kerana banyak menghabiskan masa di sawah yang diusahakan.

“Dia (arwah) mengikut Mohd Fadli memancing kerana tiada sebarang aktiviti di bendang pada hari itu,” katanya.

Ketua Polis Daerah Hilir Perak, Asisten Komisioner Goh Kok Liang ketika dihubungi mengesahkan mangsa maut akibat dipanah petir. -hm

Tiada ulasan: