22 Feb 2011

Ibu Minta Anak Mati Di Lokap Disiasat & Sikap Polis Yang Biadab

Kuala Lumpur: “Saya mahu polis menyiasat semula punca kematian anak saya demi keadilan,” kata ibu kepada Hairul Amri Aliyas, 26, yang meninggal dunia dalam lokap di Balai Polis Kuala Selangor.

Zaleha Bahari, 48, mendakwa kesal tindakan polis yang seolah-olah ‘menyembunyikan’ punca sebenar kematian anak lelakinya itu, awal pagi 17 Februari lalu.

Dia yang hadir menyerahkan memorandum kepada Ketua Polis Negara di Bukit Aman, di sini, semalam memberitahu dia hanya dimaklumkan mengenai kematian anaknya selepas dua anggota polis datang ke rumahnya.

Zaleha berkata, anaknya ditahan dua anggota polis yang datang ke rumahnya di Kampung Baru Sungai Buluh, Jeram pada 11 Februari lalu kerana dituduh mencuri di sebuah pasar raya, kira-kira jam 9.30 malam.

“Dia direman di Balai Polis Kuala Selangor selama tujuh hari.

“Selepas tiga hari ditahan, anak saya mengadu sakit perut dan dihantar ke Hospital Tanjung Karang (HTK) untuk rawatan. “Sebaik dirawat, dia dibawa pulang ke lokap semula. Ketika itu, saya dibenarkan melihatnya.

“Sehari sebelum meninggal dunia, dia dibawa sekali lagi ke HTK kerana sakit perut dan diberi rawatan sebagai pesakit luar.

“Anak saya meninggal dunia kira-kira jam 4.30 pagi keesokan harinya dalam lokap,” katanya ketika ditemui di pekarangan Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, semalam.

Zaleha berkata, hasil bedah siasat menyatakan punca kematian anaknya kerana ulser namun banyak terdapat kesan lebam pada badan dan bahunya.

Berikutan itu, dia mendapatkan bantuan Ahli Parlimen Kapar, S Manikavasagam bagi membela kematian anaknya yang dianggap misteri.

Sementara itu, Manikavasagam berkata, pihaknya sudah menubuhkan badan khas untuk menyiasat kes itu dan berharap polis menjalankan siasatan semula bagi membela keadilan.

Ulasan GB

GB geram kalau menemui pegawai-pegawai penjawat awam yang bercakap dengan tangannya di pinggang atau di kocek.

Semacam awak seorang sajalah yang "berpangkat besar" dalam dunia ini.

Kelmarin kita siarkan seorang ketua pengawal bercekak pinggang sambil sebelah tangannya menutup mulut seorang mahasiswa. Kini seorang anggota polis menyeluk tangannya ke dalam saku sewaktu bercakap dengan orang awam.

Sikap pegawai polis berkenaan yang tidak berdisiplin dan tidak menghormati orang awam sangat-sangat dikesali. Ia tidak beretika dan menampakkan polis berkenaan cuba untuk menunjukkan dia paling berkuasa atas dunia.

Jika GB ada di tempat tersebut, perkara pertama GB akan tegur ialah "keluarkan tangan anda dari kocek anda" dan hormati rakyat yang membayar gaji anda!


3 ulasan:

3viL X eIjI berkata...

As Salam

Besar mana sangat pangkat atau status kat dunia ni?

Nampaknya dah takde tempat selamat dalam dunia. Dalam lokap pun boleh mati.

Alfatihah untuk keluarga arwah.

kembara putih berkata...

Makin bertambah jumlah suspek @ orang kena tuduh @ orang yang dalam siasatan (yang belum tentu salah) mati dalam jagaan polis. Selagi tiada badan yang memantau polis selagi tu lah kualiti polis Malaysia bertaraf polis Zimbabwe

Tanpa Nama berkata...

abg angkat aq yg juge merupakan kwn baik dr kecik suami aq..hmm..