8 Feb 2011

[Bergambar] Selepas Banjir & Taufan Yasi, Australia Terbakar Pula

Ratusan penduduk terpaksa dipindahkan akibat kebakaran di pinggir kota Perth.

Kebakaran hutan melanda kawasan pinggiran ibukota Australia Barat, Perth dan mengakibatkan ratusan orang mengosongkan kawasan setelah rumah mereka ikut terbakar.

Akibat kebakaran ini setidaknya ada 40 rumah yang hancur dan mengakibatkan 20 rumah lainnya rosak terbakar.

Hembusan angin yang berhembus hingga mencapai 70 km/jam disekitar pusat kebakaran membuat petugas pemadam sulit untuk memadamkan api yang menyemarak di sekitar kawasan pinggiran kota dan lingkungan pertanian.

Kebakaran besar ini terjadi dua tahun setelah peristiwa serupa menimpa kawasan bahagian selatan negara bahagian Victoria yang mengakibatkan 173 orang meninggal dunia dan menyebabkan kerosakan yang sangat luas.

Wartawan BBC, Nick Bryant yang berada di Sydney mengatakan seolah-olah bencana yang menimpa Australia sepanjang musim panas ini terus berlaku satu demi satu dan belum menemui titik akhir.

Periswtiwa kebakaran di Perth ini misalnya terjadi setelah sebelumnya Australia mengalami banjir besar di Queensland dan Victoria.

Warga yang berdiam di Kota-kota disepanjang kawasan timur laut saat ini juga masih terus berupaya membersihkan kawasan pemukiman mereka setelah sebelumnya porak-poranda dipukul badai Yasi akhir minggu lalu.









1 ulasan:

calvin berkata...

Erm,look like not a good start of year 2011. Seem like many disaster happen...