5 Jan 2011

Semangat Pelajar Kerdil

Zurin Hazlien Abd Halim, 7, tatkala mengetuai barisan murid Tahun Satu bersama rakan-rakannya di SK Sinar Mutiara, Pekan. — gambar: NST/Mohd Rafi Mamat

Zurin Hazlien Abd Halim, murid kerdil menjadi tumpuan apabila beliau hadir di hari pertama persekolahan di Sekolah Kebangsaan Sinar Mutiara, Sungai Miang, Pekan, semalam.

Dengan ketinggian cuma 60sm tinggi, murid 7 tahun ini kelihatan bersemangat apabila beliau terpaksa mengetuai barisan bersama murid tahun satu yang sekelas dengannya, yang tinggi hampir dua kali ganda daripadanya berbaris di belakangnya.

Beliau lebih banyak mendiamkan diri daripada berceloteh bersama rakan-rakannya dan ibunyalah Zurinah Tabingin, 34, yang turut kelihatan serta memastikan Zurin dapat menyesuaikan diri di persekitaran baru tersebut.

Zurin tidak akan menggunakan kerusi biasa, yang agak besar untuknya.

Sebaliknya beliau akan menggunakan kerusi bermotor, yang direka khas oleh Universiti Malaysia Pahang tiga tahun lepas.

Kerusi berkenaan, yang boleh di sesuaikan ketinggiannya dengan sentuhan butang pernah digunakan abangnya, Zulhanif, yang berketinggian 72sm sewaktu mula mendaftar diri di sekolah pada 2007.

Zurinah, seorang surirumah, berkata cuma anaknya yang tertua berketinggian normal.

Cikgu Khairuni Mohd Zin menyatakan beliau akan pastikan Zurin akan memberi fokus kepada pelajarannya dan beliau akan diberikan perhatian yang wajar.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Semoga Allah memberi rahmat dan hidayah kepada adik Zurin.