19 Jan 2011

Lagi Ular Sawa Ditemui, Kali Ini Di Marang Pula

Ular sawa 110 kilogram tumpas

SUNGAI SERAI - Keresahan dan tanda tanya penduduk sekitar sini, mengenai kehilangan ternakan peliharaan mereka sejak kebelakangan ini terjawab apabila seekor ular sawa sepanjang 6.4 meter ditemui penduduk kampung.

Sebelum ini sudah puas penduduk kampung mencari jalan penyelesaian termasuk berjaga dan meronda malam untuk mengetahui angkara siapa apabila ternakan ayam sering hilang, malah kambing juga dikatakan turut lesap.

Akhirnya, segala kebimbangan terjawab apabila seekor ular sawa seberat 110 kilogram ditemui 10 meter dari rumah penduduk kampung berkenaan dalam keadaan kekenyangan.

Koperal Wan Mohd Faizal Wan Ismail, 30, dari Pejabat Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) daerah yang mengetuai operasi menangkap reptilia itu berkata, pihaknya menerima panggilan daripada penduduk kampung yang menemui reptilia itu pada jam 8 malam.

“Sebaik kami tiba, ular sawa itu berada di satu kawasan kira-kira 10 meter dari rumah pengadu, Saiful Mamat, 19. Ketika itu, berdasarkan lingkaran lilitannya, kami percaya ia reptilia yang besar dan selepas didekati ia dianggarkan lebih enam meter.

“Kami mengambil masa kira-kira 30 minit untuk menangkap ular yang sedang kekenyangan itu dengan menggunakan khidmat tiga anggota,” katanya kepada Sinar Harian ketika ditemui di Pejabat Jabatan Pertahanan Awam Marang, malam kelmarin.

Menurutnya, dengan penangkapan ular sawa yang baru sahaja membaham seekor kambing itu, penduduk kampung berkenaan kini tidak perlu lagi bimbang mengenai kehilangan haiwan ternakan mereka yang dikatakan sering berlaku sebelum ini.

Reptilia itu, kata Mohd Faizal, akan disimpan sementara di JPAM sebelum dilepaskan ke kawasan hutan yang jauh dari rumah penduduk di daerah ini tidak lama lagi.

Tiada ulasan: