10 Jan 2011

[Bergambar] Siri Kedua: Alangkan Binatang Sayang Anaknya

Rmai yang masih tidak menyedari bahawa membuang bayi itu adalah laksana membunuhnya.

Lantaran itu saban hari kita dihidangkan dengan berita-berita menyayat hati, remaja yang terlanjur hamil dan mengambil langkah mudah: buang bayi yang dilahirkan. Alangkah besar dosa yang ditanggung, selepas berzina, membunuh pula.

Tergamak seorang "ibu" melakukan demikian yang binatang sekalipun tidak melakukan hal demikian terhadap anaknya. Ikuti siri kedua: alangkan binatang sayang anaknya:













Banding pula dengan berita ini:


Tujuh kes buang bayi dalam minggu pertama tahun ini

KUALA LUMPUR - Sebanyak tujuh kes buang bayi dilaporkan dalam seminggu tahun ini.

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil berkata, kes tersebut merupakan satu angka yang besar dan perlu diberi perhatian serius.

Menurutnya yang bimbang dengan gejala yang berterusan itu berkata, kerajaan akan memperhebatkan kempen kesedaran dalam usaha menyekat gejala itu daripada berlarutan.

"Kerajaan komited terhadap usaha membanteras perbuatan membuang bayi yang kini menuntut tindakan segera," katanya kepada pemberita selepas melancarkan kempen 'Kami Prihatin' di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) dekat sini hari ini.

Kempen itu adalah untuk mencetuskan rasa keinsafan dan menebalkan kembali nilai kemanusiaan di kalangan masyarakat dalam usaha menangani kes penderaan kanak-kanak dan buang bayi.

Shahrizat berkata, kementerian akan terus mendekati golongan remaja hingga ke peringkat akar umbi selain mempergiatkan kerjasama dengan badan bukan kerajaan dalam menjalankan kempen kesedaran mendidik masyarakat.

Beliau berkata, media massa dan badan-badan agama juga perlu terus memainkan peranan yang lebih kritikal bagi membendung gejala itu.- Bernama



Tiada ulasan: