3 Jan 2011

Antivirus Percuma Terbaik 2011

Memilih antivirus terbaik, tentu bukan sekadar program untuk pencegah virus dan penyelamat data semata-mata. anda perlu mendapatkan info sebanyak mungkin tentang antivirus yang akan menjadi pilihan anda. Yang paling banyak cirinya, yang ringan dan mudah dipasang, yang serasi dengan komputer anda dan yang pasti baik perkhidmatan dan pengemaskiniannya yang tidak mengecewakan.

Di internet, banyak ulasan yang diberikan tentang berbagai jenama antivirus yang beredar di pasaran. Urutan ranking antivirus tersebut juga naik-turun. Namun perlu diketahui, urutan di bawah ini, bukanlah ranking, namun hanya sekadar nombor urutan semata-mata. Pilihan ada di tangan anda. Semoga bermanfaat.


Panda Cloud Antivirus



Bersamaan dengan semaraknya teknologi Cloud Computing di Internet, maka Panda juga mulai mengikuti teknologi ini dengan menerapkan sistem Cloud Antivirus dengan menyebutkan Panda Cloud Antivirus. antivirus Panda ini yang percuma ini memang sudah menggunakan teknologi cloud computing sebagai mekanisma barunya dalam mengesan malware dan secara real-time dan juga mengurangi penggunaan sumber daya pada sistem komputer kita. Selain itu, AV ini juga memiliki kemampuan agar dapat bekerja sama dengan AV lain.

Begitu Panda Cloud Antivirus terpasang, maka ia akan melakukan imbasan terlebih dahulu, apakah komputer anda sudah bersih atau belum. Selain itu perisian ini juga memberikan ciri "Quick Scan" dan juga "Custom scan" untuk direktori tertentu, berdasarkan file, ataupun drive.

Dengan memanfaatkan teknologi cloud-based scanning dari PandaLabs servers, proses scan virus dapat dilakukan hanya dalam waktu 6 minit, dan ini merupakan yang paling kecil dan cepat untuk sebuah antivirus. perisian ini juga mendukung Windows 7, Vista dan juga XP (32bit).

[link muaturun]

Immunet Protect



Salah satu pemain free cloud anti virus perisian juga dikembangkan oleh Immunet, menggunakan cara yang sama seperti Cloud computing dengan tambahan Community based protection, Collective wisdom dan juga perlindungan dari serangan virus dan malware pada komputer kita.

Selain itu, Immunet juga menggunakan sumber yang sangat kecil sewaktu dia berjalan dan sudah mendukung Microsoft Windows XP (SP2 atau kemudian), Vista dan juga Windows 7 (RC 32Bit).

[Link muaturun]

AVG Free Antivirus



AVG 9 Antivirus perisian telah banyak berkembang dari dulu, perkembangan perisian ini cukup signifikan hingga pada tahun 2009 perisian ini pernah menjadi perisian percuma yang favorit kebanyakan user. Ketika ini AVG telah meningkatkan kemampuan perisiannya agar dapat bekerja lebih cepat dengan sistem proteksi yang lebih tinggi. Selain itu mereka juga menerapkan modul antivirus untuk mengesan spyware, proteksi dari rootkit, email dan juga proteksi dari phishing dengan memanfaatkan AVG Link scanner untuk memberikan rating sebuah website.

Beberapa kelebihan AVG diantaranya adalah:

  • Surf, dan search di internet dengan selamat berkat adanya LinkScanner yang akan menjauhkan kita dari link link website yang berbahaya.

  • Aktiviti online dan offline yang selalu selamat dari virus, spyware, dan segala bentuk virus.

  • Lebih cepat dan lebih sedikit memakan memory

  • Kemaskini otomatik ke server AVG

  • Kompatibel dengan Windows XP, Vista, dan juga Windows 7


AVG antivirus free memiliki ukuran yang cukup besar, hingga 70MB.

[Link muaturun]

Fortinet Internet Security Free



FortiClient EndPoint Security suite, adalah sebuah pealatan keselamatan internet. FortiClient Endpoint Security perisian ini memberikan proteksi SSL/IPSec VPN, WAN, juga terdapat antivirus dan anti-spyware, anti rootkit, Execution Behavioral Analysis, firewall dan juga pencegahan pencerobohan. Versi percuma ini hampir tidak memiliki perbezaan yang sangat signifikan dibandingkan dengan versi premium nya. Satu satu nya ciri yang tidak dimiliki oleh versi ediisi standard hanyalah "endpoint management" (FortiManager), perkhidmatan sokongan, anti-spam dan juga penapisan isikandungan.

FortiClient Endpoint Security free edition juga memperbolehkan kita untuk melakukan kemaskini aotomatik langsung melalui FortiGuard™. Fortinet Endpoint Security perisian adalah free untuk siapa saja – pengguna, peniaga kecil, enterprise. Dan yang lebih penting, perisian ini hanya memerlukan:


  • Pentium processor atau yang setara

  • 100 MB ruang hard-disk

  • Operating System & minima RAM

    • Windows 2000: 128 MB

    • Windows XP 32-bit and 64-bit: 256 MB

    • Windows Server 2003 32-bit and 64-bit: 384 MB

    • Windows Vista: 512 MB

    • Windows 7: 512 MB




[Link muaturun]

Comodo Internet Security



Comodo Internet Security, mirip dengan yang diatas, security suite percumaan ini menggabungkan Comodo firewall, dan juga antivirus dalam satu aplikasi sekuriti.

Comodo Internet Security pernah menjadi perisian sekuriti terbaik untuk freeware kerana kemampuanya yang mampu melindungi komputer secara real-dan selalu berhasil mengesan dan menghapus virus, Trojan, dan berbagai jenis "hacker" perisian dari komputer anda.

Kali ini Comodo Internet Security telah menambahkan beberapa ciri baru seperti Comodo Secure DNS, Comodo HopSurf dan juga kemampuanya untuk melakukan update dan mencari URL alternatif untuk pengemaskinian data virus.

[Link muaturun]

Avira Antivir Free



Avira AntiVir Free edition, antivirus percuma perisian dari Avira GmbH tidak banyak melakukan perubahan dari versi terdahulunya. Kemampuan baru Avira antivirus kali ini mereka mampu melakukan imbasan terhadap fail yang sedang di kunci, kecepatan imbasan yang sangat tinggi dengan memanfaatkan teknologi multi-core processor, Pengesan adware / spyware yang lebih tepat dan cepat untuk dapat anda nikmati pada versi percuma ini.

Beberapa ciri Avira:

  • Control Center untuk memantau, administrasi dan mengawal seluruh program

  • Scanner (On-Demand Scan) dengan profile untuk mencari virus dan malware

  • Integrasi langsung dengan Windows Vista User Account Control.

  • Memiliki ciri pengurusan kuarantin (quarantine management) untuk mengasingkan proses yang mencurigakan

  • Rootkit protection untuk mengesan malware yang terpasang di komputer (rootkits) (32-bit system)

  • Kemudahan update yang cepat terhadap defenisi virus dan memiliki incremental VDF update yang dapat diakses melalui webserver Internet.

  • dan lainya


[Link muaturun]

Avast Free Antivirus



Avast Free Antivirus, saat ini telah menggantikan versi lama Avast home edition menjadi yang lebih baru. Perubahan terbesar pada Avast free anti virus edition ini dapat dilihat dari "user interface" yang ditambah dengan berbagai macam jenis perbaikan dari antivirus scanning engine, performance dan penggunaan memory, disk dan cpu yang lebih kecil.

Selain itu, anti virus percuma ini juga di datangkan dengan berbagai macam jenis sistem kawalan sekuriti yang canggih untuk melindungi komputer anda. Salah satunya adalah kemampuan antivirus ini dalam mengoptimalkan multi threaded scanning, yang mampu membahagikan fail yang besar kedalam core yang berbeza dan mempercepat proses scanning.


Beberapa ciri antivirus terbaik ini adalah:



  • Enjin pengesan spyware

  • avast! Intelligent Scanner

  • Silent/Gaming Mode

  • Behavior Shield

  • Code emulator

  • Heuristics engine

  • Kemaskini yang cepat

  • Multi-threaded scanning optimization

  • Perlindungan Real time anti rootkit

  • Pengesan perisian yang tidak dikehendaki



Avast 5 free antivirus pernah menjadi antivirus terbaik pada tahun 2010 untuk melindungi komputer anda dari serangan virus, spyware dan malware.
[Link muaturun]

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

link muat turun untuk avast free antivirus sama dengan link untuk avira. boleh tak dapatkan link untuk download avast free antivirus? :)

Unknown berkata...

maaf. sudah diperbaiki pautannya.

dhwan berkata...

COba lah Bitdefender Internet Security 2013, top sangat lah!