19 Dis 2010

Bank Of America Hentikan Transaksi Wikileaks

Bank Amerika hentikan semua transaksi WikiLeaks

WASHINGTON: Bank of America, bank terbesar di Amerika Syarikat (AS) semalam menghentikan semua transaksi perbankan WikiLeaks, mengikuti langkah yang diambil institusi lain yang menolak proses pembayaran menerusi internet bagi laman web yang mendedahkan rahsia kerajaan Amerika itu.

“Bank of America bersama dengan pihak lain, MasterCard, PayPal, Visa Europe dan sebagainya untuk tidak lagi memproses sebarang bentuk transaksi kepada WikiLeaks,” kata bank itu dalam satu kenyataan.

“Keputusan ini diambil berdasarkan sebab yang konkrit bahawa WikiLeaks membabitkan diri dalam aktiviti yang antaranya tidak sejajar dengan polisi dalaman kami," katanya.

Tindakan itu dibuat selepas pengasas WikiLeaks, Julian Assange mendakwa dalam satu temubual bersama Majalah Forbes bahawa satu kejutan paling hebat membocorkan maklumat membabitkan institusi bank di Amerika akan dilakukannya, awal tahun depan.

Assange semalam juga memberitahu, beliau akan berusaha mendapatkan dana awam dan antarabangsa bagi memastikan laman webnya itu terus berfungsi.

Tiada ulasan: