19 Dis 2010

Mayat Lelaki Dibaham Buaya Ditemui Di Tebing Sungai Samarahan

Mayat nelayan dibaham buaya ditemui di tebing Sungai Samarahan

KUCHING: Mayat seorang nelayan berusia 66 tahun yang dibaham buaya, telah ditemui hari ini dalam keadaan bercerai-cerai hari ini di tebing Sungai Samarahan, tempat haiwan itu dilihat semalam.

Bahagian perut dan tangan kiri Sidi Samat ditemui pasukan mencari yang terdiri daripada polis, Jabatan Bomba dan Penyelamat, Perbadanan Perhutanan Sarawak dan RELA pada jam 8.45 pagi.

Anak mangsa, Musa berkata ibunya menjadi bimbang selepas warga emas itu tidak pulang-pulang selepas keluar menjala udang awal pagi semalam, kira-kira 25 meter dari rumah mereka.

Sekitar 11 pagi itu, seorang penduduk kampung dilaporkan ternampak kelibat seekor buaya berukuran 18 kaki berhampiran kawasan itu.

Mayat Sidi kemudian dikebumikan di tanah perkuburan Islam Kampung Reban. - BERNAMA


Buaya lambung ayah

KOTA SAMARAHAN: Seorang anak hanya mampu menitiskan air mata apabila melihat dengan mata sendiri ayah kesayangan dilambung seekor buaya sepanjang lima meter selepas dia dilaporkan hilang ketika pergi menjala udang di Sungai Samarahan, pagi semalam.

Sidi Samad, 66, dipercayai dibaham buaya selepas anaknya, Musa Sidi, 38, melihat sendiri reptilia terbabit timbul sebanyak tiga kali di permukaan sungai berkenaan sambil menggigit tubuh mangsa.

“Ketika itu, saya menyeru buaya terbabit supaya ‘pulangkan’ bapa saya dan reptilia terbabit mula bergerak perlahan menuju ke tebing.

“Saya perasan bapa saya berada di mulut buaya selepas melihat kedua-dua kakinya lalu memanggil buaya berkenaan. Bagaimanapun, buaya itu hanya bergerak separuh dari tempat mula-mula saya nampak sebelum membenamkan badannya ke dasar sungai.

“Selepas itu, saya terus memanggil namun buaya berkenaan terus tidak timbul,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Reban, semalam.

Menurutnya, kerja menjala udang di sungai berhadapan rumahnya menjadi kebiasaan sejak beberapa tahun lalu, namun dia tidak menyangka kejadian menimpa ayahnya.

“Ayah saya sering ke sungai berkenaan dan setiap kali terserempak dengan buaya itu, dia akan ‘meminta kebenaran’ untuk melaluinya,” katanya.

Sidi yang juga Imam Masjid Darul Ehsan di kampung berkenaan dikatakan keluar menjala udang di sungai berkenaan bersendirian dengan menaiki perahu kira-kira jam 6.40 pagi.

Sebelum keluar, isterinya, Dayang Salha Awang Sharul, 64, sempat menikmati sarapan pagi bersama mangsa dan kehilangannya mula disedari selepas tidak pulang ke rumah kira-kira jam 10 pagi.

“Kebiasaannya, suami saya akan pulang selewat-lewatnya sejam dari waktu dia turun ke sungai. Tapi, hari ini (semalam) saya risau selepas kelibatnya tidak muncul sehinggalah saya menghubungi Musa untuk meminta bantuan mencari ayahnya.

“Ini kerana, saya dimaklumkan ada individu ternampak suami saya dibaham buaya. Itulah yang menyebabkan saya meminta bantuan daripada anak dan penduduk kampung,” katanya yang mendirikan rumah tangga dengan arwah suaminya 45 tahun lalu.

Katanya, pada malam sebelum kejadian, suaminya beriya-iya mengajaknya ke majlis tahlil berikutan terdapat salah seorang penduduk kampung meninggal dunia beberapa hari lalu.

“Suami saya menyuarakan hasrat untuk membawa saya menunaikan umrah April tahun depan. Kami sudah mengumpul duit untuk menunaikan hajatnya,” katanya.

Dalam pada itu, ketika usaha mencari dan menyelamat dilakukan, penduduk hanya menemui perahu dipercayai digunakan untuk menjala selain hasil tangkapan iaitu udang.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Serian, Deputi Superintendan Jamali Umi berkata, pihaknya menerima panggilan daripada salah seorang penduduk memaklumkan kejadian itu.

Beliau berkata, susulan itu, polis dengan bantuan Jabatan Bomba dan Penyelamat serta penduduk kampung melancarkan gerakan mencari Sidi namun sehingga jam 7 malam belum ditemui. -hm



Tiada ulasan: