10 Nov 2010

Remaja Minat Jenayah seks, Kelucahan

Bukit Beruang - Jenayah seks dan kelucahan dikenal pasti sebagai perlakuan yang sering membabitkan remaja apabila ia mencatatkan peningkatan 0.03 peratus.

Naib Pengerusi Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia (MCPF), Tan Sri Lee Lam Thye berkata, lapan perlakuan jenayah yang membabitkan remaja belasan tahun termasuklah kenakalan/ketenteraman awam, salah laku musnah, kurang sopan, jenayah berat, tidak pentingkan masa, kelucahan dan seks, kekemasan diri dan ponteng sekolah.

Menurutnya, daripada lapan kategori itu, gejala ponteng sekolah mencatatkan kekerapan dan angka membimbangkan iaitu sebanyak 0.22 peratus.

“Dalam kajian MCPF dan dipantau Polis Diraja Malaysia (PDRM), jenayah seks serta kelucahan turut menarik minat remaja kerana angka 0.03 peratus ini adalah petunjuk yang memeranjatkan dan tidak dijangka,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas merasmikan Seminar Kelab Pencegahan Jenayah peringkat negeri di Ibu Pejabat Polis Negeri, di sini, semalam.

Lam Thye berkata, walaupun gejala itu mencatatkan jumlah peratusan agak kecil, namun ia cukup menggambarkan perlunya langkah pencegahan drastik diambil.

Menurutnya, arus pemodenan kini menjadikan usaha itu semakin sukar kerana banyak budaya songsang dari luar dibawa masuk menerusi pengaktifan kehidupan ‘alam talian maya’ seperti Internet.

“Walaupun demikian, MCPF akan tetap mempergiatkan langkah pencegahan menerusi siri ceramah kepada remaja, khususnya pelajar remaja sekolah dengan bantuan PDRM dan Jabatan Pelajaran setiap negeri,” katanya.

Pada masa sama, Lam Thye berkata, usaha membanteras perlakuan jenayah dalam kalangan remaja tidak seharusnya diserahkan bulat-bulat kepada polis.

“Ibu bapa atau penjaga perlu memainkan peranan kerana runtuhnya institusi keluarga bermakna peratusan remaja yang runtuh akhlak juga turut meningkat,” katanya. -SH

2 ulasan:

iswara berkata...

Selamat Petang.
Apa ke tidaknya Pemerintah lening diangkat secara kotor(Rasuah) pasal tulah tiada keberkatan dalam pemerintahan.Pemerintah Pusat mempunyai kuasa utk mengawal rakyatnya supaya berdisiplin & hidup beragama.

Tanpa Nama berkata...

sesuai dengan pemimpin negara