10 Nov 2010

Obama Ucap "Assalamualaikum"

Obama ucap assalamualaikum

BARACK OBAMA (tengah) dan Michelle Obama (di belakangnya) berdiri tegak dalam majlis meraikan kedatangan mereka di Istana Merdeka, Jakarta semalam.

JAKARTA - Presiden Amerika Syarikat (AS) yang tiba di Jakarta semalam untuk melakukan lawatan dengan sasaran bagi meningkatkan hubungan perdagangan dan keselamatan dengan Indonesia mengucapkan assalamualaikum serta terima kasih semasa bercakap di depan wartawan di Istana Merdeka.

Dalam ucapan itu, Obama banyak memberikan sokongan terhadap Indonesia, antaranya dalam usaha-usaha memerangi rasuah dan keganasan.

Semasa berucap, Obama sempat mengimbas kemajuan di Indonesia dengan menyatakan semasa beliau kecil, cuma terdapat sebuah bangunan yang tinggi tetapi kini bilangannya semakin bertambah.

Beliau turut menyentuh mengenai hubungan perdagangan antara Indonesia dan Amerika Syarikat, pelaburan serta kerjasama bilateral termasuk dalam bidang ekonomi atau sosial.

Jakarta merupakan tempat tinggal Obama semasa zaman kanak-kanak pada 1960-an.

Presiden Indonesia, Susilo Bambang Yudhoyono dan barisan anggota Kabinetnya menyambut ketibaan Obama dan isterinya, Michelle di Istana Merdeka.

Setelah berkenalan dengan para menteri, Obama dan Michelle bergambar dengan Susilo dan isterinya, Ani Yudhoyono.

Obama kemudian bercakap dalam bahasa Indonesia. "Apa khabar? Selamat sore." Semasa bergambar pula Obama memegang tangan Susilo.

Kira-kira 15,000 anggota polis dan tentera dikerah untuk mengawal ketenteraman semasa lawatan Obama di Indonesia.

Obama tiba di Jakarta dengan menggunakan pesawat rasmi Air Force One dari India. Lawatan itu yang dilihat oleh Obama sebagai satu destinasi penting untuk pelbagai sebab strategik dan peribadi telah ditangguhkan dua kali.

Menurut White House, lawatan itu mungkin dipendekkan kerana letusan Gunung Merapi di Pulau Jawa yang meletus sejak 26 Oktober lalu. - Agensi


Dunia tunggu pidato Obama

Presiden AS Barack Obama hari ini (10/11) dijadualkan mengunjungi Masjid Istiqlal dan memberikan kuliah umum di kampus Universitas Indonesia.

Pidato di kampus UI di Depok tersebut merupakan acara terjadual Presiden Obama yang paling ditunggu oleh kalangan di dalam dan luar Indonesia.

Menurut Kementerian Luar Negeri Indonesia, pidato Presiden Obama akan berkisar pada tema kemajmukan, Islam dan demokrasi.

Pidato itu sendiri akan menjadi kesempatan penting kedua bagi Obama untuk menjelaskan kebijakannya atas isu Amerika Serikat dan dunia muslim setelah pada Jun 2009 di Universitas Kairo Mesir, dia menawarkan babak baru dalam hubungan dengan dunia Islam, berdasarkan sikap saling percaya dan saling menghormati.

Namun, dalam jumpa pers bersama Presiden Yudhoyono di Jakarta hari Selasa (9/11) Presiden Obama mengakui kebijakan yang dia ucapkan dalam pidato di Kairo tersebut belum beres, dan ada "banyak tugas yang harus dikerjakan".

Dipersingkat

Sementara itu, kunjungan Presiden Obama sendiri dilaporkan akan dipersingkat dari jadual awal.

Mengutip pejabat Geung Putih, beberapa pejabat berita mengatakan Presiden Obama bertolak lebih awal dari Jakarta untuk mengantisipasi kemungkinan abu dari Gunung Merapi bertiup ke Jakarta, dan itu akan menganggu penerbangan.

Namun, jurubicara kepresidenan RI urusan luar negeri, DR Teuku Faizsyah pada Selasa larut malam mengatakan kepada BBC Indonesia bahwa pemerintah RI belum menerima informasi dari pemerintah Amerika Serikat bahwa kunjungan Presiden Obama dipersingkat.

Kunjungan Presiden Obama ke Indonesia ditunda dua kali di tengah krisis politik di dalam negaranya, dan baru terlaksana awal November ini.

Jamuan malam

Setelah mengadakan pembicaraan rasmi dengan Presiden Yudhoyono, Presiden Obama semalam menghadiri jamuan makan malam kenegaraan di Istana Merdeka, Jakarta.

Dalam kesempatan itu, tuan rumah, Presiden SBY menyerahkan penghargaan, Bintang Jasa Utama, untuk mendiang ibunda Obama, Stanley Ann Dunham atas dedikasinya dalam pengembangan ekonomi kerakyatan, termasuk pemberdayaan wanita di Indonesia semasa hidupnya.

"Saya bangga dan merasa kecil untuk menerima penghargaan ini atas nama ibu saya," ujar Obama.

Bersama dengan beberapa pejabat tinggi negara, Ketua Mahkamah Konstitusi (MK) Mahfud MD adalah salah seorang undangan dalam jamuan untuk menghormati Presiden Obama semalam.

Mahfud mengatakan kepada BBC Indonesia bahwa Presiden Obama "lebih Indonesia" dari para pejabat Indonesia dalam bersikap.

"Dia datang menyalami pejabat-pejabat yang sebenarnya sudah diatur berdiri, tidak usah terlalu [repot] bersalaman," tutur Mahfud.

"Dia meluangkan waktu untuk menyalami satu per satu pejabat utama yang ada di situ," tambahnya.

Presiden Obama, yang lebih akrab dipanggil Barry ketika menjalani masa kecilnya di kawasan Menteng, Jakarta, bermukim di Indonesia kurang lebih empat tahun .

Nasi Goreng dan bakso

Mahfud menggambarkan suasana jamuan makan malam kenegaraan itu "cair" dan "akrab" seperti acara keluarga.

Dalam komunikasi dengan hadirin, Presiden Obama menyisipkan bahasa Indonesia. "Bicara itu pakai bahasa Inggris, pakai bahasa Indonesia. Dicampur-campur begitu," tutur Mahfud.

"Di mejamu ada emping. Di mejamu ada keropok. Ada rambutan," kutip ketua MK menirukan cara Presiden Obama mempersilakan untuk menyantap hidangan.

Dalam jamuan makan malam di Istana Merdeka, semua makanan khas Indonesia yang digemari Presiden Barack Obama disuguhkan, termasuk nasi goreng, sate dan bakso.

"Dia sebut nama masakan Indonesia itu satu per satu dengan fasih," cerita Mahfud yang pernah menjabat menteri pertahanan di era Presiden Abdurrahman Wahid.

Presiden Obama tampaknya merasa pas dengan suguhan makanan kegemarannya. "Dia menikmati betul dan habis begitu," tuturnya Mahfud. -bbc



1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

jangan buat perangai macam APCO sudahlah