5 Nov 2010

Diculik, Dirogol & Diseksa Tanpa Diberikan Makanan Berhari-hari...

Warga Nigeria dijel 3 tahun

SHAH ALAM – Tujuan seorang wanita Filipina ke Malaysia untuk merancang perkahwinan, tetapi berakhir dengan detik ngeri setelah dia diculik, dibogelkan dan diseksa tanpa diberi makanan berhari-hari.

Peristiwa itu pasti pahit dirasakan Sophia De Jesus Kobayashi, 45, tetapi Mahkamah Tinggi di sini, semalam memberi keadilan kepada lelaki yang melakukan jenayah itu ke atasnya.

Oparaugo Uchenna Samuel dari Nigeria dihukum penjara tiga tahun setelah mengaku bersalah menculik Sophia di Blok E, Mentari Court, Jalan PJS 8/9 Taman Sri Mentari, Petaling Jaya.

Dia bersama seorang yang masih bebas melakukan perbuatan itu antara jam 5.20 petang, 12 Disember 2009 hingga jam 9.50 pagi, 17 Disember 2009.

Sementara itu, teman wanitanya, seorang gadis tempatan, Nurul Atika Baharuddin, 21, dan seorang pelajar kolej swasta, Khairun Azhan Mohammed Aziddin, 25, dihukum penjara enam bulan kerana tidak melaporkan kepada pihak berkuasa sedangkan mereka mengetahui penculikan itu.

Mengikut keterangan kes, Sophia diperdaya Uchenna Samuel dan seorang lelaki masih bebas yang menyamar sebagai ‘Edmond Wax’, seorang duda warganegara Amerika Syarikat.

Perkenalan mereka melalui Internet dan Edmond dikatakan merancang untuk mengahwini mangsa.

Mereka berdua mendorong Sophia datang ke Malaysia untuk berbincang mengenai perkahwinan itu sekaligus meraikan hari lahir duda terbabit.

Sophia dari Jepun tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pada petang 12 Disember 2009 dan me-ngambil teksi ke rumah kejadian.

Mangsa dipelawa masuk dan bermulalah tragedi itu setelah dia diterpa lalu diikat kaki dan tangan serta mulutnya disumbat dengan satu bahan yang menyebabkannya pengsan.

Setelah sedar, mangsa dapati berada dalam bilik, diikat dengan keadaan berbogel dan tidak diberi makan empat hari, malah dipukul sekiranya meminta makan.

Lebih kejam mangsa dimarahi, ditendang dan diterajang sekiranya cuba melarikan diri serta diseksa dengan pisau panas sekiranya cuba melarikan diri.

Setelah beberapa hari mangsa dipengsankan lagi, tetapi akhirnya ditinggalkan di tepi jalan di Petaling Jaya dan ditemui orang awam yang kemudian membawanya ke hospital untuk rawatan.


Bagaimanapun barang berharga mangsa seperti telefon bimbit dan komputer riba dirampas.

Dalam pada itu, Nurul Atika dan Khairun Azhan mengetahui mangsa dikurung tetapi tidak bertindak melaporkannya kepada polis dan mereka berdua mengaku salah terhadap perbuatan itu.

Bagaimanapun memandangkan mereka berdua selama ini berada dalam tahanan reman, bermakna kedua-duanya bebas semalam setelah hakim memerintahkan pelaksanaan hukuman penjara bermula dari hari tangkapan.

Selama tempoh reman itu, Nurul Atika melahirkan seorang bayi di penjara hasil hubungannya dengan Uchenna Samuel.

Terdahulu, ketiga-tiga mereka masing-masing diwakili peguam, Muhammad Rafique Rashid Ali, Salim Bashir dan Abu Dzarr Ab Karim manakala pendakwaan dijalankan, Timbalan Pendakwa Raya, Ahmad Kamal Roslan. -SH

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Tahniah kepada Kerajaan Malaysia dan Jabatan Immegresen kerana membuka pintu masuk seluas-luasnya kepada warga benua Afrika.Pelajar??? Apa jenis pelajar yang dah tua,wanita yang bawa anak-anak berderet-deret?Kanak-kanak Africa antara umur 6 tahun hingga 12 tahun berkeliaran.Adakah mereka juga pelajar IPT?Waktu belajar antara 8.00 pagi hingga 5.00 petang,begitu ramai burung gagak ni berterbangan dan berkeliaran disekitar Kuala Lumpur.Bila masannya mereka belajar?Tak faham dasar apa yang diamalkan oleh kerajaan mengenai pendatang dari Afrika ni.

Tanpa Nama berkata...

Kena jel 3 tahun jer???

Tanpa Nama berkata...

Sampai terberanak dalam jel ? Nikah ke tak tu ? Yang mau anak berusaha berubat merata, macam aku nih dah 10 tahun kawin, belum ada rezeki. Hampa yang tak kawin sekali saja dah mengandung... agaknya syaitan join sama kot ! Aku reda dengan ujian Allah.