1 Okt 2010

Taktik Licik: Penjenayah Bijak Hapuskan Bukti

Kes pembunuhan jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya bersama tiga yang lain, digambarkan sebagai trend bunuh yang banyak berubah berbanding dahulu.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar berkata, kes bunuh dahulu dengan sekarang banyak perbezaan dari segi kaedah perlaksanaannya, kerana penjenayah kini semakin bijak menghapuskan bukti kejadian.

“Jika dahulu, penjenayah hanya menikam mangsa untuk membunuh tetapi, trend itu telah berubah.

“Sebagai contohnya kes membabitkan Sosilawati. Kita hadir di situ (ladang milik suspek utama di Ladang Gadong, Tanjung Sepat) bukan untuk berseronok tetapi untuk melakukan siasatan,” katanya ketika memberi penerangan berhubung konsep 4P di Bukit Aman, semalam.

Katanya, cara pembunuhan yang semakin rumit untuk dirungkaikan itu memerlukan siasatan yang lebih teliti bagi memastikan penjenayah itu dapat dihadapkan ke muka pengadilan.

Sosilawati yang merupakan pengasas produk Nouvelles Visages bersama pembantu peribadinya, Kamaruddin Shansudin, 44, peguam peribadi Ahmad Kamil Abd Karim, 32, dan pegawai CIMB, Noorhisham Mohammad, 38, dilaporkan hilang sejak 30 Ogos lalu.

Suspek mengakui mengikat, memukul, membunuh dan membakar kesemua mangsa, sebelum abunya dibuang ke laut.

Suspek utama berusia 41 tahun yang ditahan juga dikaitkan dengan kes lain membabitkan saudagar batu permata dari India, Alall Kanthan Muthuraja, seorang kontraktor dari Kedah, Shafik Abdullah, 37, dan rakannya.

“Kita sedang menyiapkan kertas siasatan dengan secepat dan sebaik mungkin. Kita jangka dalam tempoh masa terdekat,” katanya pada sidang media selepas majlis penerangan 4P tersebut. -SH

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

pebunuh tersebut anak murid kepada azilah dan sirun yg membunuh atantoya.

Tanpa Nama berkata...

bukan setakat penjenayah pemimpin UMNO pun licik menghapuskan bukti rasuah mereka

kembara putih berkata...

Polis pulak tak pandai2 sejak dulu.