30 Okt 2010

[Bergambar] 3 Lagi Letusan Gunung Merapi Berlaku Semalam

Tiga lagi letusan menghasilkan awan panas berlaku semalam di Gunung Merapi yang menghasilkan percikan lava dan satu daripadanya turut disusuli gempa bumi berukuran 3.2 skala Richter.

Letusan kali ini ternyata membimbangkan kerana muntahan awan panas berlaku lebih lama iaitu kira-kira 20 minit sebelum dibawa angin ke arah barat dan utara.

Berikutan itu, lebih 20,000 penduduk sekitar Gunung Merapi termasuk 10,000 yang ditempatkan di pusat pemindahan sementara dalam jarak 20 kilometer diletakkan dalam keadaan berjaga-jaga.

Tinjauan di pusat pemindahan sementara Umbulharjo yang terletak kira-kira 15 kilometer dari Gunung Merapi mendapati kira-kira 5,000 mangsa yang ditempatkan di situ mula bimbang dengan letusan terbaru itu.

Pengarah Operasi Badan Mencari dan Menyelamat (SAR) Nasional, Rochimali, berkata angka korban kini sudah meningkat kepada 35 orang. “Anggota SAR kini sentiasa berada dalam keadaan berjaga-jaga dan kita akan menggunakan peralatan khas dan akan melakukan pemindahan kecemasan jika Gunung Merapi terus meletus,” katanya.

Sementara itu, Ketua Daerah Sleman, Drs Sri Purnomo yang ditemui di Pusat Pemindahan Utama di Pakam, kira-kira 20 kilometer dari Gunung Merapi berkata, mereka kini kekurangan bekalan keperluan untuk mangsa yang menetap di situ.

“Antara barang yang menjadi keperluan adalah untuk golongan wanita serta bayi seperti tuala wanita, susu, minyak tanah, sabun, selimut, tilam, lampu kecemasan dan ubat gigi.

“Hanya barang keperluan asas itu yang menjadi keutamaan buat ketika ini kerana bekalan makanan yang diperuntukkan badan pengurusan logistik sudah mencukupi,” katanya. -hm


Letusan Merapi: Terperangkap dalam debu
Oleh Hadzlihady Hassan

YOGYAKARTA: “Dua anak saya terperangkap dalam awan panas ketika mereka berpatah balik dan cuba memanggil penduduk supaya melarikan diri.

“Kedua-duanya tidak sempat pergi ke motosikal kerana terus rebah akibat tidak tertahan dengan kesan debu panas yang membakar tubuh,” kata Bejo Mulyo, 46, menceritakan detik cemas ketika dua anaknya terperangkap dalam letusan Gunung Merapi, Selasa lalu.

Menurutnya yang juga Ketua Kampung Umbulharjo, dua anaknya itu sanggup berpatah balik untuk memanggil penduduk kerana rasa tanggungjawab yang dipikul mereka.

“Sebagai anak ketua kampung, dua anak saya berasa bertanggungjawab untuk memanggil menyelamatkan diri.

“Pengorbanan dilakukan mereka itu ternyata amat besar kerana sanggup menggadaikan nyawa sendiri,” katanya yang ditemui di Unit Rawatan Rapi (ICU) Rumah Sakit Umum Pusat (RSUP) Dr Sardjito, semalam.

Menurutnya, dia dan isteri pada mulanya menyangkakan dua anak kesayangan itu sudah meninggal dunia meninggalkan mereka.

“Bagaimanapun, saya bersyukur apabila dua anak saya itu ditemui pasukan penyelamat dalam keadaan masih hidup, namun melecur teruk.

“Namun, keadaan mereka kini sudah beransur sembuh,” katanya.

Menurutnya, kejadian yang menimpa dua anak lelakinya itu iaitu Arip Candra,23, dan Wahyu Nur Irawan, 16, membuatkan isterinya, Sri Murwani, 41, kini menjadi trauma.

“Isteri saya lebih banyak mendiamkan diri dan selera makannya agak berkurangan sejak berlakunya kejadian yang mengakibatkan dua anak kami cedera.

“Kedua-dua mereka mengalami kesan melecur hingga hampir 50 peratus di badan dan muka,” katanya.

Sementara itu, dua lagi lelaki yang juga ditempatkan di hospital sama, Bp Bilal, 52, dan Ny Ratmi, 52, turut mengalami kesan melecur teruk.

Kedua-duanya dikatakan enggan melarikan dan hanya bersembunyi dalam rumah selain percaya Juru Kunci Gunung Merapi, Mbah Marijan dapat menyelamatkan mereka.









Tiada ulasan: