30 Okt 2010

Benarkah Zaid Mendahului?

Zaid dahului Azmin, Mustaffa pengundian hari pertama

Zaid dinampakkan menguasai enam daripada sembilan cabang yang mengundi semalam.

KUALA LUMPUR, 29 Okt — Datuk Zaid Ibrahim mendahului dua calon lain bagi jawatan timbalan presiden pada hari pertama pengundian pemilihan pusat Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang diadakan di dua negeri hari ini.

Keputusan tidak rasmi menunjukkan Zaid, Pengerusi PKR Wilayah Persekutuan menguasai enam daripada sembilan cabang yang melangsungkan pengundian di bawah sistem pemilihan langsung yang julung kali diadakan selepas parti itu meminda perlembagaannya tahun lalu.

Kedua-dua Zaid dan Naib Presiden Azmin Ali dipercayai berhadapan dengan saingan sengit. Seorang lagi calon timbalan presiden Mustaffa Kamil Ayub, yang juga naib presiden, berada di kedudukan ketiga.

Daripada lapan cabang yang diketahui keputusan pengiraan undi, yang berakhir sekitar 10 malam tadi, Zaid memperoleh 573 undi berbanding 311 undi buat Azmin yang juga Ahli Parlimen Gombak.

Daripada lima cabang di Kedah, Zaid memperoleh 282 undi manakala Azmin pula 238 undi.

Sementara itu bagi jawatan naib presiden, daripada 17 calon yang bertanding Pengarah Pilihan Raya PKR Fuziah Salleh, Pengarah Strategi Tian Chua, Timbalan Ketua Menteri I Pulau Pinang Datuk Dr Mansor Othman dan Ahli Parlimen Lembah Pantai Nurul Izzah Anwar dikatakan mendahului calon-calon lain.

“Ada beberapa calon yang memperoleh undi yang rapat jumlah mereka,” kata seorang pemimpin yang dihubungi The Malaysian Insider malam ini.

Sembilan cabang yang mengadakan pengundian hari ini ialah Tumpat, Kota Baru, Rantau Panjang dan Pengkalan Chepa di Kelantan sementara di Kedah pula Alor Setar, Langkawi, Pokok Sena, Kuala Kedah dan Kubang Pasu.

Baki 59 cabang akan melangsungkan pengundian esok dan lusa, yang bakal mengubah senario dan meningkatkan persaingan bagi jawatan-jawatan yang dipertandingkan.

Bagi jawatan ketua Angkatan Muda Keadilan, daripada enam cabang yang diumumkan keputusan tidak rasmi, Badrul Hisham atau lebih dikenali sebagai “Chegubard” mendapat 109 undi berbanding penyandang jawatan Shamsul Iskandar Mohd Akin sekitar 80 undi.

Bagaimanapun Ketua Wanita Zuraida Kamaruddin dikatakan mendahului cabaran jawatan itu.

Presiden Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail telah mengekalkan kedudukannya tanpa cabaran.

Dalam pada itu, laporan Bernama yang memetik Timbalan Pengerusi PKR Kedah Wan Salleh Wan Isa berkata, bagi cabang Langkawi, untuk jawatan timbalan presiden, Azmin mendapat 116 undi manakala Zaid 74 undi Mustaffa tiga undi, dengan undi rosak 13.

Bagi Naib Presiden, Fuziah di tempat teratas mendapat 129 undi, Tian Chua (104), Mansor (73), Nurul Izzah (66) dan Ahli Parlimen Padang Serai N. Gobalakrishnan (44).

“Daripada jumlah 17 itu, dua calon mendapat kurang daripada 10 undi manakala enam kosong (tidak mendapat undi langsung),” katanya.

Katanya beliau masih menunggu keputusan untuk empat lagi cabang.


Pemilihan PKR: Hari Pertama Diselubungi Kontroversi

PETALING JAYA: Pemilihan pucuk pimpinan Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang bermula semalam nampaknya tidak berjalan lancar sepertimana yang diharapkan sebaliknya berhadapan dengan masalah logistik dan teknikal - sekaligus mengundang kritikan dan desakan agar ia ditangguhkan.

Mereka dari pasukan calon Timbalan Presiden PKR, Datuk Zaid Ibrahim misalnya dengan segera mengeluarkan kenyataan yang mendesak agar pengundian dihentikan segera kerana kertas undi sampai lewat malah beberapa kertas undi tidak mempunyai senarai calon yang lengkap.

Jurucakap kepada Zaid, Rashid Azan Khan berkata, terdapat juga aduan mengenai ahli-ahli yang baru mendaftar semalam dibenarkan untuk mengundi.

Rashid berkata, oleh kerana proses pengundian di Kedah dan Kelantan bermula lewat hari ini ramai anggota parti yang tidak dapat menunggu lama sementara menanti jawatankuasa pemilihan menyediakan tempat mengundi kerana mereka terpaksa tergesa-gesa meninggalkan dewan untuk menunaikan sembahyang Jumaat.

Ini katanya adalah satu situasi yang tidak adil bukan sahaja kepada calon-calon tetapi juga kepada ahli-ahli PKR sendiri.

"Ramai ahli yang balik kerana kecewa tidak dapat mengundi malah Bahagian Kota Baru sendiri tidak dapat mengundi kerana kertas undi untuk jawatan Ketua Wanita tidak ada.

"Di Tumpat, walaupun kertas undi hanya tiba pada waktu tengah hari, kotak undi masih tidak disediakan. Semua ahli tiada masa untuk menunggu kerana perlu menunaikan solat Jumaat," katanya.

Pemilihan pucuk pimpinan PKR - yang pertama untuk sebuah parti politik membuka peluang kepada setiap ahli menentukan kepimpinan nasional - bermula semalam di Kedah dan Kelantan.

Cabang-cabang di Kedah yang mengundi ialah Langkawi, Kubang Pasu, Alor Star, Kuala Kedah dan Pokok Sena.

Manakala di Kelantan ialah Tumpat, Kota Baru, Pasir Mas, Rantau Panjang dan Pengkalan Chepa.

Rashid turut mendakwa pihaknya menerima pelbagai aduan tentang kepincangan dan menggesa jawatankuasa pemilihan segera menghentikan proses pengundian atau mengadakannya semula.

Sementara itu, Setiausaha Bahagian Pengkalan Chepa, Azhar Hassan turut mengesahkan ramai ahli pulang tanpa mengundi kerana kertas undi yang tiba lewat di lokasi pengundian.

"Hanya 30 ahli yang mengundi," katanya sambil menegaskan bahagian itu mempunyai 464 ahli.

Dalam pada itu, Rashid berkata, beliau turut menerima aduan sama mengenai kepincangan persediaan proses pengundian di kedah selain pengundian dijalankan serentak dengan pendaftaran ahli baru di Langkawi.

"kelihatan ahli baru turut dibenarkan mengundi, selepas mendaftar sebagai ahli," ujarnya.

Kata Rashid, pihaknya telah memanjangkan kesemua aduan tersebut kepada Pengarah Jawatankuasa Pemilihan PKR, Dr Molly Cheah.

"Beliau (Dr Cheah) ternyata kecewa dengan aduan itu malah memaklumkan bahawa beliau tidak tahu menahu mengenai taklimat yang diadakan untuk calon pada Khamis malam sedangkan beliau mengetuai jawatankuasa pemilihan parti," kata Rashid.

Bagaimanapun, ketika dihubungi, Dr Cheah enggan mengulas lanjut mengenai perkara tersebut.

"Semua perkara berkaitan dijaga oleh Setiausaha Pemilihan, Radin (Shamsulkamar Radin Shamsudin)," kata Dr Cheah lagi.

Menurut Dr Cheah, beliau telah memberitahu Radin untuk menguruskan semua aduan yang dibuat oleh ahli-ahli termasuk dari cabang. -mstar



Ulasan GB

Benarkah Datuk Zaid mendului? Benar, tetapi bukan sebanyak itu yang sepatutnya diraih oleh beliau.

Wujudnya konspirasi dari peringkat tertinggi pimpinan PKR untuk "menjatuhkan" Datuk Zaid adalah amat jelas sekali. Mungkin, Zaid cuma menang di peringkat awal, sama seperti waktu pencalonan dulu.

Anwar, Saifuddin dan lain-lain tokoh tertinggi PKR termasuk beberapa YB sengal PKR sebelum ini ternyata mempunyai agenda tersebut.

Mengapa GB dilihat terlalu membela Datuk Zaid Ibrahim? Tanya beberapa sahabat yang dekat dan yang jauh.

Jawapannya: GB memperjuangkan kebenaran dan keadilan, menentang segala bentuk kezaliman dan ketidak-adilan.

Mengapa GB sebagai orang luar PKR sibuk-sibuk dengan pemilihan PKR? Sebab PKR adalah parti komponen Pakatan rakyat. Apa-apa yang pincang di dalam PKR akan memberi kesan kepada PR secara umumnya.

Kita perlu perjuangkan kebenaran dan keadilan di dalam lingkungan kita sebelum kita berjaya memperjuangkan kebenaran dan keadilan sejagat.

GB pernah dihina, dikutuk, dicaci dan dimaki kerana menentang idea UG di dalam PAS dulu. Yang mengutuk bukan orang lain, sahabat yang paling hampir dengan kita. Kononnya GB tidak ada wala', kononnya GB tidak ada kepatuhan di dalam berjemaah dan seumpamanya. Tetapi demi kebenaran dan keadilan, ia terpaksa ditempuhi dan dilalui. Kebenaran itu ada di penghujung jalan. Dan akhirnya alhamdulillah, UG tidak menjadi. Pemuka-pemuka UG akhirnya kini tiba-tiba cuba mennonjolkan bahawa merekalah penentang UMNO yang paling ulung sekalipun sebelum ini pelbagai alasan diberikan untuk mereka bersama dengan UMNO.

Begitu juga DAP. GB tidak ragu-ragu untuk mendedahkan kepincangan mereka apabila beberapa pimpinan mereka dengan terang dan nyata menentang hukum hudud.

Sedangkan kita telah menyatakan berkali-kali, ia hanya untuk umat Islam. Mereka belum lihat samada hukum hudud itu berjalan membawa keadilan atau disebaliknya, mereka sudah menentangnya.

Peluang untuk menjalankan hukum kepada umat Islam sendiri tidak sepatutnya disekat. Tidak ada pemaksaan dilaksanakan ke atas bukan Islam untuk peringkat awal. Jika mereka telah nampak bahawa benar hukum Islam itu mendatangkan keadilan untuk semua, dan mereka bersetuju untuk dilaksanakan ke atas bukan Islam juga, barulah nanti kita bincangkan fasa seterusnya.

Berbalik kepada PKR.

Demokrasi ala PKR banyak yang perlu diperbaiki. PKR lansung tidak mempunyai rangka sebenar "adab berjemaah". Pilihan pimpinan tertinggi dan wakil rakyat mereka misalnya tidak ditentukan oleh mana-mana majlis syura. Ia ditangan Ketua Umum sepenuhnya. Sehingga orang yang layak tercicir, yang tidak layak pula diangkat, akhirnya terlihatlah sana sini katak-katak melompat-lompat.

Orang-orang yang berpengetahuan agama, lansung tidak diberikan ruang dan tempat sebagai wakil rakyat. Orang-orang seperti Mustaffa Kamil Ayub dan Mohd Nor Manuty misalnya yang terdiri dari kalangan bersih di dalam parti diketepikan. Tidak diberikan peranan untuk menaburkan khidmat baktinya untuk rakyat.

Di dalam pemilihan pimpinan kali ini pula, peranan JPP terlalu senget. Tetapi oleh kerana mereka dari kalangan muka tebal dan jenis tak tahu malu, sekalipun telah ditegur dan dikritik hebat, masih enggan meletak jawatan untuk teruskan konspirasi berjalan. Hanya sekitar 10% yang mengundi, Setiausaha Agong, Saifuddin Nasution berkata, pemilihan lancar, karut betul. GB kata, konspirasi yang lancar bukan pemilihan.

Cukuplah. GB dapat merasakan bahawa selepas ini PKR akan kehilangan majoriti di kalangan komponen PR di parlimen. (Pun dah hilang, sekarang ini cuma ehsan DAP mengekalkan jawatan Ketua Pembangkang kepada PKR). Di dalam PRU13 akan datang GB meramalkan PKR akan menerima kekalahan yang teruk. Termasuk beberapa kerusi kuatnya dari Gombak ke Machang.

DAP juga begitu. Beberapa pemuka yang menentang hukum Islam secara lantang akan kehilangan kerusinya. Mereka berhak untuk tidak bersetuju hukum Islam dijalankan ke atas bukan Islam (kerana mereka belum memahaminya dan belum melihat keadilannya) tetapi mereka tidak boleh menyekat ianya dilaksanakan di lingkungan masyakat Islam sendiri.

Bagi PAS pula, beberapa kerusi juga akan terbang. Terutama mereka yang dikaitkan dengan UG terutama di Selangor dan di Pahang. Ramai yang tak suka pemimpin sebegini. Membelakangkan perjuangan sebenar parti seperti digariskan di dalam Perlembagaan Parti.

Kemudian, tanya seorang lagi, bila masanya PR nak memerintah jika semuanya dah bermasalah?

Kerja Tuhan tak perlu disoal-soal. Dia Maha Tahu dan Maha Berkuasa untuk meletakkan PR sebagai penguasa negara ini sekalipun tanpa orang-orang hebat tetapi berlagak takbur dan lupa diri.

“Dan apa saja musibah yang menimpa kamu, maka adalah disebabkan oleh perbuatan tangan kamu sendiri, dan Allah memaafkan sebagian besar dari kesalahan-kesalahanmu.” (QS. As Syura, 42 : 30)

Katakanlah (Wahai Muhammad): “Wahai Tuhan yang mempunyai Kuasa pemerintahan! Engkaulah yang memberi Kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang mencabut kuasa pemerintahan daripada sesiapa yang Engkau kehendaki. Engkaulah juga yang memuliakan sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang menghina sesiapa yang Engkau kehendaki. Dalam kekuasaan Engkaulah sahaja adanya segala kebaikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu." (QS. Ali-Imran :26)


1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

saya sangat menyokong pendapat tuan. pkr tiada sistem pentabiran dan tiada sistem pengurusan pemilihan pemimpin yang mantap. kekurangan dalam pemilihan awal dulu tidak dibuat dijadikan iktibar.