24 Sep 2010

Ini Baru Betul Nyanyuk, Bukan Nyanyu

Mahathir dakwa Melayu akan hilang kuasa jika Pakatan ganti BN

Sambil berkata beliau bukannya rasis, Tun Dr Mahathir Mohamad mengulangi, orang Melayu akan kehilangan kuasa jika Pakatan Rakyat (PR) mengambil alih pemerintahan negara ini.

Bekas perdana menteri mendakwa apa yang dinyatakan itu bukan satu igauan tetapi telah menjadi kenyataan kerana perkara itu sudah pun berlaku di negeri diterajui PR walaupun ketua pentadbiran di negeri itu di ketuai orang Melayu.

Sebelum ini Dr Mahathir (gambar) pernah mengatakan bahawa orang Melayu akan menjadi kaum minoriti dari segi politik jika PR berkuasa.

Melahirkan pandangannya kepada Umno Online hari ini, bekas presiden Umno ini merujuk kepada bekas menteri besar Perak Datuk Ser Ir Mohd Nizar Jamaluddin selepas pilihan raya umum ke-12.

“Kita lihat Nizar di Perak, walaupun dia Menteri Besar tapi dia ikut arahan dari DAP sehingga dia jatuh. Orang Cina mendakwa ini adalah usaha BN (Barisan Nasional) menjatuhkan kerajaan Cina.

“Jadi mereka panggil kerajaan Cina, tak mungkin kita juga akan dapat perdana menteri yang semacam Nizar, namanya Melayu, agama Islam tetapi dia bukan sebenarnya bebas, dia adalah alat pada orang lain dan ini boleh berlaku,” katanya.

Dr Mahathir berkata walaupun Nizar itu mewakili PAS yang kononnya memperjuangkan Islam tetapi mereka sebenarnya menggunakan Islam sebagai alat untuk mendapat sokongan.

Menurutnya, menjadi Perdana Menteri negara ini tidak tertakluk kepada orang Melayu atau mereka yang beragama Islam, jawatan berkenaan terbuka kepada sesiapa sahaja, yang utama ialah mendapat sokongan di parlimen.

“Tidak ada sekatan dalam undang-undang negara, dalam kita punya perlembagaan tiada yang menghalang orang Cina atau India jadi perdana menteri, apa yang perlu sokongan dari majoriti, kalau majoriti dah setuju, kita tak boleh buat apa-apa,” katanya.

Dr Mahathir berkata, apa yang dilakukan oleh PKR bukan untuk memperjuangkan orang Melayu tetapi lebih kepada untuk merealisasikan cita-cita peribadi seseorang pemimpin mereka untuk menjadi perdana menteri.

“Malangnya Umno telah gugur orang ini, dalam perasaan marah peluang dia sudah terputus, dia tubuh parti lain, perjuangannya hanya satu sahaja bukannya untuk bangsa, agama dan negara tapi untuk jadi perdana menteri.

“Trend itu tidak lagi menjadi tumpuan, tetapi kepada apa saya dapat, apa kau dapat, lebih kepada peribadi, itunya terbentuk keadilan, keadilan itu nama sahaja. Tubuh Keadilan (PKR) seolah-olah negara ini tidak ada keadilan,” katanya.

Beliau mengingatkan supaya tidak terpedaya dengan apa yang dilakukan oleh PR, mereka itu hanya untuk mengejar cita-cita menjatuhkan BN dari tampuk pemerintahan negara.

Menurutnya apa yang diperkatakan itu bukannya bersifat perkauman, tetapi kepada kestabilan, sedangkan DAP sering membangkit pelbagai perkara berunsur perkauman sejak dahulu lagi. -TMI

Comments (18)
Sort by: Date Rating Last Activity

bersihCEKAPamanah · 2 hours ago
apa salahnya jika PERDANA MENTERI itu seseorang yang berwibawa, amanah, bersih dalam amalan, menyatukan semua orang Malaysia & juga dihormati rakyat jelata & juga luar negara.

Sifat2 sebegini yang kita mahu, bukannya PERDANA MENTERI yang boneka, rasis, korup, menggunakan nama Islam tak tentu pasal, gunakan Melayu untuk cetuskan perkauman, kroni - knroni sahaja...

small fry · 2 hours ago
org ini nyanyuk ke nyanyu?

Mohanan Perumal · 2 hours ago
Selagi BN berkuasa, Kaum China dan India hanya boleh hidup sebagai hamba abdi kepada orang UMNO. Kalau itulah yang China dan India mahu teruskan sokongan pada UMNO. Gunakan fikiran sendiri, sebelum dan selepas pilihan raya Umum ke 12, masyarakat china dan lndia dihormati sebagai manusia oleh UMNO. Pernakah dalam mimpi orang MIC, seorang India boleh jadi Speakar DUN Perak? Pernakah dalam mimpi orang MIC seorang India boleh jadi Timbalan Ketua Menteri Penang?
Kalau masih mahu menjadi hamba UMNO dan dapatkan sagu hati untuk tampal poster BN, teruskan sokongan pada UMNO. Itulah yang Mahathir mahu, sedar orang MCA dan MIC, selama dia jadi PM, dia tungkus lumus untuk habuskan kaum china dan lndia. Kamu ini kesal atau tidak beri sokongan pada dia?

Just a Man · 2 hours ago
Kalau PR ambil alih menubuh kerajaan, saya nampak ada banyak company UMNO akan jatuh dan bankrupt sedangkan mereka ni cuma orang tengah untuk dapatkan project dan jual kepada orang lain dan mendapat komisen.

BN berkuasa maksud UMNO berkuasa kerana semua komponen parti adalah cacat dan tidak ada hak untuk menentukan hala tuju negara kerana semua keputusan dibuat dalam UMNO. Kabinet ni pun cuma bayang saje.
Cuma tengok sendiri, sendiri plan pembangunan dan sendiri luluskan peruntukkan. TIdak ada siapa yang ada "GUTS" untuk menegur, cuma setuju apa yang PM cakap. Kalau PM suruh mereka mati, ingat mereka pun boleh ikut kot?

Pak Mat Tempe · 2 hours ago
Sebenarnya Dr M amat bimbang sekiranya UMNO (Baru - yang ditubuhkan olehnya) kehilangan kuasa memerintah negara ini kerana ia pasti akan menjejaskan kedudukan beliau serta anak-anaknya untuk terus menguasai ekonomi dan politik malah yang lebih ditakuti kedudukan mahkamah tidak lagi menjadi pelindung kepada dirinya. Untuk menyelamatkan keadaan beliau akan terus mendendangkan lagu perkauman yang semakin basi ini dengan menakut-nakutkan orang Melayu dengan berbagai dakyah karutnya.

1 · active less than 1 minute ago

Taqbit 3X · 48 minutes ago
Buat masa ni Pakatan Tak Layak perintah Malaysia lagi..... Sebab calun PM dia DSAI. kalau orang lain mungkin kot........

aries 116p · 2 hours ago
// “Kita lihat Nizar di Perak, walaupun dia Menteri Besar tapi dia ikut arahan dari DAP sehingga dia jatuh. Orang Cina mendakwa ini adalah usaha BN (Barisan Nasional) menjatuhkan kerajaan Cina. //

Tun Dr Mahathir is trying to hoodwink us again and again through such UNSUBSTANTIATED and FALSELY premised statements. It seems telling and spinning lies and half-truths is his forte in frightening the Malays that indeed the Chinese are trying to take over the country.

The other favorite bogeyman, after LKY of Singapore, is "Malay losing their power". Tun certainly has this uncanny ability in creating fears in the Malays, but which also sadly made them afraid of their own shadows. No wonder our Malay friends cannot move beyond their limited space which hinders their progress and development and competitiveness. Tun and his ilk are certainly very successful in this department.

// Menurutnya, menjadi Perdana Menteri negara ini tidak tertakluk kepada orang Melayu atau mereka yang beragama Islam, jawatan berkenaan terbuka kepada sesiapa sahaja, yang utama ialah mendapat sokongan di parlimen. //

See the contradictory reasoning of Tun in the above statement?

He said the PM post is OPEN TO ALL. If so why make a fuss of it at all? If, according to Dr M, anybody who receives support in parliament is eligible to be PM, why contest that issue? On one hand he argues that anyone can be PM, but on the other he DOES NOT LIKE A NON-MALAY TO BE ONE.

He is indeed nyanyuk.

shahrja · 2 hours ago
Cerita lama.... lagu lama... UMNO hilang kuasa...... mereka hilang harta.... itu saja... Hidup PR...teruskan perjuangan rakyat

mat · 1 hour ago
Mimpi ngeri mahathir kalau PR berkuasa. Ini bermakna Anwar Ibarhim akan jadi PM...Inilah agaknya yg paling ditakuti olih mahathir.

lee · 1 hour ago
Orang tua itu jugak bimbang akan dihalau ke zimbabwee. Sebenarnya dia takut bayang-bayang sendiri. Dia dah nyanyuk butul

bumisan · 1 hour ago
Sudahlah....tak payah nak menghasut orang Melayu pulak, selama ini pun BN dah kaut banyak dah,...malah bukan membantu pun ......mengapa masih membenci sesama melayu, kalau bukan kerana kuasa??Kisah pemecatan si dia dah lama dah pun masih rasa iri hati....
sudah-sudah laa...rakyat dah tahu memilih siapa yg lebih berhak memerintah lepas pilihanraya nanti!!!.....

aries 116p · 1 hour ago
// “Kita lihat Nizar di Perak, walaupun dia Menteri Besar tapi dia ikut arahan dari DAP sehingga dia jatuh. Orang Cina mendakwa ini adalah usaha BN (Barisan Nasional) menjatuhkan kerajaan Cina. //

Tun Dr Mahathir is trying to hoodwink us again and again through such UNSUBSTANTIATED and FALSELY premised statements. It seems telling and spinning lies and half-truths is his forte in frightening the Malays that indeed the Chinese are trying to take over the country.

The other favorite bogeyman, after LKY of Singapore, is "Malay losing their power". Tun certainly has this uncanny ability in creating fears in the Malays, but which also sadly made them afraid of their own shadows. No wonder our Malay friends cannot move beyond their limited space which hinders their progress and development and competitiveness. Tun and his ilk are certainly very successful in this department.

// Menurutnya, menjadi Perdana Menteri negara ini tidak tertakluk kepada orang Melayu atau mereka yang beragama Islam, jawatan berkenaan terbuka kepada sesiapa sahaja, yang utama ialah mendapat sokongan di parlimen. //

See the contradictory reasoning of Tun in the above statement?

He said the PM post is OPEN TO ALL. If so why make a fuss of it at all? If, according to Dr M, anybody who receives support in parliament is eligible to be PM, why contest that issue? On one hand he argues that anyone can be PM, but on the other he DOES NOT LIKE A NON-MALAY TO BE ONE. Which makes Dr M a racist and going against the very spirit of Parliamentary Democracy!

He is indeed nyanyuk.

nasir · 1 hour ago
malang sangat bagi orang2 melayu yang terlalu ramai bijak-pandainya tetapi tidak mahu memikir secara jujur-ikhlas melalui teladan yang disebut.mungkin sudah terjadi barulah sedar,mungkin masa itu,dah tenggelam gara-gara konsep 'sama rata,sama rasa' mengikut gendang yang dipalu bangsa lain.melayu lah ligat menari nya terutama pas dan melayu pkr,semuanya melayu yang hebat-hebat.

Me layu · 1 hour ago
Kita ditakutkan dengan kehilangan kuasa melayu, tetapi adakah kita lupa bahawa ketua menteri pulau pinang selama ini orang cina. Kita lihat ketua menteri orang cina lebih banyak menyumbang kepada pembangunan bangsa melayu dari daripada menteri besar dari bangsa melayu yang hanya mementingkan diri sendiri serta sekelumpok orang melayu dari parti sendiri. Kalaulah perdana menteri dari bangsa lain dapat meningkatkan pembangunan bangsa melayu secara keseluruhan, ia tentunya lebih baik daripada perdana menteri melayu yang telah memerintah selama lebih 50 tahun tetapi bangsa melayu masih mundur secara keseluruhannya.

mat hadi anwar · 1 hour ago
Timbalan KEtua Menteri Penang Bagi Kaum India sekarang buat apa untuk tolong orang India ? Contohnya Kampung Buah Pala ? Cerita skit ? Kolej MAHSA bawah MIC ,siapa hamba abdi ? Maxis taukehnya India ? Siapa hamba abdi ? Kari BABAS,siapa taukeh nya ? Orang Melayu ke ? UMNO ke ? Karpal Singh & Co , siapa taukehnya ? UMNO juga ke ?

kancilcerdik 51p · 1 hour ago
Tun,saya hormati anda sbg pemimpin berjasa tapi cubalah Tun bawa idea yg berwawasan sikit. Asyik mengulangi isu yg dah 'expired' tentu tak berbaloi dgn otak Tun yg bergeliga itu.....

Nyanyuk · 41 minutes ago
Kenapa kita mesti memperjuangkan kepengtingan orang Melayu, Cina atau India? Kita perlu menjuangkan untuk masa hadapan negara yang terdiri daripada berbilang kaum dan bukan satu satu kaum saje.

Janganlah berfikiran sempit. Sebenarnya, Dr M merupakan PM yang paling suka cetuskan perkara berunsur perkauman di negara ini. Tiada satu PM di sejarah Malaysia yang berfikiran sempit seperti Dr.M.

leeandy73 · 26 minutes ago
Org tua ni takut kalau BN kalah, mampus la anak-anak dia ni, tapi betul ka org tua ni Melayu? Awat selalu nak ajakkan Melayu fikiran-fikiran yg boloh ni...

Ulasan GB

Siapa yang telah mencabut kuasa raja-raja Melayu? Siapa yang telah memecat hakim-hakim termasuk Ketua Hakim Negara? DIa memang telah nyanyuk dan pelupa.

Semuga roh anda boleh disemadikan dengan tenang nanti.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Hai TM...Rakyat semua sudah bermaklumat....tahu menilai mana yang resis mana yang tidak.usahlah terus-menerus menipu rakyat....rakyat kini(Bulat tekad) tengah mara bersama Pakatan Rakyat(PR) menjatuhkan Bn demi agama,bangsa dan negara.

AKU berkata...

"Melayu tak akan hilang di dunia". Tidak dapat dinafikan bahawa ada Melayu yang hilang di dunia ini sebab Melayu yang hilang di dunia ialah orang Melayu yang dah mati. Melayu yang hidup masih lagi Melayu. Jadi bagaimana Melayu boleh hilang di dunia kecualilah Melayu tu tak mahu mengaku Melayu.
Begitu juga dengan soal Melayu hilang kuasa. Awat orang Melayu dalam PKR, DAP, PAS, ... bukan Melayukah? DSAI, Dr Azizah, Azmin Ali, Dr. Othman, ... depa ni bukan Melayukah? Hanya Melayu yang bahlul saja tak boleh membezakan kaum dan keturunan mereka? Che Det tu Melayukah?

armouris berkata...

info tentang nyanyuk di SIHAT SELALU - Alzheimer Penyebab Nyanyuk