17 Ogo 2010

Selamat Datang Pornthip

Pornthip tiba diselubungi kerahsiaan, kawalan ketat

Pakar patologi Thailand, Dr Pornthip Rojanasunand, yang dibawa oleh kerajaan Selangor bagi memberi keterangan pada inkues Teoh Beng Hock, tiba di negara ini dengan kawalan ketat pihak keselamatan yang dibekalkan oleh kerajaan negeri dan cuba dirahsiakan.

Dr Pornthip tiba pada jam 12.30 tengah hari tadi. Pada April lalu, beliau membuat kejutan dengan mengumumkan bahawa beliau tidak akan hadir bagi meneruskan untuk memberi keterangan. Ia berikutan 'nasihat' daripada majikannya, Kementerian Undang-undang Thailand supaya membatalkan kehadirannya kerana terdapat 'tekanan politik' daripada kerajaan Malaysia.

Beliau dijangka memberi keterangan apabila inkues bersambung esok.

Pakar patologi Thailand itu juga pernah memaklumkan kepada Malaysiakini bahawa beliau juga dinafikan melawat Kelantan awal tahun ini bagi menyiasat pembunuhan di selatan Thailand.

Pada Oktober tahun lalu, Dr Pornthip berkata berdasarkan pemantauannya pada bedah siasat pertama, beliau dapati ada 80 peratus kemungkinanTeoh mati akibat dibunuh.

Pendedahannya yang kontroversial itu menyaksikan pihak berkuasa bersetuju mengadakan beha siasat kedua yang dijalankan pada November tahun lalu.

Pornthip, bersama Dr Peter Vanezis, seorang ahli patologi British yang diupah olh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bertindak sebagai pemerhati pada behah siasat itu.

Dr Vanezis dan pakar patologi kerajaan Dr Shahidan Md Noor, yang melakukan bedah siasat kedua, masing-masing telah memberi keterangan mereka pada inkues. Hanya Dr Pornthip yang belum berbuat demikian.

Dr Shahidan menolak berlaku penjerutan sebagai punca kematian manakala Dr Vanezis berkata Teoh sedar ketika jatuh tetapi tidak menyatakan sama ada ia perbuatan bunuh diri.

Berikutan pendedahan pada inkues minggu lalu, bahawa terdapat nota yang didakwa ditulis oleh Teoh yang dijumpai kira-kira dua bulan selepas kematiannya, keterangan Dr Pornthip dilihat begitu penting bagi menentukan kematiannya.

Surat yang didakwa sebagai nota terakhir menjelaskan tindakannya membunuh diri yang ditulis oleh Teoh itu telah disebarkan oleh media arus perdana tetapi keluarganya menolak ia sebagai tulen. -MK

Ulasan GB

Rakyat menunggu penuh debar untuk mengikuti inkues kematian Teoh Beng Hock esok. Dr Pornthip akan memberikan keterangan.

Rakyat sebelum ini dihidangkan dengan laporan dari ahli patologi kerajaan. Kesemua keterangan mereka seperti sudah diskripkan terlebih awal. Kerana tidak ada keterangan yang benar-benar meyakinkan untuk membuktikan Teoh terjun dari bangunan kecuali andaian-andaian dari premis yang dangkal dan tidak betul.

Ahli patologi tempatan, seingat GB setahun yang lalu, tidak pernah takut untuk menipu di bulan Ramadhan. Dengan bersahaja beliau memberikan keterangan palsu untuk membodohkan rakyat kononnya Teoh terjun dari bangunan. Bila ditanya kesan kasut seperti diseret, beliau memberikan alasan yang tidak logik, kesan seretan samasa jatuh menjadikan ia demikian.

Kini teori terjun nak diperkuatkan dengan kononnya ada surat terakhir dari Teoh. Peguam Negara yang sudah gila babi merekacipta skrip untuk menipu kini akan merasakan sendiri bahana penipuannya. Kau ada skandal rupanya. Informer untuk Pakatan Rakyat ramai. Dari kakitangan hotel, bank, kapalterbang, malah di mana-mana ada rakyat yang tetap berdiri dengan kebenaran... mengisahkan perlakuan jahat pegawai kerajaan dan ahli-ahli politik UMNO BN ini.

Now, pray to God, may truth prevails and the real culprit who had killed Teoh be brought to justice and the eternal truth of righteousness triumphing over evil.

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

tegakkan kebenaran walaupun pahit, jangan bersikap bermuka-muka macam UMNO

Tanpa Nama berkata...

UMNO makin bimbang kebenaran terdedah, siapa dalang SPRM sebenarnya?

kembara putih berkata...

Yang paling penting keselamatan Dr. Porntrip, kalau terjadi apa2 kepada beliau maka habislah peluang untuk melihat keluarga Teoh mendapat pembelaan.

tomyam berkata...

sawadikapp Dr Porntrip...wellcome to Malaysia again....