13 Jun 2010

BN Lebur Tanpa Sabah Dan Sarawak Sebagai "Simpanan Tetap"nya

Mitos Sabah, Sarawak Sebagai 'Fixed Deposit' BN Semakin Terhakis

Mitos Umno-Barisan Nasional yang menganggap Sabah dan Sarawak sebagai simpanan tetap atau 'fixed deposit' bagi parti itu untuk terus berkuasa semakin terhakis apabila Umno Bahagian Tenom hampir berkubur dengan kemasukan ramai ahli dan penduduk kawasan itu ke dalam KEADILAN.

Salah seorang tokoh KEADILAN Sabah, Datuk Halik Zaman menyifatkan perkembangan terbaru ini sebagai tanda Umno-BN di Sabah ditinggalkan rakyat.

"Sokongan semakin meningkat kepada KEADILAN. Dalam beberapa hari lagi kita akan menganjurkan majlis untuk meraikan kemasukan ahli baru di Kinarut dan Kimanis," kata Halik.

Kelmarin pejabat KEADILAN Cabang Tenom dibanjiri dengan kehadiran lebih 30 orang penduduk dari beberapa buah kampung untuk mendaftar nama mereka sebagai ahli parti.

Kawasan tersebut dikenali sebagai kubu kuat BN.

Penduduk kampung di Lagud, Sapong dan Kuala Tomani menyertai KEADILAN memandangkan wakil rakyat BN yang mewakili mereka selama ini tidak ingin mengambil tahu hal kebajikan masyarakat.

"Pelbagai isu yang dibangkitkan terutamanya tentang kos dan sara hidup yang tinggi, kenaikan harga barangan keperluan asas dan tarif air dan elektrik merupakan isu utama yang menyebabkan mereka kecewa dengan pentadbiran Umno-BN," kata Halik lagi.

Kebanyakan daripada mereka telah di janjikan dengan pelbagai tawaran, namun janji hanya tinggal janji. Halik berkata tidak ada tindakan dan perhatian yang diberikan oleh Umno-BN dan rakyat Sabah berharap sekiranya Pakatan Rakyat berjaya mengambil alih tampuk pemerintahan negeri pada PRU ke-13 kelak, nasib dan kebajikan mereka akan terbela.

Ketua Cabang Tenom, Gosibin Yasundang memberitahu Suara Keadilan masih ada kawasan di daerah itu seperti Kemabong dan Menining yang masih belum mendapat kemudahan asas seperti jalan raya, bekalan air dan elektrik.

"PM Najib ada mengatakan tentang pembangunan yang akan diusahakan di kawasan ini, namun sehingga hari ini tiada apa yang berlaku. Kami kecewa kerana telah lama menunggu janji-janji itu," kata Gosibin.

Isu permohonan geran tanah dan perumahan PPRT turut menjadi tuntutan penduduk sejak sekian lama.

Manakala kawasan hutan berhampiran daerah Tenom yang diteroka oleh Sabah Forest Industry membuatkan penduduk tempatan mempersoalkan pelaburan tersebut yang seolah-olah tidak memberi pulangan kepada mereka.

"Orang yang kaya, makin kaya. Tetapi orang miskin tidak dipedulikan," katanya.

Antara isu penting lain yang menjadi permasalahan penduduk adalah kegagalan anak penduduk untuk mendapatkan surat beranak dan kad pengenalan.

Gosibin bimbang perkara ini akan menjejaskan masa depan mereka, terutamanya apabila melibatkan proses permohonan untuk mendaftarkan nama mereka di sekolah.

Dalam perkembangan berkaitan, beliau turut gusar dengan kehadiran begitu ramai pendatang asing tanpa izin di kawasan mereka.

Beliau bimbang dengan kemungkinan peningkatan jenayah kerana pemantauan pihak berkuasa adalah sangat minima.

"Jadi harapan kami agar Pakatan Rakyat dapat membawa isu ke peringkat atasan bagi membela nasib kami," rayu Gosibin. -SK

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

insyaallah seluruh malaysia menolak najib, UMNO dan BN