6 Apr 2010

UMNO Kena Ajar PERKASA Pula.

Perkasa mahu ‘ajar’ pemimpin MCA, Gerakan

Pertubuhan Pribumi Perkasa (Perkasa) mahu “mengajar” Ketua Gerakan Pulau Pinang Datuk Teng Hock Nam dan Timbalan Setiausaha MCA, Low Chew June mengenai Perlembagaan Persekutuan.

Perkasa memberikan tempoh 48 jam berkuat kuasa Jumaat lalu kepada mereka untuk memohon maaf berhubung kenyataan dibuat susulan mesyuarat agung tahunannya.

Ketua Wira Perkasa Arman Azha Abu Hanifah berkata, tindakan itu diambil kerana kedua-dua pemimpin tersebut mengatakan perkara-perkara tida sepatutnya dan melabelkan Perkasa sebagai sebuah pertubuhan rasis dan haluan kanan.

Kedua-dua pemimpin berkenaan akan dihadiahkan senaskhah Perlembagaan Persekutuan.

“Kita mengambil tindakan ini kerana kedua-dua individu ini seolah-olah ‘buta perlembagaan’ dengan mendakwa Perkasa sebagai perkauman.

“Sebagai warganegara Malaysia adakah mempertahankan hak, maruah dan martabat Perlembagaan serta fasal-fasal dalam Perlembagaan negara dianggap rasis, perkauman dan haluan kanan?

“Dalam erti kata lain menjadi tanggungjawab setiap warganegara untuk memahami Perlembagaan dan mempertahannya tanpa mengira bangsa, kaum dan agama,” katanya pada sidang media di pejabat Perkasa di ibu negara.

Menurutnya, Perkasa hanya bertindak mempertahankan Perlembagaan yang menjadi teras utama perjuangan pertubuhan tersebut.

“Dalam erti kata lain adalah mempertahankan dalam Perlembagan yang mempunyai hak-hak istimewa pribumi negara dan kepentingan sah kaum-kaum lain.

“Adakah ini dikatakan pertubuhan rasis, perkauman dan haluan kanan? Sila nilai dan kaji perkara ini secara matang terutama kepada kedua-dua pemimpin itu.

“Jadi kepada pihak-pihak yang sebelum tidak memahami perjuangan Perkasa harus membuka mata dengan jelas,” katanya lagi.

Arman Azha berkata, Perkasa mahu kedua-dua pemimpin tersebut memohon maaf kepada bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang didakwanya turut diberikan label yang sama.

“Sebagai pemimpin mereka sepatutnya mempertahankan Perlembagaan kerana itu tanggungjawab kita semua sebagai rakyat.

“Sebelum ini kita lihat mereka turut melabelkan beberapa pemimpin Umno sebegitu juga kerana mempertahankan Perlembagan.

“Kini ingin saya tegaskan jika mereka warganegara Malaysia yang seharusnya menghormati Perlembagaan mereka perlu meminta maaf atau kami akan mengambil tindakan kerana tidak menghormati Perlembagaan Negara,” katanya. -MI

Ulasan GB

Tak der beban batu digalas. Itulah nasib UMNO bila terima PERKASA sebagai NGO yg mesra BN kononnya.

PERKASA semakin rasis, semenjak menjulang keris kita keris dihalakan kepada mereka yang bukan Melayu - sesuatu yang pastinya meletakkan UMNO dalam keadaan serba tak kena.

UMNO ada tugas besar, untuk mengajar PERKASA pula. Apalah malang nasibmu UMNO.


Tiada ulasan: