6 Apr 2010

Bank Islam Diperintah Serah Dokumen Kpd Khalid Ibrahim Dalam Masa 14 Hari

Bank Islam Malaysia Berhad (BIMB) diberi tempoh 14 hari untuk menyerahkan semua dokumen yang dipohon oleh Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berhubung saman membabitkan saham Guthrie Berhad.

Perintah tersebut dikeluarkan oleh Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Rohana Yusuf dalam kamarnya hari ini seperti permohonan mendapatkan dokumen dikemukakan Abdul Khalid ke atas bank tersebut.

Menurut peguam Abdul Khalid Malik Imtiaz Sarwar, jika bank berkenaan gagal berbuat demikian saman balas yang dikemukakan terhadap Abdul Khalid boleh ditolak.

Tambah Malik Imtiaz berkata anak guamnya memerlukan semua dokumen berkenaan bagi memahami dan mengenal pasti perkara- perkara yang berkaitan dengan lebih jelas menjelang perbicaraan pada 4 Mei ini.

Kes ini melibatkan dua saman antara Abdul Khalid ke atas bank itu, dan juga saman balas bank terhadap Menteri Besar terbabit.

Abdul Khalid menyaman BIMB pada 18 Mei 2007 kerana mendakwa bank itu telah melakukan kesalahan melupuskan saham beliau dalam Guthrie yang diperoleh menerusi pinjaman Al-Bai Bithaman Ajil (BBA) pada 30 April 2001.

Beliau memohon perintah bahawa terdapat kontrak cagaran antara beliau dan bank itu berhubung pinjaman berkenaan.

Abdul Khalid, yang merupakan Ketua Pegawai Eksekutif Guthrie dari 1995 hingga 2003, juga memohon ganti rugi daripada BIMB.

Bank itu pula mengemukakan saman balas pada 24 Mei 2007 bagi mendapatkan balik RM66.67 juta kerana mendakwa Abdul Khalid melanggar perjanjian kerana tidak membayar balik pinjaman itu.

Pada Ogos 2009, Abdul Khalid diperintah oleh mahkamah membayar balik RM66.67 juta itu kepada BIMB tetapi Mahkamah Rayuan pada 3 Mac lepas memerintahkan kes itu didengar semula di Mahkamah Tinggi.

Tiada ulasan: