7 Apr 2010

Speaker Parlimen Diktator, Karpal Digantung 10 Hari

Ahli Parlimen Bukit Gelugor, Karpal Singh digantung sepuluh hari daripada sidang Dewan Rakyat apabila melabelkan Speaker sebagai diktator apabila beliau menolak usul membincangankan isu APCO.

Tan Sri Pandikar Amin Mulia (gambar) mengambil tindakan menolak usul yang dibawa oleh Ahli Parlimen Batu, Tian Chua bagi membincangkan soal APCO tanpa sebarang penjelasan.

Ini telah menarik perhatian Karpal yang membantah keputusan Speaker itu.

Pada sidang media selepas beliau digantung, Karpal menyifatkan tindakan Speaker sebagai suatu yang memalukan.

"Tindakan yang diambil oleh Speaker Dewan dilihat sebagai berat sebelah dan memihak kepada Barisan Nasional sahaja dan juga telah memalukan Parlimen.

"Barangkali Speaker harus berehat selepas melakukan pembedahan bukannya hadir bertugas. Apa yang terjadi hari ini umpama seorang diktator yang duduk di atas kerusi dan mengunakan kuasa menyebelahi pihak tertentu.

"Kita mahukan penjelasan tentang APCO tetapi kenapa ditolak, keputusan ini amat mengecewakan kita Pakatan Rakyat tetapi membenarkan usul daripada Ahli Parlimen Bukit Rengas, Datuk Seri NAzri Aziz untuk mengheret Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan pada 22 April ini mengikut Peraturan 17(2)," kata Karpal.

2 ulasan:

teratailiar berkata...

begitulah macam selalu-selalu...

teratailiar berkata...

begitulah macam selalu-selalu...