24 Apr 2010

Kaum India Sokong Zaid

Wakil masyarakat India di Hulu Selangor, P. Gunasegaran berkata, 90 peratus daripada masyarakat India meletakkan kepercayaan dan menyokong sepenuhnya calon PR untuk memegang amanah rakyat di kawasan itu memandangkan kaum mereka telah lama terabai sepanjang 50 tahun di bawah pentadbiran BN, demikian lapor erapakatan.

Beliau memuji usaha dan tindakan kerajaan PR yang telus dalam memberi bantuan dan sumbangan terutamanya yang berbentuk kewangan kepada rakyat.

“Sebelum ini, kerajaan BN hanya menyerahkan sumbangan yang kononnya kepada rakyat, melalui orang atasan dan ini menyebabkan rakyat tidak menerima habuan yang sepatutnya berbanding dengan kerajaan PR yang melakukan penyerahan sumbangan terus kepada rakyat,” ujarnya.

Katanya, BN dan MIC juga hanya mementingkan kepentingan peribadi dan politik semata tanpa memikirkan hak serta kebajikan penduduk yang menyokong mereka.

“Konflik dan kontrovesi yang dihadapi MIC dan Umno dalam memilih calon yang sesuai untuk bertanding di Hulu Selangor jelas menunjukkan kehancuran kumpulan itu dan hal ini telah meyakinkan kami untuk terus menolak BN dalam pilihanraya kecil kali ini,” katanya.

BN dan MIC sepanjang tempoh pilihan raya telah menerima kecaman dari penyokong-penyokong mereka berikutan kegagalan mendapatkan kata sepakat dalam memilih calon yang akan bertanding di Hulu Selangor.

“Apa yang PR buat untuk rakyat tidak pernah mengira kaum dan agama, jadi buat apa kita perlu menyokong mereka ini lagi?” tegas Gunasegaran apabila ditanya mengenai sokongan pengundi India terhadap Datuk Zaid.

Menurut seorang penduduk dari Bukit Sentosa, N.Nadarajan (gambar) saha mengekonomikan rakyat selangor oleh Menteri Besar Selangor merupakan suatu usaha yang tidak mungkin dilakukan oleh BN.

“Masyarakat India sangat berterima kasih kepada PR khususnya di negeri Selangor kerana kini kami telah memperoleh geran tanah untuk sekolah dan kuil yang selama ini tidak mampu diberi oleh kerajaan BN,” kata beliau dengan nada lega.

“Kami bukan sahaja mahu PR kekal di Hulu Selangor, bahkan berharap PR akan berjaya mengambil alih kerajaan pusat kelak,” ujar beliau lagi.

N Mathivalen dari Bukit Beruntung pula berharap semua masyarakat India dan penduduk berbilang kaum di negara ini agar menolak calon BN yang telah terbukti menjalankan dasar pilih kasih dan mengutamakan kaum tertentu dalam memberi agihan kerapa rakyat.

"Sudah cukuplah lebih 52 tahun memerintah di negara ini jika dibandingkan dengan hanya dua tahun PR memerintah. Selama ini kekayaan negara hanya berkisar dikalangan para kroni BN sahaja dan kita dari kaum lain tidak ubah menjadi rakyat klas kedua.

"Kita amat yakin PR akan berjaya mengekalkan kerusi dengan majoriti yang lebih kerana berdasarkan maklum balas dari pengundi kaum India, mereka memang telah berpecah dua atau tiga. Sebab itu dua calon bebas bertanding untuk memecah undi BN," jelas beliau

Kawasan pilihan raya Parlimen Hulu Selangor mempunyai 64,500 pemilih berdaftar yang terdiri daripada 63,701 pengundi biasa dan 799 pengundi pos.

Daripada jumlah tersebut, orang Melayu merupakan majoriti dengan 34,020 pengundi atau 52.7 peratus manakala kaum Cina dan India masing-masing mencatatkan bilangan 16,964 atau 26.3 peratus dan 12,453 atau 19.3 peratus.

Tiada ulasan: