24 Apr 2010

Dr.Jacob George: Suapan Atau Imbuhan Kepada Pengundi Menyalahi Undang-Undang Antarabangsa

Sebarang bentuk imbuhan atau suapan kepada pengundi ketika Pilihan Raya berlangsung menyalahi undang-undang di peringkat antarabangsa, kata Presiden Persatuan Pengguna dan Shah Alam, Datuk Dr. Jacob George.

Beliau berkata gelagat parti tertentu yang menabur janji kepada rakyat seharusnya tidak diamal di negara ini bagi mengelakkan pengundi menjadi mangsa, lebih-lebih lagi dalam pilihan raya kecil.

Dua hari sebelum pengundian pilihan raya kecil Parlimen Hulu Selangor, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, kerajaan Umno Barisan Nasional menyampaikan pampasan kepada 363 peneroka felda sungai buaya selepas berbelas-belas tahun penantian.

Mereka menerima 50 ribu ringgit setiap peneroka dengan 1 ribu wang tunai disampaikan secara tunai, selain dijanjikan kemudahan persimpangan bertingkat tanpa member alasan munasabah mengapa penyelesaian ini tidak dibuat lebih awal.

“Bukan dalam persatuan pengguna sahaja tetapi ini adalah satu konvensyen dan udang-undang antarabangsa, undang-undang nasional mana-mana negara pun. Ini adalah berkaitan dengan ketelusan dan akauntabiliti pemerintahan kerajaan yang baik.

“Apabila kita ingin membantu sesuatu masyarakat, kita boleh lakukan pada bila-bila masa sahaja tetapi bila sesuatu dilakukan apabila ada satu pemilihan atau cabaran baru hendak berikan bantuan, itu boleh dianggap sebagai rasuah politik,” katanya.

Dr Jacob mempersoal kesungguhan pemimpin membela rakyat sedangkan mereka selama ini tidak mengambil berat akan tanggungjawap sekian lama.

Beliau berasa malu jika suruhanjaya pilihan raya tidak mengambil tindakan terhadap mereka yang menabur janji.

Beliau juga mencadangkan semua persatuan pengguna dijadikan pemantau pilihan raya supaya gejala tabur janji ini tidak berleluasa.

“Ini memalukan kita dan memalukan profesional kita dan yang pakar dalam undang-undang dan jadi sebab ini kita perlu katakana yang kita perlu tukarkan fikiran di peringkat akar umbi dan kita perlu ada satu kesedaran baru iaitu jika kita hendak lakukan sesuatu untuk masyarakat kita, kita perlu buat sebelum ada pilihan-pilihan seperti ini,” katanya.

Dalam pada itu, Ketua Angkatan Muda Keadilan Pusat, Shamsul Iskandar Mohd Akin kesal kerana Najib lambat menyelesaikan masalah pampasan peneroka sungai buaya sebaliknya menunggu pilihan raya berlangsung.

Beliau kesal berikutan kerana baik SPR mahupun SPRM berdiam diri dan meminta pengundi menilai semula lambakan janji-janji manis yang ditabur pimpinan Umno BN yang belum dilangsai.

“Ini adalah janji pilihan raya berbentuk suapan dalam bentuk wang bermakna dengan harapan bila rakyat diberikan duit, orang yang menerima habuan itu akan mengundi Barisan Nasional, itu jelas dari segi undang-undang bersalahan dengan akta undang-undang pilihan raya malah salah dengan akta pencegahan Suruhanjaya Rasuah Malaysia,” kata Shamsul. -TVS

Tiada ulasan: