11 Feb 2010

Zahrain, Could U Please Stop Tonggeng, Nobody Dismiss U.

Tidak Ada Siapa Pecat Zahrain" - Guan Eng

Tidak sampai 24 jam selepas ahli Parlimen Bayan Baru dari PKR, Datuk Seri Zahrain Mohd Hashim mendakwa yang dia telah dipecat oleh ketua menteri sebagai pengerusi Island Golf Properties Bhd (IGP), Lim Guan Eng muncul dengan kenyataan balas menafikan kejadian itu.

Guan Eng berkata, Zahrain masih menjadi pengerusi IGP iaitu anak syarikat perbadanan negeri, PDC.

“PDC sendiri telah memaklumkan kepada saya tidak ada surat berkaitan perkara itu yang dikeluarkan sama ada oleh mereka atau IGP kepada Zahrain,” kata Guan Eng dalam satu kenyataan akhbar hari ini.

Zahrain menyandang jawatan pengerusi dan ahli lembaga pengarah IGP pada 9 Julai 2008 iaitu tiga bulan selepas PR mengambil alih tampuk pemerintahan kerajaan negeri daripada Barisan Nasional (BN).

The Star dalam laporannya hari ini memetik Zahrain sebagai berkata bahawa dia telah dipecat sebagai pengerusi IGP 12 hari selepas mengeluarkan kenyataan pedas mengkritik kepimpinan Guan Eng. -MSTAR


"Guan Eng Pecat Saya Sebagai Pengerusi GLC Negeri" - Zahrain

PETALING JAYA: Ahli Parlimen PKR, Datuk Seri Zahrain Mohd Hashim mendakwa beliau telah dipecat oleh Lim Guan Eng sebagai pengerusi sebuah GLC milik kerajaan negeri kerana telah melakukan kritikan terbuka ke atas ketua menteri Pulau Pinang itu.

Ahli Parlimen Bayan Baru itu adalah pengerusi Island Golf Properties Bhd iaitu anak syarikat milik sebuah perbadanan kerajaan negeri.

Zahrain sebelum ini telah mencetuskan kontroversi apabila menuduh Lim Guan Eng memerintah negeri itu bagaikan seorang diktator, berfikiran seperti seorang komunis dan mengenepikan pandangan ahli parti serta pemimpin Pakatan Rakyat (PR) yang lain.

Dan semalam, beliau mendakwa, kerana kritikan yang dilemparkannya itu, 12 hari kemudian Guan Eng telah memecatnya sebagai pengerusi GLC negeri.

"Cara bagaimana saya dipecat mengesahkan dakwaan saya bahawa beliau adalah seorang diktator," kata Zahrain.

Beliau menambah, Guan Eng adalah seorang yang tidak boleh menerima kritikan dan cara dia mengendalikan syarikat milik kerajaan negeri adalah bagaikan syarikat itu milik bapa dia dan memecat orang mengikut selera dan kehendak dia.

Zahrain juga berkata, tiada notis atau surat tunjuk sebab yang dikeluarkan ke atasnya sebelum pemecatan itu dilakukan.

Berita mengenai pemecatannya itu kata Zahrain telah dimaklumkan kepadanya oleh seseorang selepas Guan Eng menghadiri mesyuarat lembaga PDC.

PDC adalah pemilik Island Golf Properties Bhd.

"Jika Guan Eng mengamalkan prinsip ketelusan, kecekapan dan akauntabiliti yang dia sendiri laung-laungkan, dia sepatutnya mengeluarkan surat tunjuk sebab terlebih dahulu sebelum menjustifikasikan tindakannya itu," katanya. -MSTAR


6 ulasan:

FaridShah berkata...

Alahaii YB Zahrain..

hang nak keluar, keluar la..
hang nak pergi, pergi laa..
hang nak letak, letak laa..

tak perlu la cari publisiti, cari pasal dgn org lain. nnt orang semakin menyampah..buat malu keluarga sahaja!

Tanpa Nama berkata...

Malaon ni kalau dia pi jadi ahli UMNO nanti akan terima nasib macam Ezam atau Ibrahim Ali yang terhegeh-hegeh nak joint. Tapi kesian, tak dak orang buloq. Ha... ha... ha...

Tan Pak Tam berkata...

YB Latok Jahrin, wa mau tanya lu jadi Ahli Parlimen brp gaji? Lu jadi Pengelusi IGP belapa gaji? Talak cukup? Lu mau lebih lg? Lu pi la....

mtgbertam berkata...

Woi zahrin,

Tak cukup2 ka nak balon duit? Kami orang kampung ni apa nak jadi?

Tanpa Nama berkata...

kenapa bodoh dan bangang sangat datuk seri-datuk seri zaman sekarang ni..lebih baik buang saja org mcm ni dari pkr..

cucukerinci berkata...

Zahrain...ni bila bercakap semua atas dasar harta benda kalo rasa tak cukup hang pi joint umNO ...jgn banyak cakap...tengok muka pun dah menyampah..