11 Feb 2010

Pejabat Sultan Selangor Terima Persijilan ISO 900:2008

Pejabat Sultan Selangor di Istana Alam mencatat sejarah menjadi pejabat pertama yang seumpamanya mendapat persijilan MS ISO 9001:2008 bagi pengurusan dan pengendalian Istana daripada Sirim QAS International Sdn Bhd.

Datuk Pengelola Bijaya Diraja Selangor, Datuk Zakaria Abdul Rahman berkata, pensijilan itu diberikan untuk tiga aspek utama organisasi Istana Alam Shah pengurusan hal ehwal pentadbiran dan santapan Sultan Selangor; pengurusan pentadbiran serta pengurusan adat istiadat Istana Alam Shah.

Menurutnya, Pejabat Sultan Selangor dianugerahkan pensijilan berprestij itu setelah diaudit oleh dua pegawai Sirim QAS International Sdn Bhd pada 23 dan 24 Disember tahun lalu.

Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah berkenan menerima pensijilan ISO itu daripada Presiden dan Ketua Eksekutif Sirim Berhad, Yahaya Ahmad, pada satu majlis yang berlangsung di Istana Alam Shah, di sini.

Zakaria berkata, dengan penganugerahan ISO itu, pentadbiran dan pengurusan Istana Alam Shah adalah setanding dengan organisasi kerajaan atau pun swasta yang telah diiktiraf di peringkat antarabangsa dan berjaya mengubah pandangan negatif terhadap pejabat itu dahulu.

"Jadi, rasa hormat kepada Pejabat Sultan Selangor hanyalah kerana Sultan sahaja. Bukan kerana kemampuan staf dan pegawai-pegawai yang boleh menjalankan kerja dan tugas kita mengikut sistem pentadbiran yang ditentukan,”katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemubual wartawan TV Selangor di pejabatnya, semalam.

Sehingga kini, 4,793 syarikat dan organisasi di Malaysia telah menerima pensijilan ISO 9001, satu piawaian yang menentukan komponen khusus sistem pengurusan bermutu.

Proses audit memastikan organisasi atau syarikat berkenaan mempunyai sistem diperlukan bagi memastikan perkhidmatan ditawarkan sentiasa memenuhi piawaian ditetapkan.

Zakaria berharap melalui pensijilan yang diperoleh ini akan dapat membuka mata rakyat terhadap kemampuan pejabat sultan Selangor dalam memberikan perkhhidmatan terbaik serta menggalakkan pegawai dan kakitangan menggandakan usaha dalam memberikan mutu kerja terbaik. -TVS



Ulasan GB

Seluruh warga PR mengucapkan tahniah kepada pihak pejabat Sultan Selangor di atas Anugerah MS-ISO 9001:2008 bagi pengurusan dan pengendalian Istana

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Masa BN berkuasa di Selangor, tak pernah dapat pula.