11 Feb 2010

Diantara Kesaksamaan Dan Bahasa Kasar, Mana Yang Lebih Utama?

Agensi berita nasional BERNAMA sibuk membesarkan kisah Karpal Singh yang dikatakan "ditegur" oleh Peguam Cara Negara II, Datuk Mohd Yusof Zainal Abiden (gambar), yang mengetuai pihak pendakwaan kerana menggunakan perkataan kasar terhadap Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah.

"Untuk mengatakan Yang Arif berbohong adalah terlalu kasar. Walaupun kita boleh berhujah sebaik manapun untuk anak guam kita, tetapi menggunakan perkataan kasar adalah tidak wajar.

"Kita boleh berbuat demikian dengan sopan dan beretika," katanya ketika berhujah semasa mahkamah mendengar permohonan pihak pembelaan supaya Hakim Mohamad Zabidin menarik diri daripada kes itu kononnya kerana beliau berat sebelah.

Itu yang dijadikan fokus berita di dalam kes perbicaraan liwat Saiful semalam. "Teguran" itu datangnya dari Pendakwa, bukan hakim.

Sedangkan Karpal dalam hujahnya berkata pihak pembelaan membuat permohonan supaya Datuk Mohamad Zabidin menarik diri berdasarkan keputusan beliau berhubung dua artikel yang diterbitkan akhbar Utusan Malaysia yang disifatkan Encik Karpal mempunyai elemen berat sebelah.

Karpal menuduh Datuk Mohamad Zabidin enggan mengekang liputan media 'berat sebelah', yang termasuk menyiarkan gambar yang diambil dalam sidang tertutup di apartmen tempat perbuatan liwat itu dikatakan berlaku.

'Yang arif tidak dapat membuktikan yang tuan tidak berat sebelah,' kata Karpal.

Beliau berkata hakim sepatutnya menegur Utusan Malaysia kerana menyiarkan gambar itu, yang menunjukkan pengadu, Encik Mohamad Saiful Bukhari Azlan, 24 tahun, menunjuk ke arah katil dalam apartmen berkenaan.

Karpal berkata hakim tersilap apabila berkata katil itu disebut dalam sidang di mahkamah.

'Dengan segala hormat, yang arif tidak menyatakan perkara sebenar dan itu bermakna yang arif telah berbohong,' kata beliau.

'Yang arif tidak ada pilihan lain kecuali mengundur diri,' tambahnya.

Ulasan GB

Persolannya: dimana kekasaran Karpal? Menggunakan istilah "berbohong"? Jika demikian adanya, apakah istilah lain yang "lebih lembut" atau "lebih lunak" yng dikehendaki oleh pendakwa?

Yang arif telah menipu?
Yang arif telah berdusta?
Yang arif telah tidak berkata benar?

Semua itu merujuk kepada istilah "berbohong" yang disifatkan sebagai "kasar" oleh Pendakwa.

Orang Melayu ini aneh. Berkata "babi" itu kasar, "khinzir" lembut? "Kafir" itu kasar, "engkar" lembut?

Perkara pokoknya, persoalan kesaksamaan yang sepatutnya menjadi prinsip seseorang hakim seperti yang dihujjahkan oleh Karpal ditenggellamkan dengan "serangan" Pendakwa terhadap bahasa yang digunakan Karpal.

Sama halnya di dalam kes Jawatankuasa Disiplin PAS yang pentingkan "guna saluran betul" daripada kesaksaman dan keadilan yang sepatutnya menjadi fokus. GB akan ulas di dalam entri yang lain. InsyaAllah.


2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Sebenarnya, isu Karpal biadab atau tidak bukan persoalan. Bukan Karpal yang dibicarakan, tapi Anwar.

Isu karpal macam sengaja dimainkan untuk mengalih pandangan orang ramai. Isu remeh. Ak payah bincang pon takpe.

Tanpa Nama berkata...

Kenapa nak alih perhatian audien ke lain pula?