17 Feb 2010

Mahkamah Rayuan Tolak Permohonan Anwar Untuk Gugurkan Pertuduhan Liwat

MKetua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim menerima satu lagi tamparan di Mahkamah Rayuan apabila permohonanya untuk digugurkan pertuduhan liwat itu ditolak.

Tiga hakim mengambil pendirian laporan oleh tiga pakar Hospital Kuala Lumpur yang mengesahkan tiada bukti klinikal menunjukan Saiful Bukhari Azlan di liwat hanya keterangan sokongan dan bukan bukti muktamad.

Mahkamah sama juga enggan melayan permohonan Anwar supaya perbicaraan beliau di Mahkamah Tinggi ditunda bagi membolehkan proses rayuannya selesai di Mahkamah Persekutuan.

Meskipun Anwar menjangkakan keputusan hari ini, beliau terus bertekad untuk menggunakan saluran mahkamah bagi mendapatkan keadilan kerana tidak ada pilihan lain.

“Saya beritahu alasan peguam kuat tapi kita hendak jangka keputusan tegas hakim tidak mudah, terutama bila kita kaitkan penglibatan Datuk Najib dan Rosmah daripada awal. Walaubagaimanapun kita ikut proses undang-undang, peguam akan siapkan dan saya akan kemukakan rayuan,”katanya.

Keputusan sebulat suara di mahkamah rayuan hari ini dicapai oleh Datuk Wira Abu Samah Nordin yang bersidang bersama bersama Datuk Sulaiman Daud dan Datuk Azhar Ma’ah.

Keputusan itu sebelum ini didokong oleh Mahkamah Tinggi namun di pertikaikan oleh pakar-pakar undang yang menegaskan harus ada laporan perubatan yang membuktikan berlakunya tusukan bagi mensabitkan jenayah seperti rogol dan liwat.

"Rayuan kami ditolak dan saya telah buat satu permohonan untuk ditanguhkan, itu pun ditolak. Ini bermakna kami akan failkan satu notis rayuan dalam satu permohonan untuk tangguh, esok pagi,"katanya.

Perbicaraan di mahkamah tinggi dijadualkan bersambung esok, dengan Hakim Mohamad Zabidin Mohd Diah memberi keputusan sama ada akan menarik diri kes itu kerana dianggap berat sebelah oleh pasukan peguambela.

Zabidin enggan bertindak terhadap utusan kerana dikatakan menyiarkan dua laporan fitnah mengenai keterangan mahkamah yang diberikan oleh pengadu Saiful Bukhari Azlan.

Hari ini Anwar ditanya oleh samada tindakan beliau meneruskan siri ceramahnya sejak dua minggu lalu selaku ketua pembangkang boleh dilihat sebagai menghina mahkamah.

“Apa yang telah saya katakan? Saya hanya menjelaskan proses undang-undang, saya tidak mereka cerita seperti Utusan Malaysia, saya tidak katakan ia (liwat) terjadi di atas katil. Jadi kenapa kamu mempertahankan Utusan? Tidak (menghina mahkamah), itu diinterprestasi kamu, kamu melaporkan kes itu, ia tiada masalah,”kata Anwar.


1 ulasan:

sb dehlawi berkata...

Saya harap PR akan adakan solat hajat seperti selalu dibuat di KB untuk menhancurkan tukang2 fitnah dalam kes liwat 11 seperti mana hancurnya tentera abrahah yg mahu menyerang Makkah. Selamatkanlah Anwar!!!!! Tiada satupun tipu daya dapat megatasi SOLAT HAJAT.