1 Feb 2010

Honda Dan Toyota Tarik Balik Beberapa Model Kereta

Honda Malaysia Sdn Bhd mengumumkan penarikan balik 16,025 unit Honda City dan Honda Jazz kerana masalah pada kekunci utama tingkap automatik.

Model kereta Honda yang ditarikbalik adalah 12,935 unit dari generasi kedua Honda City keluaran 2008. Selain itu, 3,090 unit Honda Jazz buatan 2003 juga ditarikbalik. Pengumuman rasmi ini dikeluarkan hari ini.

Honda Malaysia hingga saat ini mendakwa belum ada kemalangan di Malaysia dari masalah power window master switch yang berpotensi terbakar jika kaca dibiarkan terbuka dan air hujan masuk ke sela-sela "power window switch" tersebut.

Di Amerika Serikat (AS), Honda menyatakan ada dua kejadian dengan masalah yang sama dan satu kejadian di Afrika Selatan yang mengorbanlan jiwa seorang kanak-kanak berumur dua tahun bernama Vanilla Nurse.

“Kami akan menulis dan memaklumkankan secepatnya kepada para pengguna kereta kami mengenai masalah ini. Kami akan bertanggungjawab untuk penggantian komponen yang bermasalah," ujar Managing Director and Chief Executive Officer Honda Malaysia Toru Takahashi.

Sebelum ini, Toyota telah memohon maaf di atas langkah syarikat itu menarik balik berjuta-juta kereta keluarannya di seluruh dunia berikutan kegagalan pedal minyak yang telah menjejaskan reputasi gergasi automotif Jepun itu dari segi mutu keluarannya.

“Kami benar-benar kesal kerana telah menyebabkan pelanggan berasa tidak senang,” kata Akio Toyoda kepada stesen televisyen NHK, kenyataan pertamanya berhubung perkara berkenaan sejak kejadian itu meluas ke seluruh dunia.

“Ketika ini, kami sedang mengumpul fakta dan menyediakan penjelasan supaya ia dapat menghilangkan kerisauan di kalangan pengguna secepat mungkin,” katanya.

Toyota menarik balik 1.8 juta kenderaannya di Eropah, Jumaat lalu - jumlah terbesar dalam siri penarikan balik itu yang telah menjejaskan kira-kira lapan juta kereta Toyota di seluruh dunia - lebih tinggi daripada jumlah jualan global Toyota tahun lalu yang berjumlah 7.8 juta unit.

Toyota, yang memintas kedudukan General Motors sebagai penjual kenderaan tertinggi pada 2008, berdepan pelbagai isu keselamatan yang menimbulkan tanda-tanya sama ada ia telah mengetepikan soal mutu yang sebelum ini begitu disebut-sebut sehingga menjadikannya pengeluar nombor satu dunia.

Tamparan hebat diterima Toyota apabila ia mengumumkan menarik balik 2.3 juta kereta di Amerika Syarikat (AS) minggu lalu kerana kebimbangan terhadap pedal minyak, masalah sama yang dihadapi 75,000 kereta Toyota di China.

Ia juga menarik balik kira-kira 5.3 juta kenderaan di AS bagi menggantikan alas lantai yang mungkin tersangkut pada pedal minyak.

Sekurang-kurangnya 1.7 juta kereta telah ditarik balik di luar Eropah disebabkan kedua-dua masalah itu, kata Toyota.



Ulasan GB

Toyota, mengingatkan GB mengenai kemalangan yang dialami oleh Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin yang memandu Toyota Camry, yang terlibat di dalam kemalangan beberapa minggu lalu.

Apakah ia ada kaitan dengan kegagalan pedal yang dimaksudkan, lalu terbabas dan terbalik?


2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

tak ada ke mereka yg selalu mengutuk kualiti kereta2 proton hendak turut bercakap sepatah pasal honda dan toyota ni?

Tanpa Nama berkata...

anon

masalahya proton jika ada kelemahan dan faulty, mereka tak tarikbalik, dia sanggup suruh dan kenakan lagi byrn kepada owner setelah bawak masuk eon service.