25 Feb 2010

Anak RPK Telan Pisau Cukur Kerana Protes Dia Diasingkan

Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) berkata, pihaknya tidak menemui sebarang bukti yang menunjukkan berlakunya salahlaku oleh pihak Penjara Sungai Buloh terhadap Raja Azman Petra - anak kepada penulis blog Raja Petra Kamaruddin.

Sepasukan empat orang dari Suhakam berada selama dua setengah jam di penjara tersebut untuk menyiasat aduan berhubung kecederaan yang dialami Raja Azman awalbulan ini.

Bercakap dalam sidang akhbar kemudiannya, Pesuruhjaya Suhakam, Datuk N Siva Subramaniam berkata kecederaan pada pergelangan tangan Raja Azman (kiri) tidak memerlukan jahitan dan tidak seserius yang didakwa.

Menurut Siva, Raja Azman, 34, sendiri menyatakan pada pertemuan mereka tadi bahawa beliau menelan bilah pisau cukur sebagai protes selepas diasingkan daripada tahanan lain.

Siva berkata, pengasingan itu perlu bagi tujuan siasatan terhadap Raja Azman kini ditahan reman kerana kes curi dan menunggu perbicaraan.

Raja Azman dimasukkan ke hospital selepas dia dipercayai menelan sebilah pisau cukur.

Dia dijumpai dalam keadaan lemah dalam sel penjaranya oleh petugas dari penjara Sungai Buloh semasa melakukan tugas rondaan pada Selasa petang.

Laporan itu menyebut Raja Azman, yang mempunyai kesan kelar di pergelangan tangan, segera dikejarkan ke Hospital Sungai Buloh dan keadaannya dilaporkan stabil.

Raja Azman ditahan reman di penjara tersebut sejak 19 Mei tahun lalu selepas gagal membayar ikatjamin. Dia menghadapi empat tuduhan pecah rumah dan curi.

Siva berkata, Raja Azman kini sudah pulih selepas menjalani proses pembuangan bilah mata pisau cukur itu Sabtu lalu.

Raja Petra sebelum ini mendakwa anak keduanya itu cenderung mencederakan diri sendiri kerana didera kakitangan penjara dari segi mental dan fizikal. -malaysiakini


Tekanan Warden Penjara Punca Raja Azman Telan Pisau
Oleh Qayum Rahman

SUNGAI BULOH 25 Feb - Tekanan akibat diletakkan dalam sel berasingan antara faktor utama yang menjurus kepada tindakan Raja Azman Raja Petra menelan dua bilah pisau cukur serta mencalar tangan kirinya semasa dalam Penjara Sungai Buloh 8 Februari lalu.

Kesimpulan ini dibuat setelah Pesuruhjaya Suruhajaya Hak Asasi Manusia, Datuk N. Siva Subramaniam melakukan siasatan dipenjara tersebut pagi tadi.

Datuk Siva berkata ketegangan yang berlaku antara Raja Azman dan warden penjara mendorong anak editor portal berita Malaysia Today itu bertindak mengancam nyawa beliau sendiri.

Langkah warden mengasingkan beliau dari banduan lain menambahkan tekanan emosi ke atas Raja Azman, 32 tahun.

"Tiada orang lain mencederakan beliau cumanya tekanan diterima warden penjara mengasingkan beliau menyebabkan beliau menelan pisau cukur itu untuk menunjukkan beliau tidak berpuas hati tindakan warden.

"Raja Azman menyatakan beliau sendiri mengambil keputusan menelan pisau cukur itu kerana tertekan tindakan yang dilakukan warden penjara yang tidak berlaku adil padanya," jelas Datuk Siva pada sidang media di Penjara Sungai Buloh selepas membua lawatan bagi melihat keadaan Raja Azman.

Hasil siasatan Suhakam dan pihak penjara Sungai Buloh berhubung kes isolasi Raja Azman mendapati beliau melanggar peraturan penjara menyebabkan berlaku perbalahan dengan warden.

"Warden terpaksa mengasingkan beliau kerana melanggar peraturan dan apabila ditanya pada Raja Azman beliau mengakui perkara itu tetapi tekanan pengasingan tersebut membuatkan emosi beliau terganggu.

"Raja Azman calarkan tangan kiri beliau sebelum menelan dua belah pisau itu menyebabkan beliau rebah dan terus dibawa ke hospital Sungai Buloh untuk rawatan.

"Suhakam melihat tidak ada unsur jahat pihak lain melakukan kecederaan pada Raja Azman," ujar beliau.

Datuk Siva berkata keadaan kesihatan Raja Azman adalah baik dan telah pulih sepenuhnya tetapi masih menerima rawatan susulan daripada dua orang doktor.

"Kedua-dua pisau cukur keluar sendiri tanpa sebarang kecederaan dalaman kepada Raja Azman dan pihak Penjara Sungai Buloh menyatakan layanan adil diberikan kepada Raja Azman bersama banduan lain," katanya. -SK




Tiada ulasan: