25 Feb 2010

MB Selangor Dedah Penyelewengan YBK

Mesyuarat Majlis kerajaan Negeri Selangor hari ini meluluskan supaya kerajaan negeri mengggunakan kuasa Menteri Besar mengikut Seksyen 2C Akta Rahsia Rasmi (OSA) untuk menkelaskan semula maklumat mengenai Yayasan Basmi Kemiskinan (YBK) kepada umum.

Mesyuarat hari ini diberitahu pada 8 Mac 1995, kerajaan negeri terdahulu telah meluluskan tanah seluas 2,165 ekar kepada Pemodalan Yayasan Basmi kemiskinan (PYBK) dan melantik dua pemaju untuk memajukan tanah berkenaan iaitu Shah Alam Properties Berhad dan Syarikat Tenaga Ehsan Sdn Bhd.

Data terkini yang diperoleh dari Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) mendedahkan, PYBK bukan dimiliki sepenuhnya oleh YBK. YBK hanya memiliki 12,500 unit saham dalam PYBK.

Pemegang saham lain, Prihatin Ehsan Holding Sdn Bhd memilik 6,200 unit saham manakala Fajar Synergy Sdn Bhd memiliki 6,250 unit saham.

Fajar Synergy Sdn Bhd yang dianggotai Mohd Hilmi Yusop sebagai pengarah manakala Khairul Anuar Selamat@Keliwon sebagai Pengarah syarikat dan Setiausaha syarikat.

Prihatin Ehsan Holding Sdn Bhd pula, Datuk ZainalAbidin Sakom dan Zulhairy Jalaludin sebagai Pengarah syarikat sementara setiausaha syarikat, Rahimi Mohd Noor.

Data juga menunjukkan Pengarah PYBK adalah Kamarudin Ahmad, Datuk Zainal Abidin Sakom dan Mohd Tamin Mohd Yusof.

PYBK telah membuat gadaian tanah kepada bank yang bernilai lebih RM100 juta.

Mesyuarat Exco berpendapat, penemuan mengenai milikan saham dan pelantikan pengurus projek pembangunan tanah perlu diperjelaskan kepada kerajaan negeri untuk mengentahui jika YBK diurus dengan baik oleh PYBK.

Mesyuarat Exco jga dimaklumkan, pengerusi YBK, Datuk Zainal Abodin Sakiom didapati memiliki majoroti saham dalam salah satu syarikat yang dilantik sebegai pemaju tanah iaitu Syarikat Tenaga Ehsan.

Maklumat ini antara maklumat penting yang akan didedahkan secara berperingkat menerusi kertas putih yang dijanjikkan kerajaan negeri.

Semua maklumat mengenai pengurusan YBK ini amat penting kerana melibatkan harta kerajaan negeri yang diserahkan YBK untuk program basmi kemiskinan.

Kerajaan negeri menegaskan pengurusan harta milik YBK perlu dibuat secara telus dan bertanggungjawab.

Menteri Besar,
Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim



Ulasan GB

Patutlah begitu galak Zainal Abidin Sakom cepat-cepat buat laporan polis dengan perarakan memperalatkan anak-anak yatim. Rupa-rupanya ingin menutup penyelewengan yang berlaku di dalam YBK.

2 ulasan:

mtgbertam berkata...

Dah tau pe'el anak sakom ni. Asrama YBK pun bukan sepenuhnya anak yatim, anak2 ketua cawangan UMNO pun banyak.

Tanpa Nama berkata...

Khairul Anuar Selamat@Keliwon

<< ada keliwon rupanya dalam urusan YBK ni....