25 Feb 2010

Siapa Ganti Annuar Zaini Sebagai Pengerusi BERNAMA?

Tempoh atau kontrak perkhidmatan Mohamad Annuar Zaini selaku Pengerusi Lembaga Pengelola Pertubuhan Berita Nasional Malaysia atau BERNAMA telah berakhir pada 31 Januari 2010. Beliau dilantik ke jawatan bukan eksekutif itu pada 1 Februari 2004 menggantikan Kalimullah Masheerul Hassan.

Annuar Zaini adalah Pengerusi Bernama ke sembilan dan berkhidmat selama tiga penggal.

Antara tokoh yang pernah mengetuai Lembaga Pengelola Bernama adalah Abdul Aziz Yeop, Mazlan Noordin, Prof Abu Bakar dan Abdul Kadir Jasin. Mereka menjalankan tugas tanpa mencampuri urusan pentadbiran terutama di Jabatan Pengarang.

Pengurusan Bernama mengadakan satu majlis perpisahan 'meraikan' Annuar Zaini pada 11 Februari di Wisma Bernama, Jalan Tun Razak.

Siapa pula yang bakal dilantik Pengerusi Bernama yang sudah tentu mesti mendapat restu Perdana Menteri. Beberapa nama menjadi sebutan termasuk seorang mantan Ketua Pengarang Bernama yang pernah sepenggal menjadi Ahli Parlimen dan kemudian berkhidmat dengan unit perhubungan media Majlis Tindakan Ekonomi Negara.

Walau siapapun yang dilantik, dia semestinya tahu dan sedar akan tugas dan bidang kuasa yang diperuntukkan oleh Akta Bernama. Selaku Pengerusi bukan eksekutif, dia perlu tahu bahawa dia tidak boleh bertindak selaku CEO atau ketua pegawai eksekutif, dia juga tidak seharusnya campur tangan dalam urusan pentadbiran terutama di jabatan pengarang.

Lembaga Pengelola lazimnya bermesyuarat sekali dalam tempoh dua bulan untuk memastikan Bernama berperanan berpandukan dasar dan garis panduan yang ditetapkan dan untuk membuat perlantikan jawatan-jawatan kanan, jika perlu.

Lembaga Pengelola Bernama yang berpandukan Akta Pertubuhan Berita Nasional Malaysia, terdiri daripada enam orang ahli yang dilantik mewakili Kerajaan dan enam orang lagi dilantik mewakili media yang juga pelanggan Bernama, melambangkan perkongsian antara kerajaan dengan pengamal media swasta.

Lembaga Pengelola, terutama Pengerusi, tidak seharusnya campur tangan dalam pentadbiran hari ke hari Bernama atau membuat apa-apa pelaburan tanpa kelulusan Lembaga dan dipersetujui oleh Kerajaan.

Tetapi, dalam tempoh perkhidmatannya, Annuar dikatakan telah bertindak menjangkaui bidang kuasanya. Isu perjanjian dengan Bernama TV Synergy Sdn Bhd yang menimbulkan masalah kepada Bernama adalah satu contoh.

Seperti yang disebut oleh Ahli Parlimen Wangsa Maju, YB Wee Choo Keong pada bulan Ogos 2009, tiada peruntukan dalam Akta Bernama yang membolehkan sebuah syarikat swasta menggunakan nama Bernama mahupun logonya.

Bernama juga tidak dibenar atau dibolehkan untuk memberi kredit kepada sebuah syarikat swasta atau memberi hak kepada syarikat berkenaan menggunakan premis, peralatan, perkakasan atau sumber-sumber Bernama untuk kepentingan sendiri.

YB Wee juga menyatakan bahawa Annuar memakai dua kopiah, bak kata pepatah Inggeris, iaitu selaku Pengerusi Bernama dan Pengarah Bernama TV Synergy.

Kita tidak tahu apa dah jadi dengan hutang berjumlah RM15 juta yang dilaporkan ditanggung oleh Bernama TV Synergy dan sama ada ia sudah dilunas kepada Bernama. RM15 juga bukan satu jumlah yang kecil, lebih-lebih lagi kepada Bernama.

Bernama TV Synergy adalah sebuah syarikat swasta yang dimiliki oleh seorang ketua bahagian UMNO di Kedah bernama Mohamad Suhaimi Abdullah dan dengan itu, ia memberi gambaran bahawa Bernama dikaitkan dengan UMNO, sesuatu yang tidak betul walaupun ada pihak yang akan berkata demikian.

Pada 1 Ogos 2009, Annuar telah memberi penjelasan ringkas kenapa Bernama memutuskan hubungannya dengan Bernama TV Synergy Sdn Bhd. Ia dikaitkan dengan kedudukan kewangan Bernama TV Synergy. Tetapi nasi sudah menjadi bubur.

Walaupun khidmat Annuar selaku Pengerusi Bernama tidak disambung, apa yang dilakukannya semasa memegang jawatan itu dari 1 Januari 2004 hingga 31 Januari 2010 termasuk isu Bernama TV Synergy Sdn Bhd tidak boleh dibiar begitu sahaja. Demi menegak kesaksamaan dan memperlihatkan ketelusan pentadbiran, elok juga jika Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia beri perhatian kepada apa yang telah berlaku itu.

Kepada kerajaan, kita berharap tokoh atau orang politik tidak dilantik ke jawatan itu sama seperti yang dibuat untuk badan-badan berkanun, syarikat-syarikat berkaitan kerajaan atau lembaga-lembaga pelabuhan dan agensi-agensi pembangunan wilayah. -kudaranggi

Tiada ulasan: