14 Jan 2010

SPRM Tak Perlu Berselindung

Tindakan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menggunakan akta bagi menyekat pendedahan laporan siasatan kes rasuah yang dibuat ke atas badan tersebut akan mencalarkan lagi imejnya yang kini semakin diragui rakyat.

"Tindakan ini tidak baik kerana rakyat berhak mengetahui lanjutan daripada siasatan itu. Kenyataan ini memberi ruang kepada umum untuk berfikir bahawa, ada perkara yang cuba dan mahu disembunyikan SPRM," kata Ahli Parlimen (MP) Balik Pulau, Yusmadi Yusof ketika dihubungi Era Pakatan, di sini, hari ini.

Sementara itu, Pengerusi Lajnah Undang-undang PAS Pusat, Hanipa Maidin, ketika dihubungi berkata, SPRM tidak perlu melihat isu ini sebagai masalah kerana secara prinsipnya, rakyat berhak mengetahui perjalanan siasatan.

"Media dan SPRM masing-masing mempunyai tanggungjawabnya yang tersendiri. Peranan media penting. Ini kerana, jika media tidak mendedahkan laporan siasatan, sudah tentu rakyat tidak mengetahui tindakan selanjutnya berhubung kes tersebut," kata Hanifah.

Ahli Parlimen Beruas, Datuk Ngeh Koo Ham berkata, SPRM tidak boleh menutup kes agar siasatan ke atasnya berjalan lancar, dan dengan itu juga rakyat dapat mengetahui perkembangan selanjutnya.

"Di Perak contohnya, banyak laporan berkaitan rasuah. Namun laporan hanya tinggal laporan sahaja. Banyak kes yang tidak ada keputusan. Tindakan menghalang media ini akan menyebabkan lebih banyak kes yang gagal diselesaikan," kata Ngeh lagi.

Terdahulu, media melaporkan bahawa semua pihak termasuk media tidak dibenarkan membuat pendedahan mengenai laporan kes rasuah yang dibuat ke atas Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mulai sekarang.

Ketua Pesuruhjaya SPRM yang baru, Datuk Abu Kassim Mohamed berkata, mulai sekarang SPRM akan menguatkuasakan Seksyen 29(4) yang melarang pendedahan maklumat berhubung kes siasatan.

Ulasan GB

Lain yang disuruh lain yang dibuat. Rakyat masih menunggu SPRM mendakwa pemimpin-pemimpin UMNO BN yang telah dilaporkan kepadanya sekian lama.

Apa yang berlaku SPRM melakukan siasatan kes-kes yang hanya melibatkan pemimpin Pakatan Rakyat terutamanya Selangor.

1 ulasan:

BUJANG SUSAH berkata...

hahahaha... klau dah anjing tu mana boleh jadi kambing...