14 Jan 2010

Akhbar Jangan Manipulasi Fakta - Johari Abdul

Laporan media perlu telus, berfakta dan menjurus kepada akar umbi permasalahan supaya masyarakat tidak terkeliru atau terpengaruh dengan dakyah jahat.

Ahli Parlimen Sungai Petani Johari Abdul berkata manipulasi dan penipuan maklumat mengundang lebih banyak permasalahan, bahkan menghakis kewibawaan pemerintah di mata masyarakat.

“Akhbar kena bertanggungjawab tidak kira arus perdana atau pun akhbar kecil sekali pun harus bertanggungjawab sebagai penyampai kepada rakyat perlu melaporkan menda yang betul. Jadi tak payah manipulasi berita. Kerana akhirnya maruah dan imej serta kredibiliti akhbar itu juga akan terjejas,” katanya.

Johari berkata demikian mengulas laporan Berita Harian yang mendakwa warta Katolik, The Herald, bersetuju untuk menarik balik tuntutan kalimah Allah.

Laporan akhbar pro-kerajaan itu bagaimanapun tidak tepat, dan disanggah oleh Reverend Lawrence Andrew sendiri yang terkejut dengan manipulasi sebegitu rupa.

Situasa ini seraya menguja persoalan apakah bentuk manipulasi, hasutan atau penipuan yang telah diwar-warkan media arus perdana sepanjang liputan polemik kalimah Allah.

“Walaupun mereka menjadi media pemerintah tetapi harus melaporkan benda yang benar,

Jadi kalau mereka melaporkan benda yang tidak benar, sudah pasti anggapan rakyat, kalau pun tidak berniat memanipulasikan tetapi yang pasti rakyat akan menganggap bahawa tentunya mereka ingin memanipulasikan isu ini," katanya. - FANSURINA ABDULLAH -TVS



2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

UMNO dalang perkauman dan ekstremis..

Tanpa Nama berkata...

dah lama UMNO buat jahat tapi persalah orang lain