27 Jan 2010

Ahli PAS Yang Perasan Mereka Bagus Sangat

Kamu dihurung penyakit PAS
Oleh Mohd Jimadie Shah Othman

Saya menulis artikel "Perasan bagus' sasterawan alumni MPR" dengan sungguh berlapang dada. Dalam tulisan tersebut, saya terpaksa berlaku adil dengan mengkritik sahabat-sahabat yang umpama darah daging sendiri.

Namun, secara keseluruhannya, kritikan tersebut sangat sederhana. Tidak banyak pandangan peribadi, sebaliknya hanyalah kutipan terhadap peristiwa dan tanggapan-tanggapan.

Faisal Tehrani memberikan respons yang menarik dengan mengupas hubung kait kualiti karya dengan perangai lobi-melobi di kalangan penulis. Perkara tersebut ada benarnya.


2
PAS sekarang dijangkiti penyakit yang sangat serius bernama sindrom penafian.

Dalam seminar politik bagi menggantikan muktamar khas (EGM) yang dicadangkan mursyidul amnya Nik Abdul Aziz Nik Mat tahun lalu, simton-simton penyakit tersebut jelas kelihatan.

Ia tergambar dalam tindakan biadap terhadap sebahagian mereka, termasuk pemimpin terhadap tetamu sendiri, Abdul Aziz Bari, seorang pakar perlembagaan terkenal.

Perbuatan tersebut hodoh dan jijik sekali. Sebagai seorang Islam yang diajar supaya menghormati tetamu, hati kecil saya sungguh berasa gundah.

kamu jemput orang cerita kelemahan kamu. Kemudian bila dia cakap, kamu maki dia. Akhlak Islam menantang apa macam itu?

3
Sahabatku di MPR, saya tulis entri ini (juga artikel di Malaysiakini sebelum ini) atas satu kerunsingan.

Saya bimbang kamu dihinggap penyakit yang sedang menghurung PAS, parti Islam itu.

Ulasan GB

Saya bersetuju dengan pendapat Sdra Jimadie.

Memang terdapat sekelompok dari ahli-ahli PAS yang jumud dan beku. Yang tidak dapat menerima kritikan, yang "keras berdekaq" dan tidak boleh menerima pendapat orang lain.

Malah GB sendiri, yang sebagai seorang ahli PAS berdaftar, yang selama ini umum mengetahui menulis mempertahankan kebenaran dan keadilan yang didokong dan diperjuangkan oleh PAS dituduh bermacam-macam. Inikan pula Jimadie. Inikan pula malaysiakini.

Ada yang kata GB sengaja memanjangkan isu UG untuk meraih populariti, GB pemecah-belah jemaah, GB kononnya PKR berbaju PAS, GB musuh ulamak dan all sorts of nonsense.

Jika kita selidiki mereka tersebut, kita lihat mereka adalah mempunyai kriteria yang mempunyai pendirian yang hampir serupa dengan UMNO di dalam apa-apa isu besar walaupun kadangkala tampak jelas pandangan mereka bertentangan dengan pendirian yang telah diambil secara mesyuwarah oleh parti sendiri.

1) Isu UG dan TGHH
2) Isu Arifahmi dan TGNA
3) Isu kalimah Allah
4) Isu Aduka Taruna

Di dalam isu UG, memang ternyata mereka jenis keras kepala. Walaupun mereka katakan isu itu telah ditutup, tapi hakikat sebenar bila digeletek oleh wartawan mereka sendiri akan melondehkan semula. Contohnya kenyataan-kenyataan Timbalan Presiden PAS sendiri. Dan apa bila ada ahli PAS menegur kenyataan beliau, berdiri semua dari golongan ini memaki hamun orang yang menegur, "kan dah kata UG dah ditutup", jerit mereka.

Dalam isu Ariffahmi dan TGNA, pendirian mereka diciplak dari pendirian Nik Mohd Abduh dan Nik Amalina walaupun Nik Abduh dan Nik Amalina telah menyelak kain ayahandanya sendiri untuk dipertontonkan kepada semua.

Sementara di dalam isu kalimah Allah, mereka senada dan seirama dengan UMNO. Kalimah Allah itu untuk Melayu, kalimah Allah itu untuk umat Islam sahaja sekalipun pendirian PAS, PKR malah Tokoh Maal Hijrah 2010, Yusof Al-Qaradhawi sendiri menyatakan Islam tidak menghalang kalimah itu digunakan oleh yang bukan Islam.

Di dalam isu Aduka Taruna, mereka bertegang "memaki-hamun" semula AT, walaupun mereka mengatakan AT tidak berakhlak Islamiah kerana memaki ulama, tetapi kalau mereka memaki-hamun mereka yang tak sependapat dengan mereka itu tak mengapa. Malah ada Pemuda PAS yang meminta AT disiasat dan dihukum!

Tetapi mereka berasa malu untuk dikaitkan dengan UMNO, sebab mereka tahu UMNO itu busuk. Mereka tahu UMNO itu perosak. Mereka menghadapi krisis hati, krisis identiti.

Setiap kali malaysiakini dan malaysian insider kemukakan tulisan yang menyenangkan hati mereka, mereka akan salintampal banyak-banyak di dalam portal dan blog mereka. Tetapi jangan malaysiakini dan malaysian insider mengemukakan kebaikan UMNO atau mendedahkan kelemahan PAS, akan dikatanya malaysakini dan malaysian insider dah ditaja oleh golongan Soros dan Kalimullah untuk UMNO.

Harakahdaily menerima nasib yang sama bila tak tulis berita untuk pemimpin pujaan mereka. Harakahdaily pun dah dijangkiti anwarisme, tempelak mereka.

Bukan saja akhbar online tersebut, malah orang persoarangan pun dijadikan sasarn seperti apa yang menimpa ke atas Prof Dr Abdul Aziz Bari dan mereka yangcuba mempertahankan Prof undang-undang tersebut seperti peguam PAS sendiri Hanipa Maidin. Begitu juga Khalid Samad. Oh Hanipa dan Aziz Bari sama-sama di UIA dulu dan mereka memang mendapat tarbiyah di luar lingkangan PAS dan agen pemecah-belas, Khalid Samad puak liberal kata mereka. Saari Sungip IRC, jerkah mereka. Tapi kalau Hassan Ali dan Zulkifli Nordin yang mendapat tarbiyah di luar PAS, itu lain, sebab ia sealiran dengan "orang kita".

"Sindrom penafian" memang tidak dapat dinafikan. Mereka menafikan sebarang kritikan terhadap mereka, terhadap pemimpin pujaan mereka, terhadap kelemahan-kelemahan pemimpin pujaan mereka itu, apatah lagi kelemahan-kelemahan mereka sendiri.

Tetapi setiap kali Allah turunkan keputusanNya, mereka terlopong dan ternganga, mereka sentiasa ditewaskan. Dalam keadaan sedemikian pun mereka masih menjadi merak yang cuba mengembangkan bulunya, memanipulasi supaya tampak seperti mereka menang dan betul.

11 ulasan:

Kebenaran berkata...

Syabas GB,

Ulasan yang sangat tepat dan jitu.

Geng pro-UG memang cilakak.

Pemuda PAS pulak cepat melatah. Dari yang atas sampai bawah sama je perangai.

Si Herman tu UG juga rasanya.

Tanpa Nama berkata...

Geng Pro-UG berpengkalan di Terengganu. Susah nak dengar pendapat orang, tak nak terima pun takpe, ni baru je dengar pendapat kita terus ditengkingnya.

Siapa kita nak bertekak dgn mereka yg 'ulama' byk ilmu, kita sentiasa dengar dan patuh je laa.. Akhirnya negeri tergadai.

Tanpa Nama berkata...

sabar sajer lah GB.

memang semua ahli PAS tahu mereka tu.
spesies katak bawah tempurung.

psd berkata...

masalhnya saya merasakan penularan jangkitan golongan UG ni sudah ke tahap kritikal.YB parlimen dan ajk kawasan saya(di selangor) sudah di jangkiti.mereka lebih bencikan PKR dari umno.dan mereka alergi mendengar nama YB khalis dan YB saari sungip.

Tanpa Nama berkata...

kat tko ramai puak2 UG ni. almaklum - ganu.

Tanpa Nama berkata...

geng UG memang gila pangkat dan kuasa...

Tanpa Nama berkata...

Rasa hampa bila dikalangan kita terus membenci rakan komponen (PKR). Dlm usrah cawangan (di Trgganu) pun ketua sndiri membawa anasir ini.
Perkara ni bukan rekaan, saya sgt tak setuju dgn gejala ini. Sepatutnya kita sama2 dokong Pakatan Rakyat, lebih malang lg kita tak akui punca kekalahan di Trgganu pd PRU 2004 lalu.

Tanpa Nama berkata...

Saya tak nak tuduh atau burukkan geng2 UG, tp saya harap sangat jgn teruskan aktiviti yg tidak sihat ini (memburukkan rakan pakatan). Hal ni sgt serius di Trgganu.

CUCU MAMAK KUTTY berkata...

ahli pas bukan setakat kena ada ilmu islam...mereka juga jgn buta it...klu tidak mereka akan ketingalan..tu yg buat mereka berwala buta

Tanpa Nama berkata...

bagi aku tentang aduka teruna aku tak setuju pendapat ko, biar ah org maki hamun dia sesuai dgn dia yg memaki hanum isteri dan sahabat nabi saw dan juga iman2 mazhab 4.. yg nak bela sangat kenapa, sesat aduka teruna lebih sesat dari setengah org2 UMNO lagi.. atau adakan kerana mmg aduka teruna rakan se blogger maka ko buat2 tak nampak kesesatan aduka teruna? sebab dia itu rakan?

hussin berkata...

kalu perati baik2, sekarang dah bermula proses pemulihan, pemulihan imej... tapi trade mark 'ug' masih 'kelihatan' kat dahi...

berceramah dah bersama anwar dan kit siang. kalau tak usaha nak pulih imej, apa menda?

ko buat apa pun, trade mark 'ug' tak akan hilang sebab kata2 ko "nik aziz bukan pas", terpinga2 di telinga kami...

pergggghhhhhhh