12 Dis 2009

Bajet 2010 Pahang, Kerajaan Negeri Harus Belajar Menerima Kesalahan

Pakatan Rakyat enggan menyokong rumusan belanjawan Kerajaan Negeri Pahang yang dibentangkan 13 November lepas.

Ahli Parlimen Indera Mahkota Azan Ismail berkata rumusan majoriti ini tidak mempunyai tarikh yang tepat, seraya mengakibatkan belanjawan yang dibentangkan tidak sah.

“Saya difahamkan Menteri Besar Pahang menerima dengan reaksi kurang manis, beliau dikatakan telah mengoyak muka surat kerana dikatakan ia tidak berkenaan dan tidak penting kerana ia telah disahkan, mengikut laporan Bernama”.

Menambah bahawa Menteri Besar Dato Sri Adnan Yaakob perlu menerima teguran ini dengan matang dan bijaksana, Azan Ismail melahirkan kebimbangan belanjawan silap ini akan menggangu pentadbiran kewangan negeri Pahang.

Belanjawan silap ini telah diluluskan majoriti dalam Persidangan Dewan Undangan Negeri Pahang yang berlangsung 13 hingga 21 November lalu.

“Segala yang terkandung dalam buku ini sebenarnya ini dikawal di bawah akta cara kewangan yang sama, maksudnya setiap muka surat di dalam itu adalah dianggap sebagai warta kerajaan dan perlu disahkan, dibentangkan di dalam dewan, apa-apa pembetulan mesti dibuat di dalam dewan dan biasanya dibuat semasa persidangan berlangsung”.

Sementara itu, pemimpin kanan Parti Keadilan Rakyat Pahang, Ahli Parlimen Kuantan Fuziah Salleh berkata kesilapan serius seperti ini tidak wajar berlaku kerana ia membabitkan wang rakyat Pahang dan halatuju ekonomi negeri.

“Kerajaan negeri Pahang telah begitu lama telah diurustadbir tanpa check and balance. Ya kerajaan negeri telah lama ditadbir tanpa check and balance, tanpa suara pembangkang yang kuat, mungkin kerajaan negeri Pahang agak ‘culture shock’ apabila ditegur dan tidak bagaimana mahu respon kepada kelemahan sistem pentadbiran kerajaan negeri”.



Tiada ulasan: